به مناسبت دومین سالگرد جاودانگی

 زنده یاد رفیق عبدالرحیم کاروال

 

زنده یاد رفیق عبدالرحیم کاروال

 

 

مصیبت از کران تا بیکران است

غریویی مرگ او تا کهکشان است

نمیرد مردانی همچو «کاروال»

یقین داریم همیشه جاودان است.

مبارزین هدفمند، بزرگانِ اندیشمند و راد مردان تاریخ از مرگ نمی هراسند و آنانِ که حیاتِ مشحون از حرکت و سازنده گی و تلالو دارند با زنده گی ولو اگر کوتاه و ناچیز هم باشد سرسختانه و هدفمندانه گام برمیدارند و مأموریت روشنگری و خدماتِ صادقانