سه شنبه، ۱۸ اکتوبر ۲۰۱۱

مسوولیت مقالات، مطالب و نبشته های نشر شده در «دیدگاه ها» به دوش نویسنده گان آنها میباشد


 

 

عبدالناصر نورزاد

 

دولت پاکستان بار دیگر به جنایت گذشته اش مبنی بر حملات توپخانه ی بر مناطق سرحدی افغانستان دست زد. این در حالیست که در هفته های گذشته حملات متعدد و زنجیره ای شورشیان که از حمایت گسترده دولت پاکستان بخصوص سازمان استخباراتی آنکشور برخوردار هستند پایتخت کشور را به ماتم سرا مبدل کرد.

به گمان اغلب این اقدامات مغرضانه دولت پاکستان در حالی شدت پیدا کرده است که اخیرا سر و صداهای مبنی بر امضای موفقتنامه استراتیژیک میان دولت افغانستان و ایالات متحده امریکا وجود داشته است که دولت پاکستان بر امضای چنین موفقتنامه ای بنابر بعضی ملاحظاتِ که در نزد سازمان استخباراتی آنکشور وجود دارد موافق نمیباشد. از طرف دیگر دولت پاکستان همواره در جستجوی راه نفوذی در درون دولت افغانستان بوده است تا بتواند از تمام راز و نیاز های که فی مابین دولت افغانستان و سائر کشور های بخصوص ایالات متحده امریکا رد و بدل میشود آگاه شده و منافع خود را تامین نماید.

در این اواخر در پی حملات تروریستی "شبکه حقانی" بر سفارت امریکا و فرماندهی نیرو های ائتلاف در شهر کابل، مقامات امریکایی سازمان استخباراتی پاکستان (ISI) را متهم به همکاری و طرح ریزی با "گروه حقانی" نموده که واکنش های را از طرف مقامات پاکستانی در قبال داشته است که بدون شک طرح ریزی همچو حملات و مخصوصا انتخاب محلات جهت انجام حملات تروریستی از سوی "شبکه حقانی" کار یک گروه که تا چندی قبل از شهرت چندان برخوردار نبوده، بدون حمایت و همکاری سازمان استخباراتی ((ISI بوده نمیتواند و این هم مسلم است که دیگر تروریستان با تمام مقامات دولت پاکستان بخصوص با مقامات امنیتی آنکشور هم پیاله و برادر شده اند و پاکستان را به مرکز تجهیز و تمویل تروریزم مبدل کرده است.

دیگر دولت پاکستان نشان داده که دشمنی با دولت افغانستان و مردم این کشور دارد و هیچگاه دست از مداخله بر نمیدارد و این تحلیل دقیق مردم افغانستان هویدا شده است که دیگر لانه های پرورش و نموی تروریزم در خاک افغانستان نه، بلکه در خاک پاکستان میباشد و کشور پاکستان هر روز به یک خطر بزرگ جهانی مبدل میشود و این جامعه جهانی است که تا هنوز به این حقیقت پی نبرده و آنرا دست کم گرفته است.

پاکستان همواره در صدد مداخله به گونه های مختلف بوده است و به همین علت بوده که گاهی آواز دروغین بلند شده و در عقب آن گاهی انتحار، گاهی انفجار و اخیرا حملات توپخانه ی را در قبال داشته است که در این مورد دو سوال در ذهن هر که خطور میکند که چرا پاکستان با وجود وجوه مشترکی قومی و لسانی دست به چنین جنایت می زند؟ و چرا پاکستان در صدد راه نفوذی در درون دستگاه دولتی میباشد؟ پاسخ روشن است در این مورد، زیرا بر همگان هویدا است که دولت پاکستان خواستار الحاق قسمتی از قلمرو افغانستان به خاک خود میباشد و از بابت خط مرزی دیورند همیشه هراسان بوده است و دوم اینکه دولت پاکستان از پیشگیری رقیب دیرینه خود هندوستان در خاک افغانستان متشوش است و در پهلوی ضربه وارد کردن به تاسیسات دولتی افغانستان در صدد کوبیدن اهداف هندی در افغانستان میباشد که نمونه بارز آن حملات چند مرتبه ای تروریستی بر سفارتخانه هندوستان در شهر کابل و اختطاف اتباع هندی در چندین مورد میباشد. از طرف دیگر حمایت دولت پاکستان از شورشیان تروریست بخصوص "شبکه حقانی" بعنوان مجرای خوب درآمد برای دولت پاکستان از جانب جامعه جهانی بخصوص امریکا میباشد که سالانه هفت ملیارد دالر را به بهانه مبارزه با هراس افگنی در یافت میکند که تقریبا تمام آنرا صرف تاسیسات نظامی مینماید.

