یکشنبه، ۲۷ جنوری ۲۰۰۸
نقش ادبيات در جامعه انسانی
}پژوهش -زيميرو اسکاری{
)بخش سی ام)
نقاشی
نقاشی عمل بکار بردن رنگ دانه محلول در یک رقیق کننده و یک عامل چسپاننده (یک چسب ) بر روی یک سطح (نگهدارنده) مانند کاغذ ، بوم یا دیوار است. این کار توسط یک نقاش انجام می شود. این واژه بخصوص زمانی به کار می رود که این کار حرفه شخص مورد نظر باشد. قدمت نقاشی در بین انسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است. در قیاس با نقاشی ، طراحی ، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است. یک روش قابل اجرا برای تزئین دیوارهای یک اتاق با استفاده از نقاشی در ساختار جزئیات کار موجود است.
نقاشی از نظر بسیاری افراد، در زمره مهمترین شکلهای هنر قرار دارد. قدیمی ترین نقاشی ها در دنیا که متعلق به حدود 32000 هزار سال قبل می باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ دانه سیاه حکاکی و رنگ شده اند، تصاویری از اسب ها ، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند. اینها نمونه هایی از نقاشی در غار هستند که در تمام دنیا وجود دارند. امروز ،بسیاری از آثار شناخته شده و مشهور هنری مانند مونالیزا نقاشی هستند. در حال حاضر اختلاف نظرهای جزئی در مورد کاملا هنری بودن آثاری که به روشهای غیر سنتی و با روش های غیر از شیوه های کلاسیک خلق می شوند وجود دارد.از لحاظ مفهومی هنرمندانی که از صدا ، نور ، آتش بازی ، چاپگرجوهرافشان ، پیکسل های صفحه مانیتور و حتی پاستل یا مواد دیگر استفاده می کنند، یا رنگهای آمیخته با زرده تخم مرغ را بکار می برند، یکسان هستند. در نتیجه به اغلب کارهای هنری ، نقاشی گفته می شود.
رنگ
رنگ ترکیبی از رنگدانه ، حلال ، چسپاننده و در برخی موارد تسریع یا کند کننده ای برای خشک شدن ، بهبود دهنده بافت ، تثبت کننده و یا هر ماده اصلاح کننده دیگری است. قبل از آنکه رنگ بر روی بوم قرار گیرد، معمولا ابتدا آن را آغشته به نوعی زمینه (یک لایه پوششی که معمولا از جنس جسو می باشد) می کنند تا چسپندگی با رنگ را افزایش داده و حالت بافت سبدی بوم را برای جلوگیری از تراوش کاهش می دهد. با اینکه انتظار می رود رنگدانه هایی که برای نقاشی بکار می روند ثابت باشند، اما برخی از نقاشان از رنگهایی استفاده می کنند که دارای رنگدانه های فرار هستند.
ابزار مورد استفاده نقاش شامل انواع مختلفی است . از جمله :
قلم موی نقاشی
کاردک
پالت (از جنس چوب یا پلاستیک که در هنگام نقاشی رنگ را روی آن قرار داده و استفاده می کنند)
اسفنج
گیره
سه پایه
قوطی اسپری رنگ
اسپری رنگی دارای هوای فشرده .
به این موارد می توان گچ ، مداد گرافیت ، پارچه کهنه یا دستمال کاغذ ی ، آینه ( که گاهی برای تغییر زاویه دید و پرسپکتیو و گاهی نیز برای نقاشی شخص از خودش بکار می رود) تربانتین یا هر رقیق کننده بی بوی دیگر (که معمولاً به همراه روغن استفاه می شود) ،مدل یا موضوع و شاید نور پردازی آتلیه را نیز اضافه نمود.
تکنیکهای نقاشی
تکنیکهای نقاشی عبارتند از :
رنگ زنی غلیظ
آبرنگ
لعاب دادن
نقاشی یا رنگ مومی ( نقاشی یا رنگی که با موم آب کرده بسازند)
نقاشی دیواری که معروفترین نوع آن فرسکو می باشد.
