زنده گی سلسلهء بی پایان آمدن و رفتن است. درهمان روز پیدایش، مهر مرگ بر تارک زنده گی انسانها حک میگردد. درین سفرِ کوتای آمدنها و رفتنها ما مرگ را نمی بینیم اما سهمگینی اندوه آنرا در وداع و رفتن ابدی عزیزان و رهروان راه سیاسی خود احساس می کنیم. ویدا کارمل دختر جوان، پاکیزه سرشت، شکیبا، متواضع و متعهد به آرمانهای سیاسی پدر دیگر دربین خانوادهء سیاسی ح.د.خ.ا. نیست.

 با اندوه و دریغ بی پایان از درگذشت ویدا کارمل همسر میر عصمت الله سادات خبر شدم. بدینوسیله مراتب تسلیت بی پایان خود را از ژرفای دل به محترمه محبوبه کارمل مادر ویدای شادروان و مادر معنوی هزاران فرزند از خانوادۀ حزب و فرزندان شهدای حزب و مردم در پرورشگاه وطن، به رفیق مسعود توریالی کاکای محبوب و محجوبش، به حزب مردم افغانستان، به حزب متحد ملی، کمیتهء فعالان ح.د.خ.ا.، به اصالتداران و بویژه به فرزند معنوی رهروان راستین راه و اندیشه شادروان ببرک کارمل، رفیق عبدالقدیر فضلی مسئول  سایت تابناک اصالت ابراز میدارم. از ایزد یکتا تمنا دارم، جایش بهشت باشد.

 یکی از ویژه گیهای زعامت و دولتداری شادروان ببرک کارمل، چه در زمان رهبری حزب و چه در دوران حاکمیت، دور نگهداشتن اعضای خانواده اش از مهره های کلیدی زعامت و قدرت بود. بدون تردید، حضور شادروان محمود بریالی در رده های بلند کادری و زعامت حزب پیامد منطقی مبارزات سیاسی خودش بود.

 ببرک کارمل یگانه رهبر سیاسی افغانستان بود که بر اصلِ در حاشیه نگهداشتن خانوادهء خود متعهد ماند. رویدادهای تاریخ پیشین و کنونی کشور زیانمندی و مصیبتهای سلطهء خانواده گی را با وضاحت بازتاب میدهد.

 به بنیاد همین دلیل، ویدا کارمل با وجود داشتن ذکاوت و فهم عالی، خبره گی و درایت، شایستگی اخلاقی و سجایای نیک فرهنگی نتوانست در عرصه های کلیدی سیاست و حتا نهضت زنان متبارز گردد. اما زنده گی پاکیزه و بی آلایش او صمیمیت و تواضع او مظهر درخشان این حقیقت است که او همانند پدر به ارزشها و عنعنه های نیکو و پسندیده فرهنگ افغانی و اسلامی جامعه ما از ته دل و بدون ریا ارج میگذاشت.

 او در ستیز بیش از دوسال با دردهای جانکاه سرطان در دیار مهاجرت با پیکر رنجور چشم از جهان بست.

 روانش شاد و فرزندانش مسعود و سرفراز باد!

 با اندوه!

 محمد عظیم بابک سردبیر نشریهء پرچم و عضو هیات تحریر تارنمای پندار

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org