یکشنبه، ۲۶ جنوری ۲۰۱۴

 

 منبع: سایت فارسی BBC

 

کشمیره یک نوع پشم بز است که ارزش بالایی دارد و در بدخشان افغانستان یک شرکت موسوم به 'کشمیره پامیر بدخشان' که برای جمع‌ آوری، تولید و بازاریابی آن ایجاد شده، از یک سال به این سو در این بخش کار می‌کند. کشمیره نام نوعی از پشم بز است که بسیار نرم است و ارزش بالا دارد. به زبان محلی بدخشان آن را "تهبت" می گویند، تالبیتا، کشمیره بزهای بدخشان نسبت به بز های سایر ولایات افغانستان کیفیت بسیار خوب دارد.

قطر تار کشمیره ‌ای که از بزهای بدخشان بدست می ‌آید، چهار میکروست است. در حالی که از دیگر ولایت شانزده میکروست و هر قدر قطر تار کشمیره کم باشد، با ارزش تر است.

کشمیره در مجموع دارای سه رنگ است و دو نوع کشمیره وجود دارد که قیمت هر کیلو گرام، اولی ۱۰۵ دلار و دومی ۹۷ دالر آمریکایی است.

تار تولید شده کشمیره در بدخشان به ایالات متحده آمریکا و هند صادر می ‌شود. در سال گذشته ۵۰۰ کیلو گرام تار به آمریکا فرستاده شده است.

در داخل افغانستان هم افراد ثروت ‌مند محصولات کشمیره را خریداری می‌ کنند.

در باره شیوه جمع آوری کشمیره در بدخشان از سوی دفاتر موسوم به کمیته هالند و دفتر آقاخان به مالداران معلومات داده می‌ شود. قیمت هر کیلو گرام تار کشمیره ۱۲۰ دلار آمریکایی است.

محصولات تهیه شرکت کشمیره پامیر بدخشان، در بازارهای جهانی به فروش می‌ رسد. در مقابل تهیه هر کیلو گرام تار کشمیره، شرکت کشمیره پامیر به هر زن ۶۰۰ افغانی (حدود ۱۲ دلار) می‌پ ردازد. پنج‌ صد و هشتاد تن زنان بی ‌بضاعت مشغول ریشتن و بافتن تار کشمیره برای این شرکت در بدخشان هستند. در شرکت کشمیره پامیر بدخشان شانزده نفر مشغول کار هستند.

کمشیره برای این که خوب فرآیند شود، از چندین ماشین گذرانده می‌شود. کشمیره قبل از پروسس/ فرآیند برای خشک شدن هموار می‌ شود. کشمیره جمع آوری شده از دهقانان در آغاز شست ‌و شو می ‌شود.

شرکت کشمیره پامیر از یک سال به این طرف به همکاری شبکه توسعه ‌ای آقا خان و کمک های توسعه‌ ای و فنی آلمان آغاز به فعالیت کرده است.

محصول‌ دهی بزهای بدخشان کم است. حالا برای افزایش محصول کشمیره، شرکت کشمیره پامیر دست به اصلاح نسل بزهای بدخشان زده و بزهای از هرات به این منظور به بدخشان آورده‌اند. کشمیره توسط شانه ‌ای مخصوص، در ماه جوزا از بزها جمع آوری می‌ شود.

 منبع: سایت فارسی BBC

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org