سایش و نقاشی نقطه ای
فوماتو
سامی – ای
کلاژ
نقاشی بر روی تخته
نقاشی یا اسپری « گرافیتی )
با مواد جدید
نقاشی یا کامپیوتر .
حلال های رنگ
حلال ماده ای است که رنگدانه در آن حل یا قرار داده می شود. تقریباً تمامی حلالهای طراحی در نقاشی نیز قابل استفاده هستند. برخی از آنها عبارتند از :
رنگ روغن ، شامل رنگهای جدید قابل اختلاط با آب
رنگ اکریلیک
سایه روشن
رنگ انگشتی
مرکب
پاستل ، شامل پاستل خشک ، پاستل روغنی و موادهای پاستل
تمپرا (رنگهای آمیخته تا زرده تخم مرغ)
رنگ مومی
آبرنگ .
سبک های معروف نقاشی
سبک های نقاشی می توانند با روشهای بکارگیری و یا با توجه به جنبش هنری که بیشترین تطبیق را با مشخصات غالب و حاکمی که نقاشی نشان می دهد دارند، مشخص شوند. سبک های معروف عبارتند از:
رئالیسم (واقع گرایی)
امپرسیونیسم (برداشت گرایی)
پوینتولیسم
هنر ابتدایی
کوبیسم (حجم گری)
مدرنیسم (نوگرایی)
آبستره (انتزاعی)
پست مدرنیسم (فرا نوین)
آوانگارد (پیشگام ، وابسته به مکتب های هنری نوین و غیر سنتی)
ساختار گرایی
کتاره سخت
گرافیتی .
اصطلاحات معمول نقاشی
این اصطلاحات عبارتند از :
تمثیل
بادگن
پوینیلیسم (گذاشتن نقطه های رنگین روی سطح سفید)
فانتزی
نقاشی فیگور (پیکر)
تصویر سازی
صنعتی
منظره
طبیعت گرا
چهره
علمی تخیلی
طبیعت بی جان
سورئالیسم (فرا واقع گرایی)
جنگ .
معماری
معـماری را باید بطور صحـیح از اعـماق تاریخ ایـن سرزمـیـن کهـن مـورد بررسی قـرار داد.
معـماری آريايي به شـش قـرن قـبل از میلاد مسیح باز می گـردد، که مـشـخـصات هـر دورهً معـماری را در دوره های مـخـتـلف تاریـخـی شـرح می دهـیـم :
- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها.
- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان .
در رابـطه با معـماری این سرزمين ، بایـد به خـوانـنـدگـان یـادآوری شـود، تـغـیـیـراتی کـه در رابـطه بـا هـنـر پـیـشـیـنـیان در معـماری داده شـده و نـحـوهً ساخـتمان سازی آن دوران. در سخـنی کـوتاه مـی تـوان به : حکـاکـی بـر روی سـنگ، گچکاری، نقاشی، خشت کاری، آئینه کاری، کاشی کاری، موزائیک کاری و دیـگـر کـارهـای تـزئـیـنی اشـاره کرد. الـبـتـه مـا بایـد استـثـنـاهـایی هـم بـرای ساخـتـمان هـای چـنـد شـکـلی کـه بـرای مـواردی خـاص اسـتـفـاده می شد، قـائـل شـویم. این گـونـاگـونـی بـرآمـده از نـیـازهـای خـاص مـردم در زمـانـهـای مـتـفـاوت بـوده است. هـنـرمـنـدان ما بـه دنـیـا ثـابـت کـردن کـه تـوانائـی هـای بالایی دارنـد و شـامـل احـتـرام بـسیار، بـخـاطر اثـرهـای تـاریخـی مـنـحـصر بـفـرد فـراوانـی کـه از خـود بـجـای گـذاشـتـه، هـسـتـند. کـلـبه هـای ماقـبل تـاریـخ، شهـرهـا و قـصـبه های اولـیه، اسـتحـکـامات و دژهـای نـظـامی، معـابـد و آتـشـکـده ها، مـقـبـره ها و آرامـگـاه هـای بـزرگ، مـکـانهـای عـظـیـم تـاریـخـی، سـدهـا و پـلـهـا، بـازارهـا، حـمام هـا، جـاده هـا، مسـاجـد عـظـیـم، بـرجـهـا و مـنـاره هـا، ساخـتـمانهـای مـذهـبـی و محـلهـایی از دوران اسلامی، و هـمچـنـیـن بـنـاهـا و یـاد بـودهـای گـسـتـرده.
