ا . م . شیری

 


 

پطر اسکندروف

مترجم: ا. م. شیری

۷ سنبله ۱۳۹۴

دولت صربستان وعده داد «برنامه عملیاتی» حل مشکل سیل مداوم پناهندگان به داخل این کشور را مانند کشورهای همجوار صربستان، تا پایان ماه اوت تدوین نماید. بنا به ادعای حاکمیت، روزانه ٢٠٠٠ نفر به کشور وارد می شوند که نیمی از آنها تقاضای پناهندگی می کنند. به همین تعداد دیگر نیز سعی می کنند در داخل کشور پنهان شوند و یا از طریق مرز صرب- مجار به دیگر کشورهای اروپا بروند. از آغاز سال جاری قریب ۸٠ هزار نفر  رسما از صربستان تقاضای پناهندگی کرده است. حداقل همین قدر دیگر نیز بطور غیر قانون در کشور مانده اند و بسیاری از آنها در اینجا مخفیانه و بمدت طولانی اقامت کرده اند.

با اینحال، روشن است، که برنامه دولت صربستان هیچ کمکی به حل مشکل نمی کند. سیل مهاجرتی که اکنون اروپا را در نوردیده، پیامد همان فضای ژئوپلیتیک گسترده ای است که آمریکا و متحدان آن در شمال آفریقا و خاورمیانه ایجاد کرده اند و پس از آن حریم پساشوروی را فراگرفته است.

صدها هزار پناهنده و مهاجر به اروپا فقط طرف پیدای واقعه است. در واقعیت امر ما با تحریک عمدی حادثه سر و کار داریم. بدین معنی، کسانی که به آن دامن می زنند، دو هدف را تعقیب می کنند. اول- قصد دارند کاسه کوزه همه نارضایتی های رو به رشد مردم اروپا از عملکرد نخبگان طرفدار آمریکا و متعهدان بوروکراسی آتلانتزیم بروکسل را بر سر مهاجران بشکنند. دوم- بحساب فشار امواج پناهندگی ابزار کنترل بیشتر بر این نخبگان بدست بیاورند تا در مقابل انحراف آنها از خط ضد روسی آمریکا و اتحادیه اروپا در مسائل بازرگانی و انرژی گازی مانع ایجاد نمایند. زیرا سهمیه بدنامی که بروکسل برای هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پذیرش پناهدگان و مهاجران غیرقانونی تعیین می کند، عملا می توان تا بی نهایت دستکاری کرد (حداقل تا زمانی که اتحادیه اروپا بموجودیت خود ادامه می دهد)- همچنین پولهای تخصیصی یا تخصیص نیافته برای انجام امور آنها را.

در این مسئله نه منطق مالی وجود دارد و نه عقلانیت، اما محاسبات ژئوپلیتیکی وجود دارد: مهمانان ناخوانده اروپای غربی بسوی شرق، به کشورهای باصطلاح اروپای جوان رانده خواهند شد. نمونه عیان و آشکار آن نوع برخورد با پناهندگان در اطریش بود. انتقال اولین گروه مهاجران به سلواکی پاسخ دولت اطریش و مقامات اتحادیه اروپا به اعتراضات توده ای در براتیسلاو و سایر پایتخت های اروپا در خصوص روش «سهمیه بندی» حل معضل پناهندگان غیر قانونی بود. وزارت کشور اطریش این گام را «طرح آزمایشی» با احتمال گسترش حوزه عمل آن بمدت دو سال اعلام نمود. فعلا از انتقال ۵٠٠ پناهنده از اردوگاه ترایسکیرشن اطریش به سلواکی سخن می رود. این فرایند باید در ماه سپتامبر خاتمه یابد. وزیر  کشور اطریش، یوهان میکل- لیایتنر در باره «گام کوچک» و «سیگنال همبستگی» سخن می گوید. اما در اینجا همبستگی مشاهده نمی شود. همانطور که وزارت کشور اطریش اذعان دارد، مسئله مربوط به طرف تأمین کننده هزینه جابجایی و اسکان پناهندگان حل نشده است. با آگاهی به ویژگی های بوروکراسی اتحادیه اروپا و بغرنجی روشهای دریافت پول از بنیادهای اتحادیه اروپا، می توان پیش بینی کرد، که این مسئولیت بر عهده حاکمیت سلواکی خواهد بود. اطریش غنی تر، از دست این مخارج خلاصی خواهد یافت، و سلواکی، در بروکسل تصمیم بر تحمل گرفتند. در هر حال، آنها آماده تحملند یا نه، هنوز معلوم نیست.

