سید داوود مصباح

یکشنبه‏، ۳۰‏ دسامبر‏ ۲۰۱۸



چکیده:

{سال ۲۰۱۸م گرچه به صورت کل می توان گفت که سال حوادث طبیعی بود که باعث تلفات انسانی و خسارات مالی زیاد در امریکا، اندونزی، کانادا و نپال و زلزله در ایران دیگر نقاط جهان شد. مسئله ای دیگر، افزایش چشم گیر تولید انواع بسیار پیچیده ای جنگ افزار ها و سرمایه گذاری روی تولید سلاح و فروش آن در کشورهای خاورمیانه عربی بود. تولید بی رقیب چند نوع موشک ها با برد بالا در فدراتیف روسیه و زیر دریایی های که حتی با پیشرفته ترین راه دار قابل هویت نیست و یکی از این زیر دریایی اتمی روسی از زیر آب های امریکا عبور کرد که امریکا نتوانست آن را ردیابی کند. همچنان جنگ های سیبری هم علیه امریکا دست بالا داشت. در راستای اقتصادی هم در حالی که بدهی های امریکا از مرز ۲۱ تریلیون دلار گذشت، سال خوبی برای دولت امریکا نبود. دولت امریکا با همه تلاش نتوانست سرمایه گذاران امریکایی را به امریکا بر گرداند. چین در امر سرمایه گذاری و تولید و فروش کالا در جهان دست بالایی داشت. در مورد جنگ و قلدوری دولت امریکا سیاست کشتار و جنایت علیه بشریت را ادامه داد، با آنکه سوریه با کمک روسیه و ایران توانست سرزمین خود را از لوث کثافت تروریستان و جنگ جویان نیابتی امریکا تصفیه و پاک کند. اما امپریالیست های امریکا با حمایت از عربستان مردم یمن را بخاک و خون کشانید و قحطی و گرسنگی و فاجعه ای انسانی به بار آورد. در افغانستان هم با بمباردمانهای وحشیانه مردم ملکی و زنان و اطفال را در روستاها به خاک و خون کشانیدند.

هدف این نوشته، آنچه در رسانه های اطلاعات جمعی جهان انعکاس یافته، نیست. آنچه که جنبش های رهایی بخش در سال ۲۰۱۸م در جهان انجام داده بطور فشرده انعکاس می یابد.}

اهل معرفت می دانند که در رسانه های اطلاعات جمعی کشورهای سرمایه داری و امپریالیستی و کشورهای دنباله رو آنان اخبار و رخداد های جنبش های مردمی، رهایی بخش و کمونیستی گزارش داده نمیشود و صدها رخداد بسیار عمده ای از این دست، پنهان می ماند و به دست نشر داده نمیشود و از انعکاس آن در رسانه ها جلوگیری می شود. مثلا از جنبش خیابانی ضد سرمایه داری (جلیقه زرد ها) که از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ در فرانسه شروع شده به سختی در بعضی از رسانه ها جسته و گریخته و ناقص، گزارش آن بدست نشر قرار گرفته است.}

از صدها رخداد نشر ناشده ای جنبش های توده ای ضد سرمایه داری امپریالیستی به طور نمونه و فشرده از چند رخداد به ترتیب زمان به عرض رسانیده می شود:

در عصر حاضر جنبش های کمونیستی و کارگری در جهان نهادینه شده و سرمایه داری جهانی و دنباله روان آن در کشورهای آسیا، افریقا و امریکای لاتین با همه امکانات سانسور رسانه های اطلاعات جمعی دیگر نمیتوانند جنبش جهانی کمونیستی را نادیده انگارند و آن را از دید بشریت مخفی کنند. چون جنبش های کمونیستی و کارگری متعلق به زحمتکشان و ۹۹ درصدی بشریت در جهان است، مقاومت در برابر آن جنگ با روند و سیر تاریخی زمان است که در نهایت به ضرر مقاومت کننده گان تمام می شود. عصر ما عصر گذار از سرمایه داری به فاز اول کمونیسم (سوسیالیسم) است و این روند جبر تاریخ بشریت می باشد.

