استاد (صباح)

 

قوماندان عطا محمد نور والی بلخ

شیره را از دانه انگور سرقت می کنند

شهد را از لانه ی زنبور سرقت می کنند

دست زدم بر سر لنگی ام سرجایش نبود

سارقان لعنتی این طور سرقت می کنند

احتیاجی نیست از دیوار و در بالا روند

سارقان با کنترول از دور سرقت می کنند

عده ای راحت میان خانه اش لم می دهد

از طریق عده ای مزدور سرقت می کنند

روز روشن مردمم را مثل طالب از راه ها

مرده را نیمه شب از گور سرقت می کنند

برق را از سیم ها و آب را از لوله ها

دود را از حقه ی وافور سرقت می کنند

می برند سوی خلوت، می کنند پشت و رو

با زبان خوش نشد با زور سرقت می کنند

جای اینکه مبلغی در کاسه ی کوری نهند

کاسه را هم از گدای کور سرقت می کنند

از برای ساخت و ساز مملکت هر روز و شب

پول بانک را به این منظور سرقت می کنند

خواستم دنبال پولیسی روم، دیدم ولی

سارقان در جامه پولیس سرقت می کنند. . .

عطا که در غارت دارایی های دولتی و ملکیت های مردم طی سال های حکومت ملوک الطوایفی اش در بلخ، گویی سبقت را در غارت؛ از سایر اسلافش ربوده است، بیداد گرانه همچنان پا بر گرده ی مردم گذاشته و رژیم کابل نیز بطور مسخره ای این ابتذال سیاسی را به نظاره نشسته است.

عطا طبق آمار، روزانه صد ها هزار دالر امریکایی از فروش زمینهای دولتی، قاچاق هیروئین، مافیای انجوئیسم و شرکتهای تجارتی اش درآمد دارد.

عطا محمد که هم اکنون در اشغال بیشتر از پنجاه در صد بلند منزل های دولتی و شخصی مزارشریف، تصرف ساحات سبز و قتل برخی از رجال مهم بلخ متهم است، در راس سیستم مافیایی بلخ قرار دارد که بیرحمانه مردم و آزاد اندیشان را تحت سیطره ی اختناق آمیز خویش فشرده است. سیستم مافیای قوماندان عطا چیزی دیگری نیست به جز از مربع تجاوز، غارت، قتل و قاچاق. مافیای بلخ بوسیله ی عطا اداره شده و در ترکیب آن ملیشه ها و قوماندانچه های پیشین جمعیت که هم اکنون در برخی از پست های امنیتی و اداری بلخ وظیفه دارند، به چشم میخورند. قانون در مطابقت با خواست این سیستم مافیایی کنترول و تفسیر میشود و بعد هیچ چیز برای اینها غیر قانونی نیست.

جنگ سالارانی که در شبکه ی مافیایی بلخ مصروف خدمت اند، با استفاده از پست های دولتی، بطور مستقیم به فعالیتهای غیر قانونی و جنایت علیه بشریت پرداخته و در نتیجه درصدی بالایی از در آمد هایشان را به حسابهای بانکی قوماندان عطا در بانکهای امارات متحده ی عربی و آسیای میانه سرازیر میکنند.

اگرچه همه مردم بیچاره ی بلخ وقتی می بینند، که هر روز آسمانخراشی مربوط به جناب والی آنها درین ولایت به آسمان بلند میشود، میدانند، که این فرزند "یک دکاندار عادی" این همه پولها را از کجا کرده است؟

ولی به هر حال؛ موضوع زمانی بیشتر آفتابی شد، که یکتن از سران مافیای عطا ندانسته خود را در تله انداخته و بدون شکنجه و آزاری، بلبل وار به آنچه شبکه ی مافیایی عطا در بلخ مشغول آن است اعتراف کرد.

