شنبه، ۸ سپتمبر ۲۰۱۲

بوسیدن دست از دیدگاه اسلام

 

 

تتبع و نگارش:

الحاج  امــیــن الـدیــن »سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مـدیـــر مرکز مطـالعات سـتراتیژیک افـغان و

مسؤول مرکز کلتوری د حـــــق لاره- جــرمـنی

  

 از جمله آداب معاشرت که در دین مقدس اسلام بر آن تاکید بیشتر گردیده است، مصافحه (دست دادن)، معانقه (یکدیگر را در آغوش کشیدن) است.

 در حدیثی پیامبر صلی الله علیه وسلم آمده است: «کینه و حسد نورزید؛ پشت به هم نکنید؛ ارتباط را قطع نکنید و بندگان خدا باشید، در حالى که برادر هستید».

يکی از آداب معاشرت در زندگی، سلام، مصافحه، احوالپرسی میباشد، تعلیمات دین مقدس اسلام مصافحه و سلام دادن را یکی از نشانه دوستی و صميميت میشمارد .

پیامبر اسلام محمد صلی الله علیه وسلم میفرماید:

«ما من مسلمَيْن يلتقيان فيتصافحان إلا غفر لهما قبل أن يفترقا» (ابوداود) يعني: «دو مسلمان با هم روبرو نمي شوند که مصافحه نمايند، مگر قبل از اينکه از هم جدا شوند، گناه شان آمرزيده میشود.

قابل تذکر است که رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ زمانیکه اصحابش را مي‌ ديد با آنها مصافحه و معانقه مي ‌كرد و صحابه رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُم نيز هنگامي كه با هم ملاقات مي‌كردند مصافحه مي‌نمودند.

در حدیث انس و شعبي گفته‌اند «كان أَصْحابُ النَّبي صَلَّى اللَّهِ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ إذا تَلاَقُوْا تَصَافَحُوْا، و إذا قَدِمُوْا مِنْ سَفَرٍ تَعَانَقُوْا» (اصحاب پيامبر صَلَّى اللَّهِ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ وقتي كه همديگر را ملاقات مي ‌كردند مصافحه مي‌ نمودند و هرگاه از سفر بر مي ‌گشتند يكديگر را به آغوش مي ‌گشيدند)

پيامبر صَلَّى اللَّهِ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ در حديثي فرموده« مَا من مُسْلَميْنَ يَلْتَقَيانِ فيتصافحانِ الا تحاتَّتْ عَنْهُماً ذُبونُهُمَا كَمَا يَتَحَاتُّ عَنِ الشَّجَرَةِ وَرَقُهَا » (هر گاه دو مسلمان كه يكديگر را مي‌بينند و با هم مصافحه مي‌كنند، گناهانشان مي‌ريزد همان گونه كه برگ درختان مي‌ريزد) .

رسم دست دادن و بخصوص رسم دست بوسی از قدیم الایام در بشریت مروج بوده و انسانها بخاطر احترام و احیانآ بخاطر تملق و چاپلوسی در حین احوالپرسی دست دیگران را می بوسیدند، و سر تعظیم و انحناء را بعمل میاوردند و در بسیاری از اقوام رسم به سجده رفتن در حین احوالپرسی مروج بود، در کشور های اروپایی و دنیای غربی بخصوص در میان فامیل های شاهانه مروج است که مردان دست زنان را می بوسند .

قبل از آمدن دین مقدس اسلام در بین ملل مختلف نه تنها دست بوسی مروج بود، بلکه بخاطر احترام از زعیم و رهبر قبیله و بخصوص، احترام به مقام شاهان و امپراطوران پای آنان را هم می بوسیدند و طوریکه از داستان های تاریخی معلوم میگردد، در ملاقات و زیارت رهبران (سیاسی و دینی) حتی مراسم تعظیمی بشکل سجده هم بجاء میاوردند.