خوب، رخداد های عمده ای چند را از سال ۲۰۱۸م میخوانید:

نخستین رخداد را از بنیان گذار کمونیسم علمی، کارل مارکس آغاز می کنیم: سوم اپریل ۲۰۱۸ که برابر است به آخر حمل ۱۳۹۷خ هیئت نماینده گان حزب های کمونیست و کارگری به همراه سفیران و نماینده گان دیپلماتیک کشورهای چین، کوبا و لائوس، در صد و سی و پنجمین سال مرگ کارل مارکس بر سر مزارش در گورستان تاریخی «های گیت» در شهر لندن اشتراک کردند. میزبان این گردهمایی «کتابخانه یادبود مارکس» و حزب کمونیست بریتانیا بودند.

سوم مارچ ۲۰۱۸م – فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری (دبلیو، اف، تی، یو) که بیش از ۹۲ میلیون کارگر از سراسر جهان را نماینده گی می کند، از کارگران مهاجر و پناه جویان حمایت خود را اعلام و از آنان خواستند تا برای کمک به آنان به عضویت سندیکای کارگری بپیوندند.

۱۹ ۲۲ اپریل ۲۰۱۸م: «قطعنامه فدراسیون دموکراتیک زنان علیه «ناتو» و جنگ امپریالیستی» نشست فدراسیون دموکراتیک جهانی زنان در روز های ۱۹-۲۳ اپریل ۲۰۱۸م برابر به ۳۰ حمل تا سوم ثور ۱۳۹۷خ در «پیونگ یانگ» جمهوری دموکراتیک خلق کوریا، برگزار شد، در بیانیه اساسی چنین آمده است: «ما زنان عضو سازمانهای اروپایی فدراسیون دموکراتیک جهانی زنان هم صدا با یکدیگر با هر جنگ امپریالیستی مخالفت می کنیم. . . ما نباید بگذاریم که خون ما و خون فرزندان ما بر سر تأمین منافع مالکان صنایع، بانک دار ها، مالکان شرکت های کشتی رانی، که دولت ها و سازمانهای بین المللی را در خدمت خود دارند، ریخته شود. مفاهیم «استقلال» و «حق حاکمیت» برای ما باید به این معنا باشد که ملت های ما حق دارند حال و آینده شان را خود تعیین کنند و ثروتی را که خود شان تولید می کنند در جامعه ای مصرف کنند که که خود شان در آن قدرت دارند. ما خواستار عدم دخالت کشورهای مان در ائتلاف های نظامی و سیاسی سرمایه داران هستیم. ما خواستار بر چیده شدن همه پایگاه های «ناتو» و از میان بردن همه سلاح های هسته ای در منطقه ای ما، از جمله در اسرائیل هستیم.»

ششم می ۲۰۱۸/ ۱۵ ثور ۱۳۹۷خ: همایش دو صد سالگی تولد کارل مارکس در لندن.

به مناسبت دو صدمین سالگرد تولد کارل مارکس همایش بین المللی برای بررسی اهمیت مارکسیسم و موضوعیت آن در جهان امروز در دانشکده مطالعات شرق و افریقا در دانشگاه لندن بر گزار شد. این همایش را «کتابخانه یادبود مارکس» در لندن سازماندهی و بر گزار کرد. بلیت های این گردهمایی از یک ماه پیش بطور کامل پیش فروش شده بود. بیش از ۳۰۰ نفر از فعالان، پژوهشگران و مبارزان اجتماعی و از جمله هیئت نماینده گی کمیته مرکزی حزب توده ایران در این همایش شرکت داشتند. حضور چهار هیئت نماینده گی بلند پایه از چین، کوبا، هند و افریقای جنوبی در جمع شرکت کننده گان چشمگیر بود. سخنرانی های نماینده گان، کوبا، افریقای جنوبی، هند، آلمان چین و بریتانیا بحث و گفت و گو های مفیدی را به دنبال داشت. یکی از سخنرانان که در این همایش خیلی مورد توجه قرار گرفت «جان مک دونالد» وزیر دارایی (در سایه) حزب کارگر بریتانیا و نزدیک ترین متحد «جرمی کربین» صدر حزب کارگر بود، در سخنان خود گفت: «امروز مارکسیسم نیرویی است برای تغییر. . . اخیرا با تجدید حیات نیروی چپ در این کشور این سوال اساسی مطرح شده است که «واقعاً چه کسی صاحب این جامعه است؟» دیگر چهره بر جسته این نشست عمومی «ایزابل مونال» مارکسیست ۸۸ ساله کوبایی بود که در مورد فلسفه مارکس به صحبت پرداخت.