عطا محمد سرپرست فعلی ولایت بلخ که از هم‌ کاسه‌های رژیم است، از چندی بدینسو در موارد مختلف حکومت را تهدید نموده و ادعا می‌ کند که در صورت برآورده نشدن خواست ‌هایش دست به قیام «سبز و نارنجی» و «حرکت مردمی» خواهد زد. اما بوی چپاول و قاچاقبری‌های او مدتی‌ست که در رسانه‌ های معتبر جهان نیز بلند است. به تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴ مجله شپیگل آلمان در مطلبی تحت عنوان «امروز تمام ما خواهیم مرد: زورمندان افغانستان و میراث فرهنگ معافیت» فاش نمود که به اسناد محرمانه «ناتو» دست یافته که نشان می‌دهد عطا در قاچاق مواد مخدر دست دارد و در سال ۲۰۱۰ شامل لیست سیاه آن سازمان گردیده است. مطلب می ‌افزاید که ناتو و امریکا به جای کشتن، عطا را زنده نگهداشتند تا بحیث یک مهره از وی استفاده نموده و معلومات بیشتری از نزدش بدست آورند.

به تاریخ ۲ مارچ ۲۰۱۵ «دیده ‌بان حقوق بشر» گزارشی تحت عنوان «امروز تمام ما خواهیم مرد: زورمندان افغانستان و میراث فرهنگ معافیت» به نشر سپرد که در آن نیز به جنایات و وحشیگری چند تن از قومندانان محلی و جهادی بشمول عطا اشاره شده است. پس از نشر این مطلب عطا دست و پاچه شده و کارزار دفاع از خود را به راه انداخت. او افرادش را در جلو درب ورودی و خروجی روضه سخی مستقر نمود و هر کسی که از آنجا عبور می‌ کرد، می‌بایست طومار «دفاع از عطا» را جبرا امضا می‌نمود. عطا ادعا نمود که علیه «دیده‌ بان حقوق بشر» در دادگاه بین‌ المللی اقامه دعوا می ‌کند اما تا امروز از آن خبری نیست.

اسناد فراوانی در مورد جنایات و قاچاق مواد مخدرعطا موجود است. «واشنگتن ‌پست» مورخ ۱۲ اپریل ۲۰۱۵ در مطلب «جنگ تعیین‌ کننده در افغانستان: تکنوکرات‌ها در مقابل زورمندان» در مورد عطا و جایدادهای وی و رابطه‌اش با قاچاقبران و اختطافگران نوشته است. عطا از ده سال بدینسو با زور پول و قدرت، نفوذش را در شمال و خاصتا بلخ گسترش داده است. او با تمامی قومندانان جهادی سابق که گذشته جرمی دارند رابطه تنگاتنگ داشته و با دادن پول و امکانات به آنان قدرت خویش را استحکام می ‌بخشد. در ده سال گذشته عطا با اعمار بلند منزل‌ها بر زمین‌ های فراوان غصب نموده صاحب میلیون‌ها دالر شد. روزنامه «اشپیگل» می‌ نویسد: «طبق گفته‌ های دیپلمات‌های غربی و فعالان حقوق بشر، نور زمین‌ ها و پست‌ها را به عنوان هدیه میان صدها نفر از قومندانان و جنگجویان سابق توزیع کرده است. نور، بر رسانه‌ها، سیستم قضایی و حیات اقتصادی آن ولایت حاکمیت عام و تام دارد. گفته می‌ شود که وی درآمدهای گمرگی بسیاری دارد و همچنین مالک ده‌ها شرکت است که برخی از آن‌ها قراردادهای دولتی را نیز دریافت می ‌کنند و از سوی کشورهای غربی مورد حمایت مالی قرار می ‌گیرند. » تلویزیون «آرزو» از کمال نبی ‌زاده و «میترا» مربوط عطا بوده و در خدمت وی قرار دارند که از آن طریق تبلیغات وسیع به نفع خود کرده و کسی جرئت نشر و پخش جنایات عطا و همقطاران او را ندارد. قیس عصیان فوتو ژورنالیست تلویزیون «آرزو» که جریان قتل یک پسر جوان را در میدان بزکشی توسط افراد وابسته به عطا فلم‌ برداری نموده بود، ابتدا توسط اوباشان لمپن تهدید و بعد به شکل مرموز به قتل رسید و هیچ کس دوسیه او را تعقیب ننمود.