عجایب هفتگانه جهان
بسیاری از مردم، آثاری چون دیوار چین و تاجمحل را به عنوان عجایب هفتگانهجهان میشناسند، اما این آثار که بسیار زیبا وکمنظیر هستند، در فهرست عجایب هفتگانه جهانقرار ندارند. فهرستی که در روزگار باستان تعیینشده و پس از آن نیز توسط باستانشناسان و هنرشناسان تایید شده است و جز عجایبهفتگانه هستند، به این شرح میباشد:
اهرام مصر، در مصر
باغهای معلق بابل، در عراق
مجسمه زئوس، در المپیا
معبد آرتمیس، در افسوس
مقبره ماسولوس، در هالیکارناسوس
مجسمه عظیم رودس، در یونان
برج دریایی اسکندریه، به در جزیره فاروس .
هرم خوفو: «هرم خوفو» بزرگترین هرم در بین اهرام مصر است. این بنا که قدیمیترین و بزرگترین بنا در بینعجایب هفتگانه میباشد، تنها بنایی است که درحال حاضر وجود دارد. هرم خوفو در 2600 سال قبل از میلاد ساختهشده است. این هرم بلندترین بنای ساخته دستبشر تا سال 1889 میباشد; از این رو این هرمجزو عجایب هفتگانه قرار گرفته است. بیشترسنگهای تشکیل دهنده این بنا، سنگهایعظیمی است که امروز تنها با تریلرهای بسیاربزرگ قابل حمل است. ارتفاع فعلی این هرم138 متر است.
رودس یونانی: مجسمه عظیم الجثه رودس در یونان یکی دیگر ازعجایب زیبایی جهان بشمار میرود. ارتفاع اینمجسمه، یک شاهکار برجسته معماری بود کهبرروی جزیره رودس در حدود 280 سال قبلاز میلاد ساخته شده بود. هیچکس نمیداند این مجسمه شبیه چه کسی بوده یا در کجا قرار داشته است. به گفته کارشناسانفرهنگی، احتمالا این مجسمه در نزدیکی در ورودی لنگرگاهی بنا شده بوده و پاهای مجسمهدر دو طرف قرار داشته است; بهطوری کهکشتیها از میان پاهای آن عبورمیکردهاند.باستانشناسان این مجسمه را جزو عجایب هفتگانهجهان قرار دادهاند.
آرتمیس ترک: معبد آرتمیس در «افوسوس» ترکیه میباشد. اینبنا با داشتن 100 ستون مرمری زیبا که ارتفاع هرکدام از آنها به 15 متر میرسید، یکی از عجایبهفتگانه به حساب میآید. این معبد، فضایی را احاطه میکرد که تقریبا چند برابر وسعت آکروپلیس در آتن بود. در این معبد، حوادثزیادی اتفاق افتاده است. این بنا در 600 سالپیش از میلاد ساخته و در 550 سال پس از میلاددر آتش سوخت; سپس مجددا به صورت زیباتر وعظیمتر باز سازی شد. این بنا بار دیگر برای دومینبار دچار حریق شد.
