12 juni 2016 07:59:09

کرزی در پی منافع خانواده و اطرافیان

آنچه را که کرزی نمی خواست مردم بدانند

استاد (صباح)

قسمت سوم

«به قول شاعر و نویسنده، به من توصیه میکنند و می گویند: از خوشی و خنده بنویس . . .

زیرا نوشته هایت درد دارند ! و من به یاد مردی می افتم،

که باگیتارش، در ایستگاه بس خیلی مست و شاد می نواخت . . .

اما با چشمانی اشک آلوده و تر . . .!!»

در قندهار، هلمند، ننگرهار، زابل و غزنی مانند نقاط دیگر افغانستان، کودکان و زنان و مردان بی دفاع قربانی می شوند و درست در چند قدمی آنان باند گسترده ی فساد، اختلاس، تولید و قاچاق مواد مخدر و آدم ربایی درحلقه ی اطرافیان و خانواده ی کرزی فربه تر می شد. مقامات محلی در زد و بند با خانواده ی کرزی از هیچ کوششی برای چور و چپاول مردم دریغ نمی کنند. یک رسانه ی کانادایی بخش هایی از فساد و چور و چپاول کلان میان خانواده و اطرافیان حامد کرزی را فاش کرد که گرچه تنها بخشی از غارت را تشریح کرده اما نشان دهنده ی این است که چگونه دزدان در دستگاه فاسد حامد کرزی بر گُرده ی مردم سوار شدند و حامد کرزی همچنان به دروغ گویی های خود ادامه می دهد. در گزارش رسانه ی کانادایی آمده است که بین سربازان، دیپلمات ها و امدادگرانی که در افغانستان زندگی می کنند، یک مشکل وجود دارد و آن این است که شهامت ابراز ندارند. اما این بین مردم عادی افغانستان موضوعی روزانه است که فساد عمیقاً بین حکومتی که در پشت سر آن غرب است و مقامات گماشته شده ی آن ریشه دارد. در قندهار، قوماندانی امنیه یک ولسوالی به صد و پنجاه هزار دالر آمریکایی خرید و فروش می شود. مردم برای اینکه بتوانند آسوده از گزند ماموران در ولایات عبور و مرور کنند، ناچارند پول های هنگفتی بپردازند. تعداد زیادی بدلیل نپرداختن باج زندانی و لت و کوب شدند. هزاران تن از نظامیان دولتی که از دولت معاش دریافت می کنند به خدمت شخصی قاچاقچیان بین المللی شناخته شده ی هرویین درآمده اند و قاچاقیان کاملا آسوده کار خود را پیش می برند. برخی از مقامات دولتی صد ها میلیون دالر پول بادآورده بدست آورده اند که یک نمونه ی آن اسدالله خالد والی قندهار است که در شکنجه ی افراد دست دارد. تعدادی از وزرای کابینه ی حامد کرزی نیز شامل این افراد اند.

یکی از افراد مهم و کلیدی که در حقیقت او امور قندهار را اداره می کرد، احمد ولی کرزی است. در یک سند مهم حکومت آمریکا که توسط شبکه ی ای بی سی فاش شد، از او به عنوان محوری ترین کسی یاد شده که در کار قاچاق هرویین و تریاک است. منابع غربی می گویند این امری عادی شده است که از صادرات و واردات به شمول قاچاق مواد مخدر، مقامات محلی بیست در صد کمیشن دریافت کنند. این به معنای آن است که سالانه صدها میلیون دالر به جیب والیان از این رهگذر می رود که بالغ بر هشتصد میلیون دالر می شود. این در حالیست که بسیاری از خانواده ها درآمدی کمتر از یک دالر در روز دارند. در کنار این راه های مختلف دیگر برای اختلاس وجود دارد. در یک مورد دیگر نظامیان آمریکایی کشف کردند که در یکی از ولایات شرقی از معاش سه هزار و سه صد تن از سربازان تنها به یک سوم آنان معاش پرداخت شده و بقیه مستقیم به جیب مقامات نظامی و سیاسی محل رفته است. تمویل کنندگان غربی برنامه ی محو کشت خشخاش راه های مختلفی را برای محو آن طراحی کرده اند. مقامات انگلیسی می گویند اسدلله خالد پولی را که باید به افراد مشخصی برای کنار گذاشتن کشت خشخاش می داد، به افراد دیگری داده است.

ارتباط نزدیک حامد کرزی با برخی جنگ سالاران و رهبران غیر قابل اعتماد و برخی از اعضای خانواده ی وی یکی از مشکلات شناخته شده ی بزرگ از سال ۲۰۰۴ که رییس جمهور شد می باشد. یک مقام بلندپایه ی انگلیسی می گوید این بزرگترین مشکل ماست، حتا بزرگ تر از "طالبان"، بزرگتر از فقر.

این رسانه ی کانادایی در ادامه می نویسد که تابستان سال گذشته، حاجی ظاهر، فرمانده پولیس سرحدی ننگرهار، محموله ی صد و بیست و سه و نیم کیلویی هرویین را بدست آورده بود اما بدون کدام کاری آن را رها کرده بود.

به همین شکل، اسدالله وفا والی سابق هلمند، که پس از سال ها با فشار بین المللی بر کرزی برکنار شد، از تدارک و قاچاق محموله ی بزرگ مواد مخدر سود سرشاری برده است. وفا به یک وظیفه دیگری در دفتر حامد کرزی گمارده شد. داستان فساد و اختلاس حلقه ی اطراف حامد کرزی تمامی ندارد.