افغانستان به عنوان یک میدان تمام مبارزه و رقابت استراتیژیکی میان هند و پاکستان مبدل شده و دو کشور هندوستان و پاکستان همیشه در تلاش داشتن نفوذ در داخل  دولت افغانستان بوده و به رقابت میان همدیگر می پردازند ولی بازنده در این مبارزه هندوستان میباشد که بیشترین خساره و ضربه را متحمل میشود که نمونه های آن در فوق تذکر یافت.

جنرال پرویز مشرف رییس جمهور اسبق پاکستان در یک مصاحبه با یکی از روزنامه ها پرده از سیاست های خائنانه پاکستان برداشته میگوید که زمانی که من رییس جمهور بودم به آقای کرزی پیشنهاد کردم تا تمام پروژه های هندی را در افغانستان متوقف کرده و پای هندی ها را از افغانستان کوتاه سازد در عوض دولت پاکستان خلای تمام پروژه های هندی را پر نموده و در قسمت ساختار تاسیسات دولتی افغانستان، دولت افغانستان را همکاری مینماید که از طرف اقای کرزی پذیرفته نشد که نتیجه آن وخیم تر شدن وضعیت کنونی میباشد از سوی دیگر گروه های تروریستی بعنوان حافظ منافع پاکستان در بیرون بخصوص در خاک افغانستان عمل میکنند.

دولت پاکستان از ابتدا عمق استراتیژیک خود را در افغانستان دنبال میکند و برای نیل به اهداف و به منصه به اجرا درآوردن پروژه های خائنانه خود از چهره های مختلف کار میگرد تا بتواند منافع خود را تامین کرده باشد. ولی دولت پاکستان همیشه از در مدارا و تضروع در مقابل آن پیش آمده و کدام استراتیژی مشخص نه تنها در مقابل پاکستان بلکه در مقابل تمام کشور ها نداشته است به عنوان مثال یکبار از ادرس کابل، اسلام اباد متهم به همکاری با گروه های تروریستی و منبع تروریزم شده اخطار داده میشود بار دیگر پیام تبریکیه از جانب کابل به اسلام آباد فرستاده میشود که خود شکننده گی دیپلماسی دولت افغانستان را نشان میدهد و دولت افغانستان با انعکاس دیپلماسی ها و سیاستهای مقطعی در صدد جلب حمایت دولت پاکستان بوده تا بتواند وضعیت را در افغانستان آرام نگهدارد در حالیکه دنبال چنین سیاست ها منجر به فرورفتگی نظام دیپلماسی شده و حیثیت نظام دیپلماتیک افغانستان را جریحه دار میسازد ولی بخوبی هویدا شده که با دنبال کردن سیاستهای غیر معقول و غیر معمول در عصر حاضر نمیشود صلح آورد، بلکه با اتخاذ یک دیپلماسی فعال میتوان با تمام کشور های جهان بخصوص همسایه ها محاسبه کرد. همچنان دیگر واضح شده است که پاکستان بخصوص سازمان اطلاعاتی آن کشور در امر آوردن صلح حاضر به همکاری صادقانه نبوده همیشه در تلاش بی نظم نشان دادن اوضاع در افغانستان میباشد.

بر دولتمردان افغانستان لازم است تا دیگر سیاستهای وقفه ی وغیر متداوم را کنار گذاشته حفاظت از منافع را در اولویت قرار دهند و در برابر هرگونه حریم شکنی و تجاوز دشمنان جواب دندان شکن و قاطعانه بدهند.

 

#  #  #

 

 

اصالت» در قبال مطالب منتشره در دیدگاه ها هيچ مسووليتي ندارد و با احترام به آزادي بیان و دموکراسي نميخواهد سانسور نمايد و دست رد به سينه نويسنده گان بزند)