واشنگتن‌ پست می ‌نویسد: والی بلخ در دهه ۱۹۸۰ میلادی و پیش از تمام تحولات سیاسی، یک معلم مکتب بود به همین دلیل است که او را "استاد" می ‌خوانند. وی بعدها به مجاهدینی پیوست که در برابر حضور شوروی مقاومت می ‌کردند و از سوی امریکا پشتیبانی می ‌شدند. نور بعدها ریش انبوهش را تراشید و لباس نظامی را با لباس‌های مناسب غربی عوض کرد.» عطا و امثالش در زمان حکومت کرزی رشد زیاد کردند و علت آن هم نصب این افراد در پست‌های بلند دولتی و دادن پول هنگفت به آنان است. «دیده ‌بان حقوق بشر» در گزارش خود می‌ نویسد: در حال حاضر، والی بلخ شبکه‌ ای از شبه ‌نظامیان را فرماندهی می ‌کند که برخی از آن ‌ها در جرم‌ های مختلفی از جمله کشتار، ضرب و شتم، آدم‌ ربایی، اخاذی و غصب زمین دست داشته‌ اند.

واشنگتن‌ پست در ادامه می ‌نویسد که بر اساس گزارش محرمانه امنیتی نیروهای امریکایی و ناتو، عطا محمد، با استفاده از گروه‌های مختلف از طریق ترور و آزار و اذیت مخالفان سیاسی ‌اش، به دنبال تقویت جایگاه سیاسی خویش است. ارتباط عطا با جنایتکاران، به‌ ویژه قاچاقچبران مواد مخدر، سودآور بوده و به منابع مالی او کمک کرده است.

عطا محمد در سیزده سال گذشته تلاش نمود تا رقبای سیاسی خود را نابود و یا از آن ولایت دور کند. در سال ۲۰۰۳ طی چند نبرد توانست مخالف سرسخت خود رشید دوستم را از مزار بیرون کند. امروز هم کسانی که به خواست‌های او تسلیم نشوند از صحنه برداشته می‌ شوند. شمس‌ الدین شمس تاجر ازبک ‌تبار در مصاحبه با «واشنگتن‌ پست» اظهار داشته است: به خاطر قدرت عطا محمد دیگر نمی‌ توانم کارم را آزادانه انجام دهم زیرا وی زمین‌ هایم را به زور مصادره کرده، و همچنین چندین بار به دستورش به زندان افتادم و نیز پوهنتونی را که تأسیس کرده بودم بست.

عطا و افراد مانند او تا زمانی که در پناه باداران خارجی شان هستند می ‌توانند به ستم و بربریت خود ادامه دهند. امروز به زور پول و سلاح بر مردم حکمرانی می ‌کنند ولی با بیرون شدن اشغالگران جمیع جنایتکاران یتیم شده و مثل گذشته یا به کشورهای خارجی پناه خواهند جست یا به غارهای نامعلوم شان برخواهند گشت. آنوقت ملت ما با مصادره سرمایه‌ های بادآورده چپاولگران خواهند توانست افغانستان را بازسازی کرده و به شاهراه ترقی سوق دهند.

والی که رییس جمهور را تهدید می کند

دیده‌ بان حقوق بشر«عطا محمد نور» سرپرست ولایت بلخ را به پشتیبانی از شبه ‌نظامیان محلی متهم کرد. پاترشیا گاسمن، پژوهشگر ارشد «دیده ‌بان حقوق بشر» به رادیو آمریکا گفت : مدارکی قوی وجود دارد که نور آن دسته از شبه ‌نظامیان محلی را کنترول و تمویل می‌ کند که در نقض جدی حقوق بشر نقش داشته‌ اند. سرپرست ولایت بلخ یا شخصاً در این سوء رفتارها نقش دارد یا در توقف دادن و به حساب ‌دهی کشانیدن عوامل آن ناکام مانده است. دیده‌ بان حقوق بشر درگذشته نیز عطا محمد نور و شماری دیگر از چهره‌های سرشناس را به ارتکاب جرایم ضد بشری متهم کرده بود، اما این مقامات تمامی این اتهامات را به شدت رد کرده‌ اند.

عطا محمد نور حکمران بلخ به حساب می آید، در آغاز حکومت برای هواداران تیم اصلاحات چنین دستور داده بود.

ـ با نیروهای امنیتی و قوای مسلح کشور که از میان شما و برادران شماست و مسوولیت تامین امنیت شما و نظم جامعه را بدوش دارند و همین گونه با نیرو های بین المللی كه دوستان و همكاران شما هستند، برخورد نکنید. با آنان در تامین امنیت و نظم جامعه همكار باشید. توجه داشته باشید كه تاسیسات دولتی و غیر دولتی و موسسات بین المللی را آسیب نرسانید.

ـ به هیچ نهاد و موسسه دولتی که دارایی عامه است و با تلاش و سعی فراوان حاصل شده است، آسیب نرسانید. پاسداری از دارایی عامه را مسوولیت خود بشمارید.

ما برای عدالت خواهی و حق طلبی قربانی می دهیم تا فردای روشن این سرزمین، مبارزه مان را به یاد داشته باشد. نمی خواهیم تاریخ ما را جعل و تقلب، مزین کند. عدالت را سر برگ تاریخ می سازیم.

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ حکومت وحدت ملی را به عدم صداقت در تامین امنیت مردم متهم کرد و گفت: بین گفتار و عمل حکومت وحدت ملی یک دنیا فاصله وجود دارد. اگر حکومت تدابیر جدی روی دست نگیرد، او برای آوردن امنیت، مردم را بسیج خواهد کرد. نور از امریکا و نیروهای بین المللی در افغانستان هم انتقاد کرد و گفت که آنها نیروهای امنیتی افغان را به شکل درست تجهیز نکرده ‌اند. او امضای پیمان امنیتی با امریکا را بی‌ فایده خواند و گفت، این پیمان سودی برای مردم نداشته و داشتن یا نداشتن آن فرقی به حال کشور نخواهد داشت.

روزنامه نیویارک تایمز چاپ امریکا مطلبی را در مورد عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ نشر کرده است.

نور گفته است که هیچ کس نمی ‌تواند به زُور او را برکنار سازد. نور در حقیقت یکنیم سال پیش به عنوان والی بلخ به سلسله برکناری سی چهار والی از سوی رئیس جمهور اشرف غنی سبکدوش شده است. عطا محمد نور از ترک وظیفه اش انکار کرد و حکومت اشرف غنی نیز این موضوع را آشکارا مطرح نساخت.

وی به روزنامۀ نیویارک تایمز گفته است که اگر برایش لازم پنداشته شود که کنار رود سپس تصمیم می ‌گیرد که بعد از این چه کند و کی باید اینجا والی باشد. نمی ‌توانند تا او را به زور سبکدوش کنند و وی در کنار مردم اش قرار دارد.

همچنان عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ در پیامی عیدی اش از کارکردهای حکومت سخت شکایت کرده است و گفته است برای نجات افغانستان اقدام خواهد کرد. نور که در پیام ویدیویی اش – خود را والی خطاب کرد نه سرپرست- خطاب به رهبران حکومت کنونی گفت که کار و هماهنگی شان را با اتحاد به پیش ببرند. نفاق و دو دستگی در میان رهبران حکومت دیگر بس است. سرپرست ولایت بلخ در این نوار تصویری تصریح کرد که یک ماه پس از عید فطر، با برنامه‌ ای ملی و فراگیر برای نجات افغانستان از وضعیت کنونی آستین بر خواهد زد.

او گفته است که از آدرس سیاسی خود به مردم خود اطمینان می دهم که تا یک ماه بعد از عید سعید فطر، با متحدان، هم فکران، تمام بزرگان، همکاران و هم تیمی ‌های خود یک‌ جا، در راه پیدا کردن یک راه حل مناسب برای نجات ملت از این وضعیت؛ کارهای را انجام خواهیم داد و برنامه های را روی دست خواهیم گرفت. برنامه‌های ما ملی خواهد بود تا این کشور را از این وضعیت نجات دهد.

باید صبر کرد و دید که این برنامه و راه حل چه است و چگونه رنگ و رخی خواهد داشت. چندی پیش نور گفته که حکومت وحدت ملی مشروعیت دو ساله دارد. همین تازگی‌ ها عمر داوود زی، وزیر داخلۀ پیشین و از چهره های نزدیک به حامد کرزی، نیز گفته بود که تا سه ماه دیگر حکومت وحدت ملی مشروعیت اش را از دست می دهد. هرچند، جان کری، وزیر خارجۀ امریکا که بنیان‌ گذار اصلی حکومت کنونی پنداشته می شود، گفته است که تفاهم نامه ‌ای حکومت وحدت ملی میان داکتر غنی و عبدالله برای پنج سال مدت ریاست جمهوری که در قانون اساسی تسجیل شده است اعتبار دارد. نور در این پیام ویدیویی پیام روشن دیگر به مخالفان سیاسی‌اش دارد. او تاکید کرده است که از این پس به هیچ کسی به بهانۀ اعتراضات مدنی اجازه نخواهد داد تا امنیت بلخ را اخلال کند و آرامش مردم را بر هم زند. سرپرست ولایت بلخ تصریح کرد که از موقف حکومتی ام به مردم عزیزم اطمینان می‌دهم، به هر قیمتی که تمام شود، ما امنیت و مصوونیت بلخ را حفظ می‌ کنیم. با تمام وجود از این ولایت حراست خواهیم کرد.

ﮔردهمایی جوانان عدالت خواه

چندی قبل، انبوهی از جوانان، در بیانیه ی اعلام داشتند: امروز ما جوانان عدالتخواه، از ولایات شمال كشور ﮔردهم آمدیم تا ندای مضلومیت خود را با سكوت فریاد كنیم و بر سال های متمادی تبعیض سلطنت های منطقوی، مافیای زمین خور، بدمعاش و باج ﮔیران، كه اقوام كشور را و خصوصا ملیت تاجیک را در ضلمت و اسارت خود قرار داده اند، اعتراض نماییم! حركت و اعتراض عدالتخواهی ما حركت كاملا مردمی و معطوف حق و رفع بی عدالتی می باشد. لذا هیچ فردی حق معامله بنام قوم منطقه، و زبان را ندارد!

وضعیتی كه امروز در بلخ جاری است، ﮔواه ظلم و استبداد اجتماعی می باشد كه توسط عطا محمد نور بر سر مردم بلخ و ملیت تاجیک تحمیل ﮔردیده است. این فیودال حریص خود و خانواده اش را صاحب بیلیونها دالر ساخته است أما دیدید که چندی پیش مادری در شهر مزار شریف از شدت گرسنگی کودکش را بفروش رسانید. امروز فرزند ‌یک "مجاهد شهید" در خیابان ‌های مزار بولانی می ‌‌فروشد اما فرزندان عطا محمد در لندن و واشنگتن مصروف تحصیل و تجارت هستند. این است عدالت ارباب نمک حرام که از همه مرز‌های انسانی‌ و وجدانی گذشته است و بر سر واژه عدالت و انصاف خط سیاه کشیده است ! کنون وقت آن فرا رسیده که ما صدای خود را بر ضد بی‌ عدالتی‌ها بلند کنیم و دیگر نگذاریم مردم ما مانند گاو شیری توسط افراد پول دوست، معامله گر و فرصت طلب، استفاده شوند. ما خواسته های خود را به شرع زیر اعلام میداریم:

 - از آن جایی که مردم افغانستان می‌‌ دانند، عطا محمد نور از آغاز حکومت کرزی تا امروز ولایت بلخ را در قبضه اش قرار داده و آن شهر را مال شخصی و میراث پدری ش ساخته است، ما از دولت می ‌‌خواهیم که به سلطنت نور در شهر مزار شریف خاتمه ببخشد و دست بی‌ انصاف او را از سر مردم کوتاه سازد.

 -عطا محمد نور در طول این ۱۴ سال ملیت با فرهنگ تاجیک را برای خودش سنگر ساخته و در پشت این سنگر قرار گرفته دولت را به بنبست و مردم را به فقر و بیچارگی مواجه کرده است و تمام دار و ندار ملیت تاجیک را به خاطر حفظ سرمایه باد آورده و قدرت دولتی اش در بلخ، قربانی ساخته است. به این علت، عطا محمد نور دیگر حقّ ندارد از آدرس ملیت تاجیک حرف بزند و معامله کند.

 

 ادامه دارد . . .

 

 

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org