(همین حالا در کشور پادشاهی مغرب مردم بصورت عموم دست نه تنها پادشاه، بلکه برادرش را هم می بوسند)

با امدن دین مقدس اسلام هانطوریکه بر سایر رواج های غیر انسانی که مقام انسان را زیر سوال قرار مید اد ملغی و خط بطلان کشید، دست بوسی تعبدی و بخصوص خم شدن و سجده کردن تعبدی به انسان را مغلی و ممنوع قرار داد.

دست بوسیدن در اسلام:

در مورد بوسیدن دست در حین احوالپرسی در بین علمای اسلامی اختلافی وجود دارد، تعدادی از علماء بصورت مطلق دست بوسیدن غیر از والدین را جایز نمی دانند ولی اکثریت مطلق از علماء بدین باور اند که اگر بوسيدن دست تا زمانیکه جهت تعبد اشخاص و یا جهت تبرک به اشخاص نباشد، آنرا امر مباح میدانند .

در روایت از حافظ ابن حجر رحمه الله آمده است که:

اگرچه امام مالک بوسیدن دست را امر نادرست میداند ولی تعدادی از علماء متاخرين آنرا جايز میشمارند این تعداد از علماء که بوسیدن دست را جایز میشمارند استدلال خویش را به روایت ذیل بناء نموده اند:

«در حدیثی از عمر رضي الله عنه روايت است: زمانیکه الله تعالي توبه‌ ي سه نفرِ بازمانده از جنگ تبوك را قبول كرد، كعب بن مالك- كه يكي از آن ‌ها بود- به مسجد رفت و رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ در ميان يارانش نشسته بود، در اين حال شخصي بنام طلحه بن عبيدالله رضي الله عنه به پيشواز كعب شتافت و با او مصافحه نموده و پذيرش توبه‌ اش را به او تبريك گفت؛ رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كه شاهد اين رفتار بود چيزي نگفت و أبو لبابة وكعب بن مالك و دوستشان در هنگام توبه نمودن دست مبارک پيامبر صلي الله عليه وسلم را بوسيدند. »

حکم اسلامی در مورد بوسیدن دست پدر و مادر:

همه ای علماء اسلامی در این مورد اتفاق رای ومتفق القول اند که:

بوسيدن دست پدر و مادر توسط فرزند جايز است، و در این حکم هیچگونه اختلافی وجود ندارد، و آنرا مستحب هم میدانند، طوریکه این امر از احادیث صحیحه نیز به اثبات رسیده است. در حدیث متبرکه آمده است که: پيامبر اكرم صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ به هنگام ورود دخترش فاطمه رضي الله عنها از جای خویش بلند مي ‌شد و دستش را گرفته و مي ‌بوسيد. و فاطمه نيز زمانیکه پیامبر صلی الله علیه وسلم را می دید در مقابلش ایستاده میشد، دست مبارک پدرش را گرفته می بوسید. و این امر صحابه واولاد های شان نیز انجام میدادند .

دست بوسی علماء و اهل فضل:

تعداد کثیری از علما اسلامی بدین عقیده اند که: بوسیدن دست اهل فضل وعلم وبزرگ سالان بخاطر احترام بزرگداشت، إكرام واجلال از مقام علمی وروحانی شان جواز داشته وشرع اسلامی در مورد ممانعتی نمی بیند.

خداوند در قرآن کریم فرموده است:

«ذلک و من یعظّم شعائر الله فانها من تقوى القلوب؛ آرى کسانى که شعایر خدا را بزرگ مى‏شمارند کارشان نشان پرهیزکارى دلهایشان باشد»(سوره حج آیه ۳۲ )

حکم دست بوسی در احادیث و روایات اسلامی:

۱- حدیث حضرت عبدالله بن عمر رضی الله تعالی عنهما:

امام ابو داود در کتاب السنن به روایت از حضرت ابن عمر داستانی را از بازگشت ایشان همراه تعدادی از صحابه از جنگی، نقل میکند تا آنجاکه می فرماید: سپس همگی ما دست مبارک حضرت رسول صلی الله علیه وسلم را بوسیدیم (روایت در صحاح سته )

۲- حدیث حضرت زارع رضی الله تعالی عنه:

امام ابو داود از حضرت زارع رضی الله تعالی عنه روایت مینماید که جماعتی از مسلمانان که در راس آن شخصی بنام عبدالقیس قرار داشت غرض دید یار پیامبر صلی الله علیه و سلم به مدینه می آیند، زمانیکه هیات وارد شهر مدینه میگردیند، با سرعت زیاد چون مشتاق دیدار پیامبر صلی الله علیه وسلم می باشند، از شتر های خویش پیاده میگردیند، حضور پیامبر صلی الله علیه وسلم مشرف، چون سخت مشتاق دیدار پیامبر صلی الله علیه وسلم میباشد، دست و پای مبارک پیامبر صلی الله علیه وسلم را گرفته ومی بوسند.

(مورخین تعداد مجموعی این هیات را ۱۴ نفر مینویسند، و می افزایند که همه اعضای این هیآت، مشرف به بوسیدن دست و پای مبارک پیامبر صلی الله علیه وسلم گردیده اند ).

۳- حدیث صفوان بن عسّال رضی الله تعالی عنه:

امام ابن ماجه از صفوان بن عسّال رضی الله تعالی عنه روایت میفرماید: که روزی یک نفر یهودی به دوستش گفت: ما را نزد این پیامبر ببر. سپس هردو خدمت رسول صلی الله علیه وسلم آمدند ودرباره آیات بیّنات نه گانه ای که خداوند جلّ جلاله به حضرت موسی علی نبیّنا و علیه الصلاة والسلام عنایت فرمود، پرسیدند. پس از گرفتن جواب هردو نفر یهودی دست و پای مبارک پیامبر صلی الله علیه وسلم را بوسیدند و گفتند: شهادت می دهیم که شما پیامبر خدا هستید.

امام محیی الدین نووی در کتاب الأذکار مینوسد:

ترمذی و نسائی و ابن ماجه با سندهای صحیح روایت کرده اند، علامه مفسّر سید محمود آلوسی در تفسیر روح المعانی جزءپنجم صفحه ۲۳۱ پس از آوردن حدیث فوق مرجع و مأخذ آن را اینچنین بیان میکند: همانا احمد و بيهقي و طبراني و نسائي وابن ماجه و ترمذي اين حديث را آورده و ترمذي ميگويد: «حدیثی حسن وصحیح است» وحاکم نیشابوری می گوید: «حـدیثی صحیـح است بـرای آن ضعفی نمی بینم».

فتاوی علماء اسلامی در مورد دست بوسی:

I- حافظ ابن حجر عسقلانی:

حافظ ابن حجر عسقلانی در فتح الباری جلد۱۱ صفحه ۶۷ احادیث متعددی در مورد جواز بودن و حتی مستحب بودن بوسیدن دست علماء و صلحاء و اولیاء، جمع اوری نموده است که بطور نمونه احادیث ذیل:

۱- ابولبابة و کعب بن مالک و دو دوستش دست مبارک پیامبر صلی الله علیه وسلم رابوسیدند.

۲- ابوعبیده جرّاح آنگاه که از سفری برگشت دست حضرت عمر رضی الله عنه را بوسید.

۳- زیدبن ثابت دست حضرت ابن عباس«رضی الله عنهما» را بوسید.

۴- اسامه بن شریک روایت میکند به سوی حضرت رسول صلی الله علیه وسلم برخاستیم و دست مبارکش را بوسیدیم.

۵- وحدیث جابر که عمر رضی الله عنه بر خاست ودست مبارک حضرت رسول صلی الله علیه وسلم رابوسید.

۶- وحدیث بریدة در قصه اعرابی و درخت آمده است که گفت: یا رسول الله ! اجازه بدهید تا سر و پای شما را ببوسم. پس انحضرت صلی الله علیه و سلم برایش اجازه فرمود .

۷- امام بخاری در کتاب «الأدب المفرد» از روایت عبدالرحمن بن رزین میآورد که: سلمة بن الأکوع آن دستش را که با پیامبر صلی الله علیه وسلم بیعت کرده بود به ما نشان داد، پس ما برخاستیم و دستش را بوسیدیم.