زئوس یونانی: مجسمه زئوس در المپیای یونان است و یکی ازعظیمترین مجسمههای جهان به شمار میرود.این اثر در450 سال قبل از میلاد توسط مجسمهساز معروفی به نام «فیدیاس» ساخته شد.ارتفاع مجسمه «زئوس» در حدود 12 متر است.«فیدیاس» با ساخت این مجسمه بلند میخواستاقتدار و نیرومندی زئوس را نشان دهد. مجسمهزئوس در معبد زئوس، 64 متر طول و 72 ستونبه سبک معماری قدیم یونانی دارد. مجسمه زئوسدر حدود 850 سال در این معبد قرار داشت. تاهنگامی که یونانی ها آن را به استانبول منتقلکردند. البته بعد از مدتی به آتش کشیده شد و ازبین رفت. عظمت و زیبایی این مجسمه سبب شدکه در فهرست عجایب هفتگانه قرار گیرد.
باغهای بابل: باغهای معلق بابل در عراق یکی از بحثبرانگیزترین عجایب هفتگانهو بینظیرترینمعماریهای جهان به شمار میرود. البته عدهایاز باستانشناسان هنوز در وجود داشتن آن شکدارند. بعد از بدست آمدن اسناد اصلی وخرابههای برجا مانده از آن زمان، وجود داشتنآن ثابت شد. در این میان سوالی مطرح است کهاین باغهای معلق چرا ساخته شدند؟ درپاسخ بهاین سوال باید افزود که شاه «نبوکد» این بنایعجیب را برای خوشحال کردن همسرش در 6قرن قبل از میلاد ساخت. عدهای از تاریخ نگارانمیگویند: ملکه آشوری این باغ را برای تفریح وسرگرمی خود ساخته است.
ملکه هالیکارناسوس: ارتفاع این مقبره مرمری به اندازه یک ساختمان 14 طبقه بود. ملکه «آرتمیسیا» فرمان ساخت اینمقبره را در هالیکار ناسوس برای همسرش در353 سال قبل از میلاد صادر کرد. ملکه این بنا رابرای قدردانی از همسرش ساخت و به این منظوربهترین هنرمندان و مجسمه سازان آن زمان را گرد آورد. ملکه آرتمیسیا دو سال پس از همسرشدرگذشت. جالب است که بدانید، شاه ماسولوسهم همسر آرتمیسیا بود و هم برادرش. این بنا درحدود 17 قرن پا بر جا بود و در 1400 سال پساز میلاد، در اثر زلزله فرو ریخت.
فانوس اسکندریه: فانوس اسکندریه یکی از بزرگترین شاهکارهایروزگار باستان میباشد. ارتفاع آن بنا حداقل بهاندازه یک ساختمان 40 طبقه امروزی بود وبرای 16 قرن پا برجا بود. برخلاف 6 عجایب دیگر، فانوس اسکندریهاستفادههای عملی بسیار داشت. این بنا بهکشتیهای دریانوردی کمک میکرد که اسکلههارا به راحتی پیدا کنند و با ایمنی کامل داخل آنشوند. این اسکلت برای 1600 سال باقی ماند وارتفاع آن 180 متر و بلندترین ساختمان دنیابود، اما با ساخت «برج ایفل» در سال 1889،«ایفل» بلندترین برج دنیا نام گرفت.
قلعه گارنی
دژ نظامي گارني در محل روستايي به همين نام كه در ناحيه ابووينAbovian واقع شده ، قرار گرفته است. ساختمان هاي گارني شامل تركيبي از هنر هلني و فرهنگ محلي هستند و هماهنگي خاصي با طبيعت اطراف دارند. اين دژ نظامي در منطقه اي خوش منظره از نظر كوه هاي اطراف واقع شده است و بر چشم اندارهاي وسيعي از باغ هاي ميوه و مزارع احاطه دارد. زمين هاي شيب دار اطراف بوسيله فرش هاي مختلفي از علف هاي گوناگون پوشيده شده است كه به دره باريك رودخانه آزت Azat ختم مي شود. از نظر سوق الجيشي اين دژ نظامي بطور ماهرانه اي انتخاب شده است. در زمان هاي خيلي دور ( در حدود هزاره سوم پيش از ميلاد مسيح ) يك چرخه قلعه سازي در آنجا وجود داشت.
