جمعه، ۲۰ اپریل ۲۰۱۲

پسا دموکراسی: رسانه تلویزیونی سانسور شده در آلمان

برگرفته از تارنمای شبکه ولتر، برگردان از متن فرانسوی: و. خوږمن

 

تقدیم به آنانیکه به آزادی بیان در جوامع غربی باور دارند (مترجم)

 

شبکه ولتر | ۵ اپریل ۲۰۱۲

دفتر انتظام رسانه ها (بی ال ام) مستقر در مونشن ذریعه یک نامه معمولی به اطلاع گرداننده های رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (ایریب) رسانید که نشرات کانال انگلیسی زبان ایرانی بنام پرس تی وی در آلمان قدغن اعلام شد.

آن اداره اظهار داشت که کانال جهانی خبری مذکور جواز لازم برای نشرات در اروپا را ندارد.

این ممنوعیت به تعقیب بسته کردن نشرات پرس تی وی از جانب آفکوم، مقام عالی انتظام رسانه های شنیداری و دیداری بریتانیا، در جنوری گذشته* بوقوع پیوست.

کانال از جانب خویش اظهار عقیده نموده است که این تصمیم بخشی از ستراتیژی غربی برای خاموش کردن صدای مزاحم است.

پرس تی وی بخصوص نظر به فعالیت های حمایتی خویش از جنبشهای تسخیر (اکوپای) در ایالات متحده و بریتانیا و همچنان ارایه دیدگاه دیگری در مورد چگونگی حمله بر لیبیا و سوریه به بیننده هایش، در طیف وسیعی از تماشاگران انگلیسی زبان یا آنگلوساکسون اشتهار یافته است.

شبکه ولتر خاطرنشان می نماید که آزادی بیان در تمام نظام های دموکراتیک اولویت دارد و تنها از جانب قانون محدود شده  میتواند، لذا این برخورد یعنی سانسور، یک تصمیم حقوقی نیست که در پیامد نشست یک هیئت جنایی یا جرمی اتخاذ شده باشد، بل طبعا یک تصمیم عادی اداری با خصوصیت سیاسی است.

درست به همین منوال کانال خبری لبنانی بنام المنار نخست در فرانسه و سپس در سایر دول غربی** ممنوع اعلام شد. در آن زمان المنار متهم به نشر یک برنامه ضد یهودی گردید، ولی قاضی دادستان هیچ گاهی موفق نشد تا اتهام وارده را به اثبات برساند و برنده دعوا گردد. وزارت خارجه (یعنی دادستان اجرایوی، نه دادستان جنایی) بطور قاطع کانال را با دلیل برهم زدن نظم عمومی در اثر بحث و جدل های که در اطراف اتهام های ضد یهودی براه افتاده بود، در حالیکه همه این اتهام ها بی اساس بودند، ممنوع اعلام کرد.

این ممنوعیت های اداری تزاید یابنده در شش سال اخیر در مورد کانال های خبری لبنانی، فلسطینی، لیبیایی، سوریایی و ایرانی در اروپا مبین عدم توانایی اتحادیه اروپا در تحمل نظرات مخالف، غیر از آنچه که زیر سانسور و پروپاگند باشد، بدون انصراف از اصول بنیادین دموکراسی اند.

روشن است که این ممنوعیت های اجرایی تلویزیونهای شرق نزدیک به هدف آن است تا شهروندان اروپا را در مورد تنش های این منطقه، در حالیکه گفتگوهای در خصوص یک جنگ احتمالی که اروپایی ها نیز در آن شرکت خواهند جست، براه انداخته شده است، از دریافت یک دیدگاه مخالف بدور نگه دارند. در این استقامت، این ممنوعیت ها با قطعنامه های ۳۸۱ *** و ۸۱٩ **** مجمع عمومی ملل متحد، که دولت های عضو خویش را مکلف میسازد تا (مشکلات و سد های که دسترسی مردم در تبادل آزاد اخبار و افکار مانع میشوند و شرط اساسی تفاهم و تامین صلح جهانی اند، را از راه بردارند)، در تضاد قرار میگیرند.

* «بریتانیا آزادی بیان پرس تی وی را زیر نام آزادی بیان ممنوع کرد»، شبکه ولتر، ۲۰ جنوری ۲۰۱۲.

** «المنار: چطور اسراییل صدای مقاومت لبنان را خاموش کرد»، نوشته تیری میسان، شبکه ولتر، ٩ اگست ۲۰۰۶.

*** «قطعنامه ۳۸۱ مجمع عمومی ملل متحد پروپاگند ضد صلح را تقبیح مینماید»، ۱۷ نوامبر ۱٩۵۰.

**** «قطعنامه ۸۱٩ مجمع عمومی ملل متحد در مورد تقویت صلح و ازبین بردن موانع در راه تبادل آزاد افکار»، ۱٤ دسامبر ۱٩۵٤.

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org