انجمن فرهنگی «هدایت»

محفلِ عید و همدلی برگزار نمود

گزارش از استاد (صباح)

از راست به چپ - شامل (صباح) گوینده و گرداننده و گوشه های از جریان محفل

 چه کنم لاله و سنبل و ریحان

فصل پائیز و بهار و تابستان

گر عید شد و خوشی و سال نو

من هنوز مسافرم در غربستان.

عید قربان فرا رسید، عیدی که باخود اتحاد، همدلی و دید و بازدید را به ارمغان می ‌آورد و برای پیروان اسلام از تقدس خاصی برخوردار است. در سرتاسر جهان اسلام، با همه تنوع سیاسی و جغرافیایی و نژادی خویش به شکرانه سرافرازی ابراهیم (ع) از آزمون بزرگ بندگی به نماز می ایستند و قربانی‌های نمادین خود را به تأسی دلدادگی بزرگ او، تقدیم درگاه رب‌ العالمین می ‌کنند. عید قربان از گرامی ترین عیدهای مسلمانان است که به یاد ابراهیم (ع) و فرزندش اسماعیل (ع)، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود. عید قربان که از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است، از یک تا چهار روز جشن گرفته می ‌شود و در طی آن مردم با پوشیدن بهترین پوشاک خود، پس از انجام عبادات، به دید و بازدید و جشن و سرور می‌ پردازند.

در روایات مختلف دین اسلام آمده‌ است که ابراهیم در سنین بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدت‌ها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.

او پس از کشمکش های فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر می ‌روند و ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می ‌شود. اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند که او را سربلند در امتحان می ‌یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می‌ فرستد.

این ایثار و عشق پیامبر به انجام فرمان خدا، فریضه‌ ای برای حجاج می ‌گردد تا در این روز قربانی کنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان کمک صورت گیرد.

در کشور ما، کسانیکه از لحاظ مالی در وضعیت بهتری قرار دارند برای روز عید قربان لباس نو و گوسفند قربانی تهیه می ‌کنند آنان در روز قربان بهترین و زیباترین لباس ‌ها را بر تن کرده، منازل خود را تزیین و بهترین شیرینی و میوه فصل را تهیه و در انتظار مهمان هستند پس از نماز عید قربان کودکان خانواده به دیدار بزرگان می روند. بزرگان در این روز به کودکان عیدی می‌ دهند.

افرادی که برای دید و بازدید به منازل اعضای خانواده و دوستان خود می ‌روند با غذاهای لذیذ افغانی، میوه تازه، شیرینی، کیک و کلچه، بادام، بسته، سمیان، نقل خسته ای و. . . پذیرایی می‌شوند. مردم ما ضمن پوشیدن لباس تمیز و عموما نو به دیدار هم می‌ روند و عید را به یکدیگر تبریک می ‌گویند. بزرگان به اطفال عیدی می‌ دهند و زنان، دختران و پسران خردسال در شب اول عید دست‌ها و بعضا پاهای شان را حنا (خینه) می‌ بندند.

اما افغانان غربت نشین و آواره که بر اساس جبر زمان از خانه و زادگاهش بیرون شده ‌اند، به صورت درست نه عیدی دارند و نه نوروز و سال نو، و این قشری رنجدیده و بی وطن در روزهای عید، برات، سال نو و نوروز، روزهای ملی و تاریخی مصروف امور روزمره و دنبال لقمه‌ ی نانی‌ هستند.

در این روزها که در وطن شور و شعف بی پایانی جریان دارد و در تبعید به ندرت دروازه ای دق الباب و مراسمی برگزارمی گردد. اندک اندک نسل جدید غربت نشینان روزهای ملی و تاریخی را از یاد برده و باعنعنات و فرهنگ پربار وطن بیگانه و بیگانه تر می گردند.

رسید عید و هنوز در سفریم ما

به مثل نسترن‌ ها پرپریم ما

کجا غربت نشینان عید دارند

غریب کشورهای دیگریم ما.

حمید رمزی معاون اتحادیه و گوشه ی از جریان محفل

در شهر مونتریال نسبت مشکلات گوناگون خیلی به ندرت از روزهای اسلامی، ملی و تاریخی تجلیل به عمل می آید. از یکطرف بیگانگی نسل جوان از فرهنگ دینی و ملی و از جانب دیگر مصروفیت های کاری و خانواده گی مانع اصلی درین راستا پنداشته میشود. با همه این موانع اخیرا انجمن فرهنگی «هدایت» در اثر سعی و تلاشی فراوان آقایان علی احمد راسخ (رییس)، حمید (رمزی) معاون، محسن (رحیمی) مسوول فرهنگی و دینی و صاحبی مسؤول روابط اجتماعی مرکز فرهنگی هدایت در یکی از تالارهای شهرداری - محفلی مجللی، تجلیل شایسته از عید قربان و تامین همدلی و همیاری در جامعه افغانان مونتریال برگزار گردید.