بر طبق نوشته اي كه با خط ميخي در قلمروي گارني پيدا شده است ، اين دژ نظامي بوسيله آرگيشتي اول Argishti پادشاه اورارتو Urarta، در اولين نيمه قرن هشتم (پ.م ) فتح شده بود. مبدا تاريخي سلسله هاي ارمني از قرن سوم پيش از ميلاد تا قرن چهارم ميلادي است. گارني استراحت گاه تابستاني پادشاهان و محل استقرار سربازان بود. دژ نظامي گارني بر روي يك دماغه مثلثي شكل قرار گرفته است كه بر مناطق اطراف احاطه دارد و به سوي رودخانه هم پيش مي رود. يك تنگه عميق و شيب دار كوهستاني مثل يك مانع تسخير ناپذير عمل مي كند و ديوار دژ فقط يك طرف صخره را مي پوشاند (مي بندد). اين دژ بوسيله قطعات مربع شكل سنگ بازالت كه بدون ساروج روي هم قرار گرفته اند و با چنگك ها آهني مهر و موم شده بوسيله سرب بسته شده اند ، ساخته شده است. برج هاي مستطيل شكل فاصله دار و شكل مقعر وسط ديوار شمالي باعث افزايش اثر بخشي تير اندازي از جناح ها و افزوده شدن اثر دفاعي دژ مي شود. در عين حال زيبايي هاي معماري دژ هم افزايش يافته است. كاخ تركيبي از چندين بناي جداگانه است كه شامل يك معبد ، اتاق پيشگاه ، يك سالن ستون دار ،يك بلوك مسكوني ، يك حمام و غيره است. آنها در اطراف يك ميدان وسيع داخل قلعه قرار گرفته اند. در قسمت جنوبي دور از راه ورودي اين آثار باستاني كمتر مي شوند. در قسمت شمالي پادگان محافظ پادشاه قرار داشته است.
معبد گارني
در بالاترين نقطه دماغه معبد قرار دارد كه چشم اندازي بر روي ميدان بوسيله بستن نقطه شمالي ايجاد مي كند. معبد در مركز اين تركيب معماري است و بر روي محوري قرار مي گيرد كه از دروازه ورودي دژ مي گذرد. معبد در نيمه دوم اولين قرن پيش از ميلاد توسط مهر پرستان ساخته شد و به ميترا (خداي خورشيد) اهدا شد. در حاليكه مجسمه اش در جايگاه استقرار بت در معبد قرار داشت. به ميترا در زبان يوناني زئوسZeos مي گويند. بعد از اينكه مذهب مسيحيت در ارمنستان در سال 301 ميلادي اعلام شد ، اين معبد تبديل به اقامتگاه تابستاني پادشاهان اشكاني گشت. چون تيرداد و خواهرش خسرودخت براي تفريح و شكار به آنجا مي رفتند. در يك فرم ساختماني ، محيط پيرامون معبد 6 ستوني است كه شباهت زيادي به بناهاي مشابه در آسياي صغير ، شهر بعلبك سوريه و رم دارد. فرم معماري بر پايه هنر هلني است ولي معماري محلي را هم در آن نشان داده اند. بايد توجه كرد كه فرم مستطيلي ساختمان بر پايه معماري كليساهاي ستون دار قلمروي مرتفع ارمنستان و از مبدا تاريخي اورارتو Urartu است. براي مثال معبدي در Musasire قرار دارد كه درقرن 9 و 8 پيش از ميلاد مسيح ساخته شده است. يك نمونه از آنها را هم مي توان در نقش برجسته آشوري ها Assyrian ديد. در معبد گارني به خصوص جرئيات مشخصي از خطوط خارجي (محيطي) و دكوراسيون داخلي تحت تاثير اين فرم معماي قرار گرفته است و بوسيله 24 ستون يكسان احاطه شده است.
يك راه پله وسيع 9 پله اي انسان را به سوي بالكن هدايت مي كند. دو طرف راه پله بوسيله نقوش برحسته تزئين شده است. آنها بطور متقارن به سوي محور اصلي ساختمان مي روند. حجاري فرشتگان (انسان هاي ) زانو زده اي را نشان مي دهند كه دست هاي خود را به سوي آسمان بلند كرده اند ، در حاليكه به نظر مي رسد آنها با مشعل هايشان بر جاي بلند تري ايستاده اند. موضوع اصلي اين مجسمه ها از روي آثار مشابه اي كه در ايالت هاي روم شرقي مثل نيها Niha در سوريه (در قرن اول پس از ميلاد) شناخته شد. در جلوي يكي از سنگهاي مستطيل شكل كف معبد كه محل استقرار الهه يوده است يك حوضچه كم عمق قرار دارد كه برخلاف تصور عده اي از مردم كه فكر مي كنند محل قرار گرفتن آتش در معبد است ، در اصل محلي براي خروج آب باراني است كه از سوراخ سقف وارد معبد مي شده است. سوراخ سقف هم براي تابيدن نور خورشيد به درون معبد و روشنايي فضاي داخلي معبد است. سوراخ سقف هم براي تابيدن نور خورشيد به درون معبد روشنايي فضا داخلي معبد است. كوچكي جايگاه مقدس نشان مي دهد كه فقط مجسمه يك الهه در آنجا قرار مي گرفته است و پرستش در داخل معبد انجام مي شده است. پايه هاي ستون هاي معبد از نوع آتيك Attic (نام مكتب معماري وابسته به شهر آتن) هسنتد كه از شكلشان قابل تشخيص هستند.
محور ستونها شكل يكسان دارند و بوسيله اشكال خوش تراش تزئين شده اند. بيشتر از نقوش طومار مانند پيچيده و برگ زيتون براي تزئين سرستون ها استفاده شده است. البته اين نقوش از ستوني به ستون ديگر متفاوت هستند. شكل زواياي بكار رفته در سرستون ها ، جالب ترين قسمت ستون هاي داخلي بنا هستند كه بصورت طومارهاي پيچيده و به شكل زاويه قائمه هستند. تزئينات گلدار سطوح خارجي سرستونها تركيب دلپذيري را ايجاد كرده است. بيشتر تزئين ستونها مربوط به قسمتي از سر ستون ها است كه با كتيبه آرايش شده اند. اين شكل همچنين در بناها ي يادبود بعدي كه در سوريه (قرن دوم ميلادي) و ايتالياي (قرن چهارم ميلادي) ساخته شده اند ، وجود دارد. كارهاي هنر هلني كه در حاشيه هاي تزئيني سرستون ها معبد گارني ديده مي شوند بسيارمتنوع هستند. در حاشيه هاي تزئيني سقف و سردر از تركيبي از گياه كنگر با گل بوته ها در اشكال متفاوت و خطوط حاشيه اي استفاده شده است. در كنار گياه كنگر از شكل هاي برگ بو ، برگ درختان بلوط ، انگور ، انار و گياهان گلدار هم استفاده شده است.
گچ بري بالاي ديوار بوسيله ميخ هاي چوبي به شكل سرشير با دندان هاي آشكار زينت داده شده اند. اين نقش ها بعلاوه نقش گاو اغلب بر روي ديوارهاي ، اسلحه ها و مهرها دوران اوراتو Urartu ديده مي شود.
در تفاوت با حجاري تزئيني برگ هاي روي گچ بري بالاي ديوار ها ، آنها جزئيات هر چيزي را در حد كمال بر روي نماي خارجي سردر متصل به ستون هاي نمايش داده اند. زير سقف ساختمان ، در قسمت پوشش داخلي معبد تزئينات به شكل هشت وجهي ، الماس و صندوقي شكل بكار رفته است. كنده كاري بر روي سنگ بازالت سخت تر از سنگ مرمري است كه از مشخصات معماري بناي رومي است. شيوه كار هنرمندان نشان دهنده تنوع تزئينات در نقش هاي بكار رفته گل و كنده كاري بكار رفته است. قرينه بودن ساختمان اين معبد آنرا از بناهاي مشابه متمايز كرده است. در تركيب اين ساختمان تفاوت هاي زيادي از نظر تقسيم بندي افقي بالكن بكار رفته است و قسمتي از سرستون هاي عمومي در تضاد با پس زمينه آسمان قرار دارند. يك كاخ دو طبقه هم در قسمت غربي معبد وجود داشت كه بر اثر زمين لزره قرن 17 ميلادي ويران شد.