شبیه فشاری که اکنون از طرف حکومت کانادا برای برکناری اسدالله خالد والی قندهار اعمال می شود، پنج سال پیش باعث برکناری گل آغا شیرزوی از همان سمت شد. این رسانه ی کانادیی می افزاید، بسیاری از مشکلات اختلاس و فساد به زمانی برمی گردد که در جنگ علیه "طالبان" در سال ۲۰۰۱ میلیون ها دالر از طرف ارتش ویژه ی آمریکا و سازمان استخباراتی آن به عاملانی مانند گل آغا شیرزوی داده شد و پس از بیرون راندن "طالبان" از قدرت، این عاملان دوباره در حکومت افغانستان سهیم شدند. ضرار احمد مقبل وزیر داخله به این رسانه ی کانادایی گفته است که حامد کرزی حکمی را به تمام ادارات فرستاده که از تحقیق درباره اعضای خانواده ی وی چشم پوشی کنند.

با این حال هیچکدام از مقامات قضایی افغانستان حاضر به تحقیق در این مورد نشده اند. دلیل آن بسیار واضح است. مقامات قضایی افغانستان از حلقه ی اطراف کرزی بوده و خود در فساد دست دارند.

مطیع الله خان فرعون جنوب کشور

مطیع الله خان به گفته خودش قبل از حاکمیت کرزی دریور بود.

 مطیع الله خان، قوماندان پولیس ارزگان و یکی از اساسی‌ ترین پایه‌ های قدرت در جنوب، افزون بر سمت دولتی، یک گروه مسلح سه هزار نفری دارد و میلیون ها دالر را از طریق محافظت از کاروان های تدارکاتی ناتو به دست می آورد. مطیع الله خان قبل از سال ۲۰۰۱ به گفته خودش دریور بود اما در ظرف سالهای حکومت کرزی از حاکمیت ولایتی هم نیرومند تر شد و در میان برخی از حلقات داخلی و خارجی به امپراطور و فرعون ارزگان شهرت یافت. ناتو نیز گزارش‌ های مبنی بر سر و کار داشتن او با قاچاقچیان مواد مخدر و "طالبان" را به کلی کنار گذاشت. مطیع الله خان در واقع همه کاره این ولایت بود. اما او چگونه به این همه قدرت دست یافت؟ .

کار اصلی و بزرگ ترین راه پول به دست آوردن او تامین امنیت شاهراه قندهار - ترینکوت بود که کاروان های ناتو در آن رفت و آمد می کرد. به گفته منابع نزدیک به مطیع الله، او ماهانه ۲.۵ میلیون دالر از بابت محافظت کاروان های تدارکاتی ناتو به دست می آورد. خودش می گفت او پس ازسقوط "طالبان" در سال ۲۰۰۱ تماس خود را با آمریکایی ها شروع کرد. چند سال بعد، قوماندان پولیس شاهراه در ولایت ارزگان شد. خانواده جان محمد خان از محبوبیت و احترام خاصی نزد کرزی برخوردار بود. کرزی از مهمان خانه او به ارگ ریاست جمهوری رسید. کرزی با رسیدن به قدرت او را والی ارزگان مقرر کرد. او در سال ۲۰۰۹ رئیس کمپاین انتخاباتی کرزی در ولایت ارزگان بود.

روزنامه نیویارک تایمز در شماره روز ۵ جون ۲۰۱۰ نوشت که بر اساس یکی از گزارش های اطلاعاتی که برای فرماندهان ارشد آمریکایی تهیه شده، اسامی شماری از همکاران احمد ولی کرزی فهرست شده اند که متهم به دست داشتن در تجارت تریاک هستند. به نقل از این روزنامه، در این گزارش از مطیع الله به عنوان یکی از متهمان یاد شد.

عبدالحکیم منیب و اسدالله همدم دو تن از والیان ارزگان یکی پی دیگر از سمت این ولایت کنار رفتند. مطیع الله خود والی مقرر و برطرف مینماید. او میگوید- اسدالله همدم "کمونیست" بود اینجا نگذاشتم کار کند و من به جایش حاجی خدای رحیم، معاون ولایت را سرپرست تعیین کرده‌ ام. از حاجی خدای رحیم معاون و سرپرست این ولایت نیز میگوید من کاره نبودم و دهقانی می نمودم که مطیع الله خان مرا والی ساخت. بلی من دهقان هستم. امسال نیز گندم، جواری و ماش کاشتیم. مطیع الله با میلیون ها دالری که از ناتو دریافت می کرد و با پشتوانه آمریکایی ها و کرزی به نیرومند ترین نیروی سیاسی و اقتصادی در منطقه تبدیل شد. مطیع الله مانند عطا محمد نور مالک میلیونها و حتا گفته میشود ملیارد دالراست.

مطیع الله، فقط وابسته به تجارت و حلقه قدرت کرزی ها نبوده و از آن فرا تر می رود. او رابطه تنگاتنگی با نیروهای آمریکایی و استرالیایی مستقر در ارزگان داشت و افراد مسلح او با نیروهای ویژه آمریکایی در مبارزه با "طالبان" همکاری می کرد. فرماندهان ناتو نیز در گفت‌ و گو با رسانه ها گفتند که برای انتقال کاروان های خود از مناطق پر خطر راه دیگری ندارند و ناچارند به مطیع الله و افراد دیگری مانند او پول پرداخت کنند.

بلی! مطیع الله خان قدرتمند ترین مرد ولایت ارزگان و نزدیکترین فرد از لحاظ قومی و سیاسی به کرزی. همه این چهره ها وابسته به کرزی و حلقه تجارت، قدرت و نفوذ کرزی ها در جنوب افغانستان هستند. و سرانجام مطیع الله خان، قوماندان پولیس ارزگان و یکی از اساسی‌ ترین پایه‌ های قدرت در جنوب در یک حمله انتحاری در کابل کشته شد.

 

ادامه دارد . . .

 

 

 

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org