۱۶ می ۲۰۱۸م/ ۲۵ ثور ۱۳۹۷خ: «مسکو میزبان همایش «کاپیتال مارکس»

همایشی به میزبانی حزب کمونیست فدراسیون روسیه به مناسبت دوصد سالگی تولد کارل مارکس در مسکو به اشتراک ۳۷ حزب کمونیست و کارگری و جنبش های رهایی بخش ملی بر گزار شد. نماینده گان حزب های حاکم یا شریک در قدرت دولتی در چین، کوبا، ویتنام، لائوس، نپال، سوریه، افریقای جنوبی، نامبیا، انگولا، موزامبیک، تانزانیا، ونزوئلا، و نیکاراگوا از جمله شرکت کننده گان در این همایش بودند. که با سخنرانی «گنادی زیوگانف» رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه آغاز شد. دومین سخنران نشست گشایش این همایش «ژورس آلفروف» برنده جایزه نوبل فیزیک بود. او یکی از چندین دانشمند، اقتصاددان و روشنگری بود که در این همایش شرکت کرده بودند. او در ضمن سخنانش گفت: «انیشتین خودش سوسیالیست و از تحسین کننده گان مارکس و لنین بود. . . »

روزهای اول و دوم سپتمبر ۲۰۱۸م: «همایش نشریه حزب کمونیست اتریش»

مثل سالهای قبل حزب کمونیست اتریش جشن با شکوهی را در یک فضای باز، در پارک قدیمی «پراتر» در شهر وین برگزار کرد. در اطراف پارک کمپ ها و غرفه های از هیئت نماینده گی حزب های کمونیست و کارگری برپا شد که منجمله غرفه حزب توده ایران با نمایش کتاب بیانیه ها و اعلامیه ها به زبان های فارسی، آلمانی و انگلیسی انتشار یافت. هر حزب کمونیست و کارگری مراسمی را مورد اجرا و نمایش قرار دادند. اهداف این جشنواره گردهمایی حزب های رهایی بخش و نشان دادن قدرت مانور و تشدید مبارزات طبقاتی زحمتکشان کشور های مختلف در برابر سرمایه داری جهانی می باشد.

از هفتم تا نهم دسیمبر ۲۰۱۸م: «جشن روزنامه «عصر ما» ارگان نشریاتی حزب کمونیست آلمان (دکاپ) با شعار «صلح و همبستگی» در پارکی واقع در شهر «دورتمون» بر گزار شد. جشن امسال که برای بیستمین بار برگزار شد، برای کمونیست های آلمان و جهان اهمیت ویژه داشت این جشن با دو صد سالگی کارل مارکس ۱۰۰ سالگی انقلاب نوامبر ۱۹۱۸م و ۱۰۰ سالگی حزب کمونیست آلمان و پنجاه سالگی باز تاسیس حزب کمونیست آلمان (در ۱۹۵۶ فعالیت آن آزاد شد) و همچنین پنجاه سالگی سازمان جوانان حزب کمونیست آلمان مصادف شد. جشن «عصر ما» با شرکت چهل هزار نفر و حضور ۳۵ حزب کمونیست و مترقی از کشورهای مختلف جهان بر گزار شد.

از ۷-۹ سپتمبر ۲۰۱۸ م: «جشن آوانته» ارگان حزب کمونیست پرتغال» طبق سنت همه ساله در روز های هفتم تا نهم سپتمبر در پارک وسیع در ساحل رود خانه «تاگوش» در نزدیکی «لیزبون» با اشتراک نماینده گان حزب های کمونیست جهان برگزار شد. حضور ۵۷ هیئت نمایندگی از حزب های کمونیست و کارگری و جنبش های آزادیبخش و نیروهای ترقی خواه از کشورهای مختلف به این جشنواره خصلت انترناسیونالیستی داده بود. در این جشنواره هزاران رفیق کارگر جوانان کمونیست «اتحاد ائتلاف دموکراتیک و فعالان و حامیان ائتلاف انتخاباتی حزب کمونیست و حزب سبز های چپ پرتغال جنبه مهم دیگر این جشنواره بود و در جریان سه روز جشن، صدها نفر به عضویت حزب و سازمان جوانان کمونیست پرتغال پذیرفته شد.

غرفه حزب توده ایران در قلب «صحنه بین لمللی» با آرم بزرگ حزب توده و دهها پوستر گویا و زیبا با شعار ها و خواست های مردم ایران، مرکز باز دید هزاران کمونیست و انقلابی و مهمانان و جوانان بود

در حاشیه این جشنواره، کنفرانسها، میتینگ ها و همایش های برگزار و بین حزب ها تبادل نظر و تفاهم و همبستگی و سوق و سوی مبارزه علیه سرمایه داری و تبادل تجارب صورت گرفت. در شامگاه روز سوم جشن بیانیه اختتامیه توسط رفیق «جرونیمودو سوسا» دبیر کل حزب کمونیست پرتغال و سخنرانی نماینده جوانان کمونیست پرتغال و بیانیه سر دبیر نشریه «آوانته» ایراد شد. دبیر حزب کمونیست پرتغال در طی سخنرانی پر شور منجمله چنین بیان داشت: «جهان در واقع با وضعیت بسیار پیچیده و خطرناک مواجه است. اما جهان به آخر نرسیده است. مبارزه کارگران و خلق ها در گوشه و کنار جهان یک واقعیت است. امروز بیش از هر زمان دیگر، عبارت معروف، «پرولترهای جهان متحد شوید!» کاملا قابل درک است. جهان به یک جایگزینی نیاز دارد، یعنی ساختمان یک جامعه جدید، سوسیالیسم و کمونیسم. جایگزینی که مبارزه و اقدام روزانه حزب های ما و تمام نیروهای انقلابی برای تجلی و جاری ساختن حقوق کارگران و مردم ساخته شده است. . . »

از ۲۳ تا ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸م: «بیستمین نشست احزاب کمونیست و کارگری در آتن»

بیستمین نشست بین المللی حزب های کمونیست و کارگری از ۲۳-۲۵ نوامبر ۲۰۱۸م در آتن پایتخت یونان بر گزار شد. در این نشست ۹۰ حزب کمونیست و کارگری از سراسر جهان اشتراک کردند و عمدتا روی کار و مبارزات کارگران جهان و مبارزه احزاب و روند جاری جهان بحث و سخنرانی های نماینده گان ادامه یافت. حزب توده ایران که از جمله اعضای بر گزار کننده عضو دبیر خانه است، اشتراک و بیانیه داشت.

حزب های ذیل در این اجلاس حضور فعال داشتند: حزب توده ایران، حزب کمونیست کوبا، افریقای جنوبی، لبنان، یونان، آلمان، فدراسیون روسیه، برزیل، بولیوی، پاراگوئه، بریتانیا، ونزوئلا، کانادا، هند، هند مارکسیست، بلغارستان، ترکیه، مکزیک، سودان، سویزرلند، نوین هلند، اردن، دانمارک، اسلواکی، آلبانی، آرژانتین، استرالیا، آذربایجان، بنگلادش، بلژیک، بوهیمیا، موراویا، اکوادور، استونی، فنلاند، فرانسه، مقدونیه، عراق، ایرلند، حزب کارگران ایرلند، کردستان عراق، اسرائیل، ایتالیا، اردن، جنبش سوسیالیستی قزاقستان، قیرغیزستان، حزب انقلابی خلق لائوس، حزب سوسیالیست لاتویا، ح.س. لیتوانی، ح.ک. لوکزامبورگ، حزب زحمتکشان مترقی (اکل) قبرس، حزب دموکراسی و سوسیالیسم الجزایر، حزب کار اطریش، حزب کارگران سوسیالیست کرواسی، نیروی انقلابی جمهوری دومینیکن، حزب کارگران مجارستان، ح.ک. مالتا، ح.ک. نپال، ح.ک. نروژ، ح.ک. پاکستان، ح.ک. فلسطین، ح.ک. لهستان، ح.ک. رومانی و حزب های کمونیست، اسپانیا، سریلانکا، سوئد، سوریه، اوکراین و حزب کمونیست ایالات متحده امریکا.

فراخوان پایانی بیستمین نشست بین لمللی حزب های کمونیست و کارگری جهان:

نماینده گان حزب های اشتراک کننده در باره رخداد های جهان و منطقه در سال ۲۰۱۸ و جنبش های کارگری و توده ای پرداختند. در مقاله ها و سخنرانی های حزب های کمونیست و کارگری بر سرشت استثماری، غارتگری سرمایه داری و مداخلات امپریالیسم بر کشور های جهان، تحریم ها و محاصره اقتصادی و جنگ های امپریالیستی روشنی افکندند. حزب های شرکت کننده جریان ضد کمونیسم و یورش به حقوق و آزادی های دموکراتیک را محکوم کردند. و پشتیبانی کامل خود را از کمونیست های لهستان، اوکراین، سودان، قزاقستان و پاکستان که مورد اذیت و آزار قرار دارند، اعلام کردند. همچنان مطرح شد که در سال ۲۰۱۹م چندین مورد بزرگداشت مهم وجود دارد، از جمله صدمین سالگرد بنیاد گذاری انترناسیونال کمونیستی (کمینترن)، هفتادمین سالگرد انقلاب چین و شصتمین سالگرد انقلاب کوبا روبرو هستیم.

حزب های کمونیست و کارگری همبستگی خود را با پناهنده گان و مهاجران اعلام کردند. حزب های کمونیست و کار گری چنین اعلام داشتند:

* - مبارزه علیه جنگ، مداخله و نظامی گری امپریالیستی.

* - اقدام علیه «ناتو» که ۱۴ اپریل ۲۰۱۹ هفتادمین سالگرد تا سیس آن است و علیه اتحادیه اروپا که از راه {سیاست امنیتی و دفاعی} عدول کرده نظامی گر شده، اقدام علیه سلاح های هسته ای و پایگاه های نظامی خارجی، با بهره گیری از سالگرد کشتار جمعی در هیروشیما و ناکازاکی (در روزهای ۶ و ۹ آگوست ۱۹۴۵) و هشتادمین سالگرد آغاز جنگ دوم جهانی.

* - دفاع از تاریخ جنبش کمونیستی و ارزش های انترناسیونالیسم پرولتری.

* - تقویت همبستگی انترناسیونالیستی با ملت های در حال پیکار که با اشغال و تهدید ها و مداخله های امپریالیستی روبرو هستند.

* - تقویت همبستگی انترناسیونالیستی و مبارزه با هدف پایان دادن به محاصره کوبا و مداخله و تهدید علیه ونزوئلا بولیواری.

* - پشتیبانی از پیکار مردم فلسطین به منظور پایان دادن به اشغال و برای دست یابی به حق تعیین سرنوشت و برقراری دولت ملی و مستقل با پایتختی اورشلیم شرقی مطابق با قطعنامه های سازمان ملل متحد. محکوم کردن سیاست های جنایت کارانه اسرائیل. محکوم کردن مداخله های امپریالیستی در شبه جزیره کره.

* - اعلام همبستگی با پناهنده گان و همه ملت های که در معرض اشغال، مداخله و محاصره امپریالیسم قرار دارند.

* - همبستگی طبقاتی چند جانبه با پیکار گران در راه حقوق کارگر، حقوق اجتماعی و سندیکایی و علیه تهاجم سرمایه، تدارک اقدام های برای پیکار در محل های کار، به ویژه در روز جهانی کارگر (اول ماه می) همراه با برجسته کردن نقش پیش آهنگی کمونیست ها.

* - دفاع از حقوق زنان و رهایی آنان و تدارک اقدام های مبارزاتی در روز هشتم مارچ، روز جهانی زن، به منظور دفاع از حقوق زنان و برابری کامل آنها {با مردان} در کار و زنده گی.

* - تدارک اقدام های مبارزاتی در روز پیروزی مردم بر فاشیسم، نازیسم.

* - تدارک اقدام های در دفاع از محیط زیست.

شرکت کننده گان در بیستمین نشست بین المللی حزب های کمونیست و کارگری از حزب کمونیست یونان به خاطر میزبانی موفقیت آمیز این نشست سپاس گزاری کردند.

از ۲۳-۲۵ نوامبر ۲۰۱۸م: سی و هشتمین کنگره وحدت حزب کمونیست فرانسه:

کنگره با موفقیت درخشانی بر گزار شد. کمونیست های فرانسه موفقیت این کنگره فوق العاده را برای مبارزه علیه امپریالیسم و راست افراطی در فرانسه و اروپا بسیار عالی و برازنده توصیف کردند و ابراز امیدواری کردند که با در نظر داشت فرا رسیدن عمق تضاد های طبقاتی خلق فرانسه و اروپا شاهد زوال سریع نظام سرمایه داری و پیروزی های درخشان طبقه کارگر خواهند بود.

از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸: جنبش ۹۹ درصدی های خلق فرانسه بنام جلیقه زرد ها:

این جنبش در اروپا به حیث یک نهاد مبارزاتی علیه سرمایه داری تبدیل شد. این جنبش از مرزهای فرانسه فراتر رفت به اطریش و آلمان رسید. این جنبش نشان داد که در زیر پوست شهرهای کشورهای سرمایه داری، آمادگی گذار از سرمایه داری به درجه طغیان خود رسیده و از جانب دیگر نشان داد که سرمایه داری تا لب پرتگاه نا بودی بشریت مقاومت می کنند. چنانچه به این گزارش میخوانید: «دیلی میل» یک رسانه انگلیسی روز شنبه ۱۷ دسمبر ۲۰۱۸ نوشت: «پلیس فرانسه برای مقابله با اعتراضات جلیقه زرد ها، استفاده از گاز های شیمیاوی را در دستور کار قرار داد. به گفته پلیس فرانسه تجهیزات مربوط در اطراف ساختمان ها جابجا شده و این وسایل می تواند تنها در ظرف ده ثانیه منطقه ای به وسعت شش زمین فوتبال را پر از گاز های شیمیایی می کند بر اساس گفته های این افراد، در اعتراضات روز شنبه ۱۸ دسمبر (پنجمین هفته مبارزات خیابانی در فرانسه) در ۱۴ خودرو زرهی حاضر در خیابانهای پاریس، این تجهیزات وجود داشت.»

جنبش های اعتراضی در سال ۲۰۱۸م در ایران:

در طول سال جنبش های عظیم کارگران و معلمان، دانشجویان، پرستاران، کامیون داران و اقشار مختلف جامعه در ایران ادامه داشت و دارد. این جنبش توده های رنجبر ایران عمقی در تضاد آشتی ناپذیر طبقاتی و ستمگری و سرمایه داری در این منطقه جهان است. امیدواریم که حزب های کمونیست و کارگری ایران و سازمانهای رهایی بخش ایران و حزب توده ایران و همه نیروهای مترقی و انقلابی ایران در یک جبهه وسیع باهم بحیث نیروی واحد پیش آهنگ طبقه ای کارگر قرارگیرند و نقش و وظایف تاریخی شان را انجام دهند.

افغانستان در ۲۰۱۸م:

در افغانستان در طول سال ۲۰۱۸ م توده های عذاب دیده با حرکت های خود جوش خیابانی دست به اعتراضات زدند و جوانان در این جنبش ها خوب درخشیدند و دوش بدوش توده ها راه پیمایی کردند، اما نقش احزاب کم رنگ و قابل لمس نبود. جنبش های خود جوش مردمی را نتوانستند پیش آهنگی کنند. در عوض ستم سالاران، تیکه داران مافیای قومی و تنظیم های "جهادی" که خود شان را حزب سیاسی می نامند، با تبانی دولت مستعجل دست پرورده امپریالیست های امریکا و ناتو علیه جنبش های خود جوش توده ای قرار گرفتند و با توطئه ها و ترفند های گونه گون این جنبش ها را به ناکامی روبرو کردند. امید میرود که نیروهای چپ و مترقی از این روند درس خوبی گرفته باشند و باپیوستن در یک جبهه ای فراگیر مترقی و انقلابی جنبش های توده ای را مدیریت و پیش آهنگی کنند.

به پیش بسوی گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم!

 

 

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org