نـثـار احمـــــد بـهــیـــن
 

گویند در آنزمانیکه امریکایی ها، انگلیس ها، فرانسوی ها و بعداً مصری ها و سعودی ها در لبنان روزنامه ها و نشرات خود را داشتند، جمال عبدالناصر رییس جمهور فقید مصر به محمد حسن هیکل ژورنالیست مشهوری مصری و مدیر مسوول روزنامه «الا هرام» چنین گفته بود: «در لبنان آزادی مطبوعات است اما مطبوعات آزاد نه» این بدان معنی است که کثرت مطبوعات را نباید بمفهوم مطبوعات آزاد تلقی کرد.

امروز در افغانستان ده ها تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجلات فعال است ولی متاسفانه نمیتوان همه آنرا آزاد بحساب آورد، چرا که یک تعدادی قابلِ ملاحظه آن به پول خارجی ها تمویل میشود، یکعده آن وابسته به تنظیم ها بوده و بخش دیگری آنهم مربوط به زورمندان و توانگران است و ممکن یک قسمتِ قلیل آنهم آزاد و مستقل باشد، که به هیچوجه نمیتواند در برابر سیل تبلیغات رسانه های وابسته آن طوری که لازم است هم از لحاظ تخنیکی و لوژیستکی و هم از بابت امکانات مادی (معاشات و حق الزحمه ها) رقابت، مقاومت و موثریت داشته باشد.

رسانه های وابسته که در شرایط کنونی جنگی کشور نمیتوانند از تمایلات و اهداف شخصی، طبقاتی و سیاسی تمویل گران داخلی و خارجی خود دوری جویند، توقوع بازتاب بی کم و کاست حقایق را هم نباید از آنها داشت. بار ها دیده شده است که این ملاحظات آنها را وا داشته تا با استفاده از روشها و اسلوب غیرمسلکی و غلط کار بجای آنکه به دشمن ضربه زده باشند، در حقیقت کار شان به نفع آنها تمام میشود.

طور مثال، حمله ی "طالبان" بر کندز و جنایاتی که در آن ولایت به وقوع پیوست، نه تنها به سطح داخل کشور مورد پوشش وسیع رسانی قرار گرفت، بلکی بازتاب جهانی آن نیز چشمگیر بود تا حدی که وزرای دفاع کشور های «ناتو» بشمول ایالات متحدۀ امریکا گفتند که آنها بالای پلان کشیدن عساکر خود بعد از سال ۲۰۱۶ از افغانستان بازنگری خواهند کرد.

در این میان بودند رسانه های که یا آگاهانه یا نا آگاهانه بخاطر نکوهش و بد جلوه دادن اعمال "طالبان" حیثیت و عزت مردم را به بازی گرفته و در پخش اکاذیب و خبر های دروغین به دختران پاکدامن لیلیه پوهنتون کندز اتهام بستند و گفتند که گویا "طالبان" به لیلیه دختران حمله برده و بر آنها «تجاوز جنسی» نموده اند. در حالیکه رییس پوهنتون کندز و یک خانم وکیل پارلمان افغانستان این خبر را رد کرده و اظهار داشتند که در زمان حمله ی "طالبان" آدمخور لیلیه دختران بمناسبت عید قربان رخصت بوده و اصلاً دختری در لیلیه موجود نبود.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان نیز طی اعلامیه این خبر را تکذیب کرده و آنرا گزارش غیر واقعی، غیر مسوولانه و بدون اسناد و مدارک و سبب مخشوش ساختن ذهنیت عامه خواند.

"طالبان" نیز با استفاده از فضای بوجود آمده و بمنظور تبلیغات به نفع خویش این گزارش را اخبار کذب خوانده و کارمندان و خبرنگاران آن دو شبکه ی تلویزیون های خصوصی را (تلویزیون طلوع و تلویزیون یک) که در پخش این گزارش اقدام کرده اند در جمله ی اهدافِ نظامی خویش قرار داده و آنها را تهدید به عدم داشتن مصونیت کرده اند.

سازمان عفوه بین الملل هم ضمن آنکه جنگجویان "طالبان" را به ارتکاب جرایم جنگی و بد رفتاری متهم کرده اند تجاوز بر لیلیه دختران را تایید نکرده است.

با در نظر داشت مطالب فوق باید رسانه های کشور در پخشِ مطالبِ خود واقعیتنگر و مسوولیت پذیر باشند. نشرِ همچو مطالب نتها به نفع دشمن تمام میشود، بلکی تجاوز بحقوق دیگران و خلاف مواد قانون اساسی افغانستان و موازین اعلامیه ی جهانی حقوق بشر است.

زیرا پخش چنین گزارشها در جامعه ی زن ستیزِ کشور، دخترانِ معصومِ با شرفِ وطن را عمداً در تیر رس زبانهای مردم قرار داده و آنگاه گاهی هم راجع به آینده این بیگناهان کسی فکر خواهد کرد. (بهین)

۱۴ اکتوبر ۲۰۱۵

 

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

 

www.esalat.org