سه شنبه، ۲۷ مارچ ۲۰۱۸     


کنفرانس صلح تاشکند در مورد افغانستان! چه انتظار میتوان از آن داشت؟

آیا ازبکستان میتواند افغانستان را برای دست یابی به صلح کمک کند؟

 

 

 

از تاریخ ۲۵ مارچ ۲۰۱۸ ۲۷ مارچ ۲۰۱۸ نماینده گان بیش از ۲۰ کشور جهان در تاشکند پایتخت ازبکستان، گرد هم آمدند، تا در مورد به اصطلاح "صلح در افغانستان؟" صحبت کنند.

در حقیقت هدف دیپلماتیک و سیاسی این نشست، مذاکرات میان دولت دست نشانده کابل و گروه تروریستی "طالبان" بوده، مگر نماینده گان "طالبان" در این نشست مستقیم حضور نداشتند.

این نشست به دنباله نشست های از سال ۱۹۹۹ طرف ازبکستان ابتکار شده و می خواهد گویا، نقش را برای برقراری صلح در افغانستان، بحیث کشور همسایه آن، ایفا کند، می باشد.

به بیان نیویارک تایمز روزنامه مرجع امریکا، این کشور ۳۲ میلیونی از جمهوری های آسیای میانه شوروی سابق، تحت رهبری شوکت میرزایف میخواهد، همزمان کشورش را در نمایش بین المللی برای جلب سرمایه گذاران خارجی قرار بدهد.

میرزایف رییس جمهور ازبکستان میگوید: "آماده است که تمام شرایط را برای مذاکرات ابتدایی مستقیم در خاک آنکشور، منطقه ی را، میان دولت افغانستان، و طالبان مشخص بسازیم ."

شوکت میرزایف رییس جمهور فعلی ازبکستان که از سال ۲۰۱۶، بعد از مرگ اسلام کریموف رییس جمهور پیشین آن کشور که سیاست های سختگیرانه را نسبت به گروه های اسلام گرا، و تروریست، و غرب داشت قدرت را بدست گرفته، و خواهان باز نمودن دروازه های کشور به روی سرمایه گذاران خارجی، و لیبرالی ساختن اقتصاد کشورش می باشد.

کنفرانس کنونی در مورد "صلح در افغانستان؟" ادامه نشست سمرقند – ازبکستان (کنفرانس امنیتی سمرقند)، و در حقیقت بازتاب آن در شرایط دیگر از اوضاع در افغانستان، و منطقه می باشد.

این کنفرانس که بنام گروه کشور ها (۱+۵) نیز گفته میشود، شامل کشور های ایران، ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان، و پاکستان، بر علاوه افغانستان، است.

کنفرانس به شرکت وزرای خارجه کشور های آسیای مرکزی، نماینده سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا، جرمنی، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، هند، پاکستان، ترکیه، ایران، عربستان سعودی (حامی اصلی تروریزم "طالب" و "داعش" در منطقه)، و امارات متحده عربی، شرکت داشتند.

قابل تذکر است که قبلاً چنین کنفرانس در ازبکستان، در جولای سال ۱۹۹۹ به شرکت کشور های: چین، ایران، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجکستان، و افغانستان که بنام (۱+۶) یاد می شد، دایر شده بود.

پیشبینی میشود که این نشست نیز مانند نشست های قبلی، کشور های شرکت کننده، طوری که دوستان و رفقا لیست آنرا مشاهده کرده اند، اکثراً کشورهای مسئول این جنگ و جنایت در افغانستان از همان ابتدا چهل سال قبل بوده، و احتمالاً در همان راستا باشد، که تاثیر چندان در استقرار صلح در افغانستان نخواهند داشت، تلاش خواهند نمود، که گروههای تروریستی و دهشت افگن را در قدرت استعماری کابل شریک بسازند.

در این قطعه نامه ها اکثراً گفته میشود که افغانها، نقش اساسی برای حل مسئله افغانستان دارد، و آنها باید کنار بیایند، در حالیکه گرداننده گان اصلی این جنگ و تجاوز در کشور و تمویل کننده گان آن خارجی ها، از جمله کشور های اشغالگر، و متحدین آن و آنهایی که در امور داخلی افغانستان مداخله می کنند، می باشد.

این نشست، احتمالاً ارتباط به سفر اخیر وزارت دفاع امریکا به افغانستان دارد، او پیروزی امریکا در جنگ با مخالفین دولت دست نشانده را از طریق مذاکرات با گروه های "معتدل" "طالبان" و کشیدن آن در اتحاد با دولت دست نشانده کابل، و از نظر ایشان به این ترتیب، تضعیف گروه مذکور، و دست یابی به موفقیت و پیروزی خواند.

این کنفرانس از نام مردم افغانستان، که در آن حامیان "طالبان"، و دولت دست نشانده که از تمام مردم افغانستان، احزاب، و سازمانهای سیاسی نماینده گی نمی کند، هیچ مشروعیت ندارد.

در کشور ما احزاب سازمانها، نهاد های ملی و دموکراتیک، شخصیت های برجسته ملی، در داخل و خارج از کشور وجود دارند، مگر هیچ یک از نماینده گان احزاب و سازمانهای سیاسی مخالف دولت دست نشانده امریکا در کابل، در این نشست و نشست های قبلی شرکت نداشته، این شرم آور است که گفته شود که (افغانها صلاحیت دارند که معضله شانرا خود شان حل کنند؟).

گروههای نامنهاد جهادی و طالبی، . . . نماد آن دولت دست نشانده کابل مشروعیت ندارند، و ما از کشور های شرکت کننده در این نشست به صراحت بیان میداریم که عدم حضور نماینده گان تمام احزاب سیاسی در اینگونه نشستها، ماهیت اصلی افغانی – ملی ندارد، و نمی تواند به حل مسئله افغانستان کمک کند.

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org