مسئله دوم: ویژگی خود فرایند جابجایی است. سخن از نه تنها از غرق شدن معمائی کشتی های حامل پناهندگان لیبیائی یا تونسی، حتی از مهاجرانی در میان است، که موفق شدند در مرکز اروپا جای بگیرند. آیا ضرورت انتقال اضطراری آنها به کشور همسایه وجود دارد؟ شاید، آری. زیرا که در جهان بینی پیروان همگرائی مرزی بین «اروپای کهنه» و «اروپای جوان»، بمعنی وجود مرز بین اروپائیان درجه یک و درجه دو می باشد. اما در باره کشورهایی مانند اوکراین یا مولداوی که امضای توافقنامه عضویت شان در اتحادیه اروپا با وقفه مواجه شده (مبتکران با هوش عضویت در اتحادیه اروپا)، دیگر چیزی نمی توان گفت جز اینکه آنها درجه سومی ها بحساب می آیند.

ضمنا در باره اوکراین. این کشور باید بخاطر انتخاب اروپایی رژیم جدید اوکراین از حساب ویژه ای بپردازد. کمیسیون اروپا در حال حاضر یک طرح دارد. دیمیتریس آوراموپولاس رئیس اداره مهاجرت، امور داخلی و شهروندی اتحادیه اروپا اظهار داشت، که اوکراین هم باید پناهنده بپذیرد، منتها نه به میزانی که کشور  کوچک سلواکی می پذیرد، بلکه، مطابق وسعت اراضی اوکراین. کمیسر اروپا اظهار داشت: «مرکز مطالعاتی ما بر این تصور است، که اوکراین قادر است تا ۱٠٠ هزار  و بیش از آن پناهنده بپذیرد، زیرا، دارای اراضی وسیع و در عین حال، حاصلخیز می باشد که پناهدگان آفریقایی می توانند در آنجا نه فقط زیرساختهای خود را بسازند، حتی بمنظور خودکفایی می توانند به امور کشاورزی بپردازند. علاوه بر آن، این کار می تواند بعنوان مشوق خوبی در جهت توسعه اقتصاد اوکراین قرار گیرد، زیرا، اکثریت پناهندگان بسیار کار دوست هستند». برای همه مفهوم است؟ کییف چه باید بکند؟  فقط اطاعت و دیگر هیچ.

در چنین حالتی، رژیم «مدیریت خود از خارج»، همان بی آبرویی را بنمایش می گذارد، که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیرا در باره اوکراین اظهار داشت. به این ترتیب، خیل عیظم پناهندگان فقط پیاده های بازی بزرگ هستند.

پاورقی

روزی نیست که رسانه جمعی خبر کشتار جمعی پناهندگان و فراریان از جنگهای مرئی و نامرئی، مستقیم یا نیابتی امپراطوری فاشیست آمریکا و همدستان ریز و درشت آن را انتشار ندهند. روزی نیست که خبر اعتراضات و تجمعات افراطی ترین نیروهای راستگرای غرب بر علیه پناهندگان و یا حمله و آتش زدن خانه آنها را منتشر نکنند و ...

در  چنین وضعیتی، با عطف توجه به کشتارهای فله ای و ادامه دار پناهندگان، چه از طریق غرق شدن یا غرق کردن کشتی ها، چه در محفظه های بسته کامیونها، بعید نیست که این جنایها بخش جدائی ناپذیر همان تهاجمات مستقیم یا نیابتی امپراطوری فاشیستی آمریکا باشد. حتی اگر این فرضیه مخالفانی داشته باشد، طرح موضوع از این منظر متقاعد کننده تر است که آمریکا و دست نشاندگان منطقه ایی و  اروپایی آن بخاطر راه اندازی جنگهای مسلحانه مستقیم و نیابتی و یا جنگهای مالی اقتصادی، روانی- تبلیغاتی در سرتا سر جهان، مسئول مستقیم جنایت علیه بشریت، علیه کشورها و ملتهای مختلف شمرده می شوند. طرفه اینکه، اکثریت قریب به اتفاق پناهندگان و مهاجران، اتباع و شروندان کشورهایی مانند عراق، افغانستان، لیبی، سوریه، یمن، سومالی  و  سایره هستند، که در نتیجه جنگهای استعماری غرب بر علیه میهن و مردم آنها، مجبور به فرار از موطن و خانه خویش شده اند.

در همه حال، مبارزه با پدیده منفور جنگ، بویژه، جنگهای استعماری مهاجم، نیازمند همبستگی و کار جمعی و همگانی، و وظیفه وجدانی کلیه انسانهای صلحدوست، عدالت طلب، آزادیخواه و استقلال طلب است.

                                                                  مترجم

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org