Sun, 1 May 2016 01:00:20

 

رفيق فرهيخته و گران ارج فضلي صاحب را سلام و احترامات تقديم است. 

اينك يادداشتي در مورد دومين سالروز در گذشت زنده ياد جيلاني كارگر به شما ار سال است. آرزومندم كه آنرا غرض نشر به سایت تابناك «اصالت» بدست نشر سپاريد. از همكاري و محبت هميشگي تان سپاسگذارم.

 

بمناسبت دومين سالروز وفاتِ

زنده ياد پروفيسور دكتور علوم غلام جيلاني كارگر

 

مرد نميرد به مرگ، مرگ از او نام جُست

نام چو جاويد شد مردنش آسان كجاست.

 

در زنده گي او هميشه به وطن، مردم و حزبش افتخار ميكرد، ولي امروز وطن، مردم و حزب بنامش افتخار ميكند.

 

هموطنان عزيز، دوستان و رفقاي ارجمند!

زمان با شتاب و بدون برگشت به عقب به جلو ميشتابد و چنان زود مي گذرد كه باور انسان نميآيد كه دو سال از مرگ انسان خردمند و والاگهري پروفيسور دكتور علوم غلام جيلاني كارگر گذشته باشد، مثل ديروز و هميشه صحبت هايش، لبخند مهربانانه، برخورد برادرانه و رفيقانه اش، تواضح و تقوي و شكسته نفسي اش، عشق و علاقه وافرش به مردم و وطنش به فكر و هوشم خطور ميكند و قلبم را به گريه مياندازد و گلويم را عقده، غم و غصه اش  فرا مي گيرد و به خود ميانديشم و آهي سردي ميكشم و مي گويم كه چقدر زمان، قضا و قدر بي رحم است و قانون طبيعت بعضاً نا جوانمردانه عمل مي كند.

درست دو سال پيش مرد خردمندي، دوست و رفيق كارگران و زحمتكشان، عاشق وطن و مردمش، خدمتگذار واقعي و راستكار، در اثر يك سكته مغزي بتاريخ ٢٥ اپريل به سن ٦٧ سالگي جان به حق سپرد و به روز اول مي  روز همبستگي بين المللي كارگران جهان بخاك سپرده شد.

جيلاني كارگر كه تمام فكر و هوشش مردم و وطنش بود و هميشه گفتار و صحبت هايش از وطن، مردم و خوشبختي انسان، آزادي، ترقي و پيشرفت بود و آرزويش اين بود كه روزي مردم و انسان وطنش را خوشبخت، آزاد و مترقي بيند و آرزو داشت كه صلح، و آرامي در وطن برقرار گردد و شرايط براي بازگشت آبرومندانه و با عزت مساعد گردد تا دو باره در خدمت صادقانه و وطنپرستانه اش براي مردم و وطنش قرار گيرد.

شرايط ناگوار وطن، جنگ لعنتي، نابساماني ها، ظلم و بي عدالتي ها، چور و چپاول دارايي هاي عامه، قتل و كشتار انسان هاي بيگناه، غارتگري ها و بي انصافي ها او را شديداً رنج ميداد و هر زماني كه ازين نا بساماني ها ياد ميكرد و يا خبر نا خوش آيندي را مي شنيد اشك از چشمانش جاري و عقده گريه گلويش را مي فشرد، ولي چاره اي نداشت جز اينكه بالاي روح و روانش فشار وارد كند و با رنج روزگار دست و پينجه نرم كند. ولي دريغا اين درد چون موريانه اي او را از درون متلاشي ساخت و سر انجام باعث سكوت مغز و قلبش گرديد.

پروفيسور دكتور علوم غلام جيلاني كارگر كه تحصيلات عالي اش به درجه دكتورا در رشته هاي جيولوژي و معدن شناسي و فلسفه و علوم اجتماعي به اتمام رسانده بود نه تنها يك آموزگار توانا براي تربيه كادر هاي جوان كشور بود بلكه يك كارمند صادق، راستكار و صميمي در پست هاي حزبي و دولتي هم بود او در بخش اسناد و ارتباط كميته مركزي ح د خ ا  و هم پُٰست هاي دولتي خصوصاً در پست هاي خارج رتبه در اداره امور شوراي وزيران  ج ا و اداره همكاري هاي مستقيم ج ا  نهايت تلاش ورزيد تا صادقانه و با احساس مسؤليت وظيفه صادقانه و وطنپرستانه اش را انجام دهد و به حيث يك شخصيت كار آزموده، و يك شخصيت عالي مهربان و صادق با همكاران و زير دستان خود عمل نمايد، دوستان و همكاران وي به كرات و مرات از عالي بودن شخصيت وي، از تواضح، شكسته نفسي و صداقت، راستكاري و امانت داري  وي ياد آور ميشوند. او به حيث انسان با احساس و با درك مسووليت هاي وظيفوي اش در تحكيم روابط اقتصادي- سياسي و همكاري هاي مستقيم افغانستان با كشور هاي منطقه و بين المللي و به خصوص آسياي ميانه تلاش ورزيد و در كنفرانس ها، سمينار ها و جلسات روي مسايل همكاري ها اشتراك نموده و از مبرميت اين روابط جهت رشد اقتصادي- اجتماعي و سياسي كشور پيوسته تاكيد مي ورزيد.

برادرم جيلاني كارگر در زنده گي شخصي اش بسيار آدم آرام، صميمي، مهربان، خوش برخورد، صادق و از خود گذر بود و با حوصله مندي و تواضح به توضيح و تشريح مسايل  كاري سياسي- اجتماعي و فلسفي مي پرداخت و با تبسم بر لبان و منطق قوي و فيلسوفانه و برخورد اخلاقي و انساني كوشش مي كرد كه طرف مقابل را معتقد به راه و آرمانش سازد.

از پاكي، صداقت، تقوي و پرهيز گاري، از عشق و علاقه  وافر او به كار، مردم و وطنش همقطاران و هم رزمانش هميشه ياد آور ميشوند كه اين خصايل وي مايه اي مباهات، و افتخارات ما ميباشد. 

در كوچه و گذر و جايی كه جيلاني كارگر بزرگ شد و روابطش را با كوچه گي ها چنان صميمانه و مخلصانه عيار كرده بود كه هر كس به اولاد هاي خود توصيه مي كردند كه مانند او باشند.

صميميت، دوستي، تقوي و پرهيزگاري، كردار و رويه نيك و عالي و انساني اين گرانمايه در فكر و قلب روح و روان و خاطرات ما براي هميش جاويدان باقي خواهد ماند.

روحش شاد، و خاطراتش گرامي باد!

گرامي باد دومين سالروز درگذشت اين مرد خردمند، رفيق، دوست و برادر، زنده ياد  جيلاني كارگر!

 

 

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org