در آغاز شامل «صباح» گوینده و گرداننده محفل با قرار گرفتن عقب میز خطابه از قربانی جوان با استعداد و آگاه تقاضا نمود تا با آیت چند از کلام الله مجید به سعادت و صممیت حاضرین بی افزایند و بعد از تلاوت آیه های مبارک، شامل صباح گرداننده مجلس گفت:

با آمدن عید بخندیم و پرنورشویم

از هرچه که بیگانگیست دور شویم

با یک صدای همدلی و مهربانی

الحمد گویان همه گی مغفور شویم.

عید قربان عید رهایى از تعلقات و رهایى از هرآنچه کینه و کدورت و دوروی، عید قربان عید ی که پاک ترین عید هاست عید سر سپردگی و بندگی است. عید قربان عید نزدیک شدن دلها و لطف و مهربانی و همیاری و محبت است. عید قربان عید اتحاد، همبستگی و صفا و صداقت است. عید زمان تغییر است، تغییراتی در انسان و در طبیعت. حرکت طبیعت به سمت تکامل، و حركت انسانها به سوی علم و معرفت، همواره با شادمانی و نشاط توأم است خاصه آنكه وقتی انسان معنای جدیدی كشف میكند، ابتهاج زائد الوصفی تمام وجود آدمی را در بر میگیرد، آن لحظه‏ی تازه عید نامیده میشود.

از امام جواد(ع) نقل می‏كنند كه فرمود: در روز عید قربان چیزی با فضیلت ‏تر از پنج چیز نیست: قربانی كردن، یا راه رفتن در جهت نیكی به پدر و مادر یا خویشاوندی كه قطع رحم كرده تا به او چیزی ببخشد و آغاز سلام كند، یا مردی كه از بهترین جای قربانیش به دیگران اطعام كند و بقیه آن را به همسایگان از یتیمان و بیچارگان و بردگان بدهد و از اسیران دلجویی كند.

مردی خدمت حضرت رسول (ص) آمد و گفت: مرا وصیت كن، فرمودند: به خداوند شرك نیاور . . . دیگر این كه به پدر و مادرت نیكی كن و آنها را مورد محبت و احسان خود قرار بده و برای آنها وسایل راحتی فراهم كن چه زنده باشند و چه مرده اگر امر كنند كه مال و ثروت خود را در فلان طریق مصرف كن باید اطاعت كنی.

و امام صادق(ع) فرمودند: افضل اعمال نماز در وقت است و نیكویی با والدین و جهاد در راه خدا.

و با همین اعمال ساده مثلا نگاه محبت آمیز به پدر و مادر و یا صله رحم به جا آوردن می توان از بركات و ثمرات این روز بزرگ استفاده كرد و بدان وسیله به خداوند متعال تقرب جست.

یک شاخه گل سپید تقدیم تو باد

رقصیدن برگ بید تقدیم تو باد

تنها دل تنگیست سرمایه ی من

آنهم شب پاک عید تقدیم تو باد.

در قسمت دیگری برنامه نمایش بسیار بسیار جالب و دیدنی کاراته وسیله برادران قربانی اجرا گردید که مورد بدرقه و تشویق فراوان حاضرین قرارگرفت. برادران قربانی نه تنها در هنر رزمی بلکه در تربیت و اخلاق وطنی و احترام به والدین نمونه کامل یک افغان است و این برادران علوم اسلامی را نیز بصورت درست فراگرفته و کلام الله مجید را چنان با شوق و ذوق تلاوت مینماید که جای آفرین و مرحبا دارند.

در بخش بعدی مجلس سوال های ذهنی از طرف حمید رمزی معاون انجمن فرهنگی هدایت مطرح و به پاسخ دهنده گان جوایز قیمتی و نقدی توزیع گردید و این قسمت برنامه چنان جالب و دلچسپ بود که جوانان را به تلاش و تکاپو وا میداشت تا جوایز انجمن را نصیب شوند و در هر بخش با تشویق و کف زدن های شرکت کننده گان همرایی میگردید.

همچنان گرداننده از خانم قربانی دعوت نمود تا پیرامون عید ابراز نظر نمایند.

بانو قربانی گفت: اولین معنایی که از عید به ذهن می ‌رسد، تغییراتی است که انسان از ظاهر خود و یا در طبیعت می ‌بیند. این آرایش ظاهری همچون پوشیدن لباس نو و آمدن بهار طبیعت به یک معنا عید نامیده شده است. در روایتی از امیر المومنین علی علیه السلام آمده است که: هر روزی که انسان در آن به زشتی آلوده نگردد آن روز عید است چرا که زشتی مهمترین بستر ظهور نزاع میان آدمیان است و باعث بر هم خوردن آرامش درونی و بیرونی انسان‌ها می ‌گردد و این همان چیزی است که با عید یعنی آرامش و شادمانی منافات دارد.