اين كاخ محل سكونت تيرداد اشكاني پادشاه ارمنستان بوده است و از نظر بزرگي يك ساختمان بزرگ است كه ابعاد آن 15 ×40 متر است. در گوشه جنوبي يك قسمت به اندازه 92/19×65/9 متر مستطيل مانند بود. در طبقه همكف ساختمان ، سقف بر روي 8 مربع پايه ستون كه بطور مرتب در امتداد محور طولي قرار گرفته اند. سنگ هاي مربع شكل بوسيله ستون ها هم رديف علامت گذاري شده اند. فرو رفتگي هايي بين ستون ها وجود دارد. ديوار شمال-شرقي دژ كه در قرن 3 يا 4 ميلادي ساختهه شده است ، تركيب مشابهي را از نظر فرم مستطيل شكل ايجاد كرده است. اين ساختمان دقيقا مشابه سالن ستون دار شهر Bagineti كه مربوط به استحكامات گرجستان Georgia است. سقف چوبي آن بر روي ستون هاي داخلي چوبي قرار گرفته بود كه داراي پايه هاي سنگي هستند و بوسيله سر ستون هاي چوبي پوشيده شده بودند. قسمت شمالي كاخ بوسيله بخش هاي مسكوني احاطه شده بود. اين قضاوت بوسيله قطعات متلاشي شده باقي مانده از تركيبي نماي خارجي اين قسمت كه بر روي ميدان پيشرفت كرده است ، انجام مي شود.
زير زمين كاخ براي مقاصد كمكي ساخته شده است كه يكي از آنها كارخانه شراب سازي است. در يكي از اتاق ها شما مي توانيد نشانه هايي از موزائيك سازي قرمز تيره را پيدا كنيد كه مربوط به مناطق مسكوني و قسمت هايي از تالارهاي كاخ است. اين قسمت ها بسيار تزئين شده هستند. حمام در قسمت شمالي ميدان در گوشه اي از كاخ قرار گرفته است. اينجا در قرن سوم ميلادي ساخته شد و شامل پنج قسمت با ارزش گوناگون است. چهار تاي آنها كه به شكل محراب هاي نيم كليسا هستند كه در اتنهاي ديوار ساخته شده اند. اولين اتاق از طرف شرق ، اتاق رختكن است ، دومين اتاق حمام آب سرد ، سومين و چهارمين اتاق هم به ترتيب حمام هاي آب گرم و آب داغ هستند. حمام يك آب انبار هم دارد كه همراه اتاق گرم خانه (كوره) در زير زمين قرار گرفته است. در كف اتاق ها آجر پخته قرار دارد كه بوسيله يك لايه صيقلي گچ كاري پوشيده شده اند.
آنها بر روي سطح گرد ستون ها قرار گرفته اند و بوسيله دميدن هواي داغ و دودي كه از فضاي زير زمين مي آيد ، گرم مي شوند. فكر ايجاد دكوراسيون داخلي از قطعات دو لايه گچ كاري شده از آثار باقي مانده در چندين اتاق ، گرفته شده است. يك لايه سفيد زيرين و يك لايه صورتي رنگ بالايي كف ها به همراه آثار موزائيك هاي سنگي 15 رنگ ديده مي شود. علاقه ويژه به موزائيك با رنگ هاي نرم براي پوشاندن كف اتاق به قرن سوم يا چهارم ميلادي باز مي گردد. آنها يك مثال برحسته از نقاشي هاي يادبود تاريخ ارمنستان مركزي هستند. تم اصلي طراحي موزائيك ها در اندازه 14/3 × 91/2 متر كف اتاق برساس اسطوره شناسي يوناني است. برعكس زمينه سبز روشن كه نمايش دهنده دريا است ، تصاوير منبت كاري شده اي از خدايان اقيانوس و دريا تركيب شده با يك مجموعه نرده گذاري شده (بسته) از تزئينات مختلف هستند.
اين تزئينات شامل شكل ماهي ، نروس Nereids نام خداي دريايي ( مطابق افسانه هاي يوناني 50 حوري دريايي دختران نروس هستند.) حيوان افسانه اي (بالا تنه انسان و پايين تنه اسب) و حيوان شبيه ماهي هستند. يك خط پهن صورتي رنگ پيرامون موزائيك ها كشيد شده است. يك تونل انتقال آب سطحي توليد اثر موج را مي كند. در يك كتيبه نام خدايان يوناني و خدايان دريايي نروس Nereidsآمده است كه به طرز ماهرانه اي بوسيله هنرمندان كنده كاري شده است. بطوريكه به نظر مي رسد آنها دانش زيادي از علم تشريح داشتند. شكل هاي مختلف انسان با صورت هاي شرقي اشان (آسيايي) در حالت هاي به خصوص نمايش داده اند. يك كتيبه يوناني بر بالاي دستان خدايان مي گويد: « كار كنيد و هيچ سودي بديت نياوريد». در حمام گارني Garni بطور كلي و در اتاق هاي آن دماهاي متفاوتي از نظر سيستم گرمايي مورد نياز براي سلامتي انسان وجود دارد. از اين سيستم حمام در حمامهاي قديمي سوريه و آسياي صغير و بخصوص در اطراف اروپا و گرجستان Georgia گرجستان قرن 2 و 3 ميلادي ديده مي شود.
قطعات مختلف كشف شده در گارني
بر روي زمين قلعه باستان شناسان توانسته اند قطعات متلاشي شده اي از كارهاي مختلف هنري را پيدا كنند. در ميان آنها يك سنگ مرمر پيج خورده است كه شبيه شكل مردي با يك لباس قديمي آراسته است. به هم آميختگي تفكر طراحي لباس سربازان رومي با پارچه اي (از جنس سنگ) كه به دور محسمه كشيده شده ، به خوبي ديده مي شود. اين مجسمه تناسب خاصي با مجسمه مرمري زني دارد كه در آرتاشات Artashat پيدا شده و به اواخر قرن دوم يا اوايل قرن اول پيش از ميلاد بر مي گردد.
همچنين تعداد زيادي از قطعات با شكوه پايه ستون ها ، ستون ها ي چهار گوش ، چهار چوب در و پنجره ، كتيبه با گچ بري بالاي ديوارها و غيره پيدا شده است كه آنها بدون شك مربوط به بناهاي تاريخ متفاوتي هسنتد. مطالعه آثار باقي مانده نشان مي دهد كه يكي از اين ساختمان ها يك معبد مسيحي 4 قسمتي است كه در قرن هفتم ميلادي بر روي خرابه هاي يك تالار كاخ ساخته شده بود. ساختمان هاي بي شماري در در زمين هاي مجاور اين قلعه قرار دارند كه به خوبي هنر صنعت گران را در قرن چهارم ميلادي و به مدت 17قرن را نشان مي دهد. بناهاي يادبود گارني نشان مي دهدكه هنر هلني معماري ارمني ها با فرم معماري هلني بقيه كشورها ارتباط دارد. اين مسئله در همه طراحي ها ديده مي شود.
رويکردها: گفتگو، هفت سنگ ، درسايه روشن کلام ، ميرا ث فرهنگي ، وکی پدیا، رشد ، هفت شهرهنر، افغانستان زادگاه فرهنگيان نامدارتاريخ اثري از- ا . ص ، فرهنگ افغانستان درزمان هخامنشيان اثري از-ص – و آرشيف نويسنده …