۸- و همچنین آورده است که حضرت علی کرم الله وجهه دست و پای حضرت عباس رضی الله عنه را بوسید .

۹- و روایت شده از طریق ابی مالک الاشجعی که گفت: به ابن ابی أوفی گفتم آن دستی راکه با رسول صلی الله علیه وسلم بیعت کردی بده تا ببوسم، پس دستش را بوسیدم.

حافظ ابن حجرعسقلانی درکتاب المطالب العالیه بزوائد المسانید الثمانیة درباب بوسیدن دست حدیث ۲۷۰۶ آورده است که: ابن ابی عمرالعدنی (متوفی به سال۲۴۳ه. ق) گفت:

سفیان برای ما از جدعان روایت نموده که ثابت به انس رضی الله عنه گفت: ای ابا حمزه، آیادست تو حضرت رسول صلی الله علیه وسلم را لمس نموده ؟گفت: بله، گفت: دستت را بده سپس انس دستش را به او داد و ثابت دست انس رابوسید.

با توجه به احاديث که فوق بدان اشاره نمودیم میتوانیم این حکم را بدست بیاوریم که بوسیدن دست، علماء واهل علم نه تنها جواز داشته بلکه مستحب هم میباشد .

در كتاب المستصفی من علم الاصول تأليف حجة الاسلام إمام محمد غزّالی رحمه الله جزء اول صفحه ۱۳۰ آمده كه: اگر صحابی بگويد كه در زمان پیامبر صَلّی الله عليه وسلّم فلان كار را انجام می داديم. پس اين لفظ دليل بر جواز آن كار است. در جزء دوم همان كتاب صفحه ۹۴ می فرمايد: می گوييم سكوت پيامبر صَلّی الله عليه وسلّم و عدم انكار او از فعلی كه انجام آن آگاهی دارد دليل بر جواز آن عمل است چون برای آن حضرت صَلّی الله عليه وسلّم جايز نيست انكار كاری را كه حرام است، ترك كند.

دكتر عبدالكريم زيدان در كتاب الوجيز فی أصول الفقه صفحه ۱۶۷ میگويد‌: سنت تقريری عبارت است از سكوت پيامبر صَلّی الله عليه وسلّم از انكار قولی يا فعلی كه در حضورش انجام شود يا در غيابش انجام شود وآن حضرت صَلّی الله عليه وسلّم بدان آگاه باشد، پس اين سكوت دليل بر جواز فعل و اباحت آن است زيرا رسول صَلّی الله عليه وسلّم بر باطل و منكر سكوت نمی كند.

دكتر وهبة الزحيلی در كتاب الوجيز صفحه ۳۵ آمده است كه سنت تقريری عبارت است از هر آنچه پيامبر صَلّی الله عليه وسلّم آنرا صراحتاً تأ‌ييد نمايد يا بعد از انجام آن در حضور حضرت صَلّی الله عليه وسلّم آنرا انكار ننمايد.

II- فتوای امام غزالی:

امام محمد غزّالی رحمه الله در كتاب مستطاب إحياء علوم الدين جلد دوم صفحه ۴۴۳ مینوسد:

در بوسيدن دست كسی كه در عالم و فاضل دین باشد بخاطر احترام و تبرک ممانعتی وجود ندارد .

ابن عمر رضي الله عنهما گفت:

ما دست مبارك پیامبر صلی الله علیه وسلم را بوسيديم و كعب بن مالك گفت: چون توبه من از آسمان نازل شد به خدمت پيامبر صَلّی الله عليه وسلّم آمدم و دست وی را بوسيدم.

و همچنان در روایت آمده است که شخصی اعرابی گفت: يا رسول الله ! مرا اجازه بفرمایید که تا سر معظّم و دست مبارك شما را ببوسم. و پيامبر صَلّي الله عليه وسلّم برایش اجازه فرمود و اعرابی آن را به جای آورد.

و ابوعبيده جرّاح، عمربن خطاب را ديد و مصافحت كرد و دست وی را ببوسيد پس از يكديگر جدا شدند و می گريستند. امام زين الدين عراقی رحمه الله كه أحاديث احياء علوم الدين را از كتابهای مختلف حديثی تخريج كرده است می گويد: حديث أعرابی را حاكم نيشابوری از حديث بريدة روايت می كند با اين تفاوت كه در حديث حاكم نيشابوری، أعرابی از پيامبر صَلّي الله عليه وسلّم اجازه میخواهد تا دست و پای حضرت صَلّی الله عليه وسلّم را ببوسد. حاكم میگويد حديث صحيح الإسناد است.

III- فتوای امام ابن حجر هیتمی:

امام ابن حجر هيتمی مكّی در كتاب تحفة المحتاج جلد نهم صفحه ۲۸۵ مینویسد:

بوسیدن دست و پای مرد صالح، عالم و فاضل سنّت است و علامه شروانی در شرح تحفه المحتاج (فتح الباری شرح صحيح البخاری: ابن حجر عسقلانی) مینویسد:

به طور قطع بوسيدن دست شخص صالح سنت است بلكه پايش هم.

IV- فتوای خطیب شربینی:

شيخ خطيب شربينی رحمه الله در مغنی المحتاج جلد سوم صفحه ۱۶۶ و همچنين علّامه سيد ابوبكر شهير به سيد بكری در اعانة الطالبين شرح فتح المعين صفحه ۳۰۵ از جلد سوم مینویسد:

 سنت است بوسيدن دست شخصی كه دارای يكی از صفات دينداری مانند: نيكوكاری يا شرف يازهد باشد و كراهيت دارد بوسيدن دست كسی كه يكی از امتيازات دنيوی مانند ثروت يا قدرت يا جاه و منزلت اجتماعی برخوردار باشد.

V- فتوای امام نووی:

امام نووی رحمه الله در كتاب فتاوای خود صفحه ۵۰ در جواب سوال كسی كه می پرسد حكم بوسيدن دست ديگری چيست ؟

در جواب می فرمايد:

بوسيدن دست اشخاص صالح يا عالم يا فاضل مستحب است و در مقابل بوسيدن دست اشخاصی غير از افراد فوق الذكر مكروه است ونیز درکتاب الأذکار صفحه ۳۸۱ می فرماید: هر گاه اراده شود، دست کسی بخاطر زهد و نیکو کاریش یا علم و شرف او و صیانتش یا هر صفتی که از امور دین محسوب می شود بوسیده شود، کراهت ندارد، بلکه مستحب است و اگر بخاطر مال و ثروت و قدرت و منزلتش در نزد مردم و یا امثال آن بوسیده شود به شدت مکروه است.

VI- فتوای شیخ منصور:

شیخ منصورعلی ناصف در التاج الجامع للأصول مینوسد:

از انواع تحیّت گفتن ها بوسیدن دست وپای می باشد. بوسیدن دست برای بزرگداشت واحترام بزرگان دین جائز بلکه مستحب است زیرا که پیامبر صلی الله علیه وسلم عمل کسانی که دست وپای مبارکش را بوسیدند تأیید نمود و اوهیچگاه برعمل باطلی مهرتأیید نمی زند. بنابراین، بوسیدن دست وپاجائز است واگر مقرون به نیتی شریف وصحیح باشد مستحب است .

VII- فتوای ابن حجرهیتمی:

ابن حجرهیتمی در کتاب الفتاوی الکبری الفقهیّة جلد چهار صفحه ۲۴۷ مینویسد:

بوسیدن دست وپای شخص عالم وصالح وشریف النسب سنت است. سپس احادیث بسیاری را دراثبات این عقیده نقل میکند و ازجمله از ابن حبان روایت میکند که کعب بن مالک رضی الله عنه فرمود: آنگاه که توبه من نازل شد به خدمت پیامبر صلی الله علیه وسلم آمدم ودست وزانوی مبارک ایشان را بوسیدم .

VIII- فتوای شیخ محمد امین کردی:

شیخ محمد امین کردی در کتاب تنویر القلوب فی معاملة علام الغیوب صفحه ۱۴۱,۱۴۲مینویسد:

 بوسیدن دست شخصی به خاطراحترام وقدر وعلم وزهد سنت است و اگر برای ثروت او باشد یا شخصی صاحب بدعت باشد مکروه است .

IX- فتوای خواجه محمد حسن سرهندی:

محمد حسن سرهندی در کتاب الأصول الأربعة خویش مینوسد:

 یهودیان دست وپای پیامبر صلی الله علیه وسلم را بوسیدند، بنآ اگر تقبیل دست و پای کسی بجهت تعظیم باشد جائز طوریکه پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا برای دونفر یهود اجازه فرمود .

همچنان در كتاب تهذيب الاسماء واللغات امام نووی رحمه الله و همچنين طبقات الشافعيه علامه امام سبكی رحمه الله آمده است كه: محمد بن حمدون بن رستم رحمه الله فرمود: شنيدم امام مسلم بن حجاج رحمه الله (صاحب دومين كتاب صحيح در حديث) به خدمت امام بخاری رحمه الله رسيد. و گفت: اجازه بده و بگذار تا پاهای شما را ببوسم ا ی استاد استادان و سرور محدّثين و طبيب حديث در ضعفهايش.

نظریات مذاهب اسلامي در مورد دست بوسی:

مذهب حنفی:

علامه ابن عابدين در حاشيه کتاب خودمینویسد: بوسيدن دست دانشمند و اهل علم بمنطور تبرك ممانعتی ندارد .

مذهب مالكيه:

امام مالك گفت: اگر بوسيدن دست يك مرد به خاطر نزديك شدن به خدا، به واسطه دين، علم و يا شرفش باشد جايز است. پیروان مذهب شافعی:

امام نووي ميگويد: بوسيدن دست مرد به خاطر زهد و صلاح و علم و شرف و ديگر امور ديني مثل اين، نه تنها مكروه نيست بلكه مستحب است.

مذهب حنبليه:

علامه اسفرايني حنبلي ميگويد: اگر به خاطر تدين باشد اشكال ندارد، زيرا ابو عبيده دست عمر خطاب را بوسيد ه است.

پایان

منابع و مآخذ:

منابع و مآخذ های که در این نوشته از آن استفاده بعمل آمده است عبار تند از:

تفسير روح المعانی، فتح الباری شرح صحيح البخاری: ابن حجر عسقلانی، رياض الصالحين: امام نووی، مشكاة المصابيح: علامه خطيب تبريزی، مطالب العاليه بزوائد المسانيد الثمانيه: علامه ابن حجر عسقلانی، الأ ذكار المنتخبة من سيدالأبرار: امام نووی، التاج الجامع الأصول في أحاديث الرسول: شيخ منصور علی ناصف، السيرة النبوية: حافظ ابن كثير دمشقی، مغنی المحتاج: شيخ خطيب شربينی، إعانة الطالبين: علامه سيد ابوبكر شهير به سيد بكری، تحفه المحتاج: علامه ابن حجر هيتمی با حواشی علامه شروانی، الفتاوی الکبری الفقهیّة: ابن حجر هیتمی مکی، فتاوای امام النووی، احياء علوم الدين: حجة الإسلام امام غزالی، المغنی عن الأسفار: امام زين الدين عراقی، الوجيز في أصول الفقه‌: دكتر وهبة الزحيلی، أصول فقه شافعی: ابوالوفاء معتمدی كردستانی، المستصفی من علم الأصول: امام محمد غزالی، جمع الجوامع امام سبكی بشرح علامه محلی، تنویر القلوب فی معاملةعلام الغیوب: شیخ محمدامین کردی، الأصول الأربعة فی تردید الوهابیة: خواجه محمد حسن جان صاحب سرهندی مجددی . وسایت های اسلامی .

نام مقاله: بوسیدن دست از دیدگاه اسلام

تتبع و نگارش: الحاج امین الدین «سعـیـدی- سعید افغانی»

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره - جرمنی

ا درس: saidafghani@hotmail.com

 

  

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org