مولوی گفته است:

خویش فربه می‌ نماییم از پی قربان عید  

 کان قصاب عاشقان بس خوب و زیبا می ‌کشد.

متعاقبا خانم اکبری در برابر حاضرین قرار گرفته گفتند:

خداوند برای بزرگداشت این خاطره توحیدی و اخلاص الهی مقرر فرموده هر سال در موسم حج در وادی منی توسط زوار بیت الله الحرام گوسفند، گاو و یا شتری ذبح گردد تا آن صحنه فوق العاده درخشان چون نوری برای همیشه در تاریخ انسانیت بدرخشد و خاطره از خود گذشتگی آن دو بنده مخلص (ابراهیم و اسماعیل) سندی برای نمایش شرف و فضیلت آدمیت باشد. مسلمین در روز عید قربان موظفند با تشکیل مجامع عمومی و برگزاری نماز عید و انشای خطبه شرکت عظیم و آسمانی خود را در این عید مبارک به گوش جهانیان برسانند و رعب و ترس از اتحاد و همبستگی خود را در قلب دنیای استکبار و کفر و نفاق بیفکنند. در روایت‏هاى مکررى نقل شده که در روز عید اضحى قربانى کنید تا گرسنگان و بیچارگان از خوردن گوشت ‏سیر شوند؛ آنان که روزها بلکه ماه‏ ها توان تهیه گوشت ‏براى خانواده خویش را ندارند، در این روز فرخنده که براى همگان عید است و بسیار خجسته و مبارک است، خوشحال گردند و از خوردن گوشت‏ حلال، بى‏منت، سیر شوند.

گوینده برنامه از آقای علی احمد راسخ رییس انجمن فرهنگی هدایت دعوت نمود تاسخنان مبسوطی بیان نمایند.

راسخ بعد از تبریک و تهنیت- به احترام این روز فرخنده و پرمیمنت از شرکت کننده گان تقاضا نمود تا وحدت، همدلی، برادری و همیاری را در جامعه افغانان مونتریال ترویج دهند.

عید قربان، عید شرافت بنی آدم است و کرامت انسانی، عید قربان روز ثبوت و اثبات عشق و تسلیم است روزی است که انسان در برابر معشوق، هیچ بودن همه چیز را می پذیرد، خود و همه چیز را فدای او می کند و «تعبّد» را که نتیجه عرفان، شهود و دیدن یار است، به معرض دید می گذارد. عید قربان جلوه گاه تعبد و تسلیم محض است، فصل قرب یافتن مسلمانان به معشوق، در سایه عبودیت و بندگی است لذا یکی از رمز و رازهای عید قربان از همه چیز گذشتن خویش است که فلسفه آفرینش انسان و روحیه تعبد تسلیم و سیر کمال انسانی را تنظیم می کند. در روز عید قربان باید معلوم شود که عشق و ایمان ما، در چه مرتبه ای و آروزی وصل در چه حدی است و تا چه اندازه ای به تعبد و تسلیم دست یافته ایم، عید سربلند بیرون آمدن از امتحان عبودیت است و این از اسرار این عید است پس در این روز ما نیز منیت ها و خودخواهی ها را در مسلخ عشق و بندگی خدا قربانی می کنیم.

محفل که ساعت شش شام آغاز و با صرف غذا های لذیذ وطنی و نمایش های جالب و دیدنی و سخنرانی بزرگان - نزدیک به ساعت یک شب در میان شور و هلهله و به دعای خیر و سعادت مردم وطن و همبستگی و همدلی جامعه افغانان مونتریال به پایان رسید. در فرجام مرکز فرهنگی هدایت ایام گذشته عید را به جامعه افغانان مونتریال تبریک گفته و هموطنانش را به اتفاق، اتحاد و همدلی دعوت مینماید و همچنان این نهاد این روز پر میمنت را به تمام هموطنان مستمند تهی دست و در هر جایی که زندگی دارند از صفا و صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض نموده و آرزو دارد که زندگی به کام و خوشبختی و سعادت به نامشان باشد.

مرکز فرهنگی هدایت با سپاس از نشریه اندیشه نو که فعالیت و عملکرد انجمن فرهنگی هدایت را تحت پوشش خبری و رسانه ی خویش قرار داده است و ایام خجسته عید را به صاحب امتیاز و ناشر و مدیر اندیشه نو تبریک و تهنیت میگویند و از خداوند بزرگ توفیق بیشتر را آرزو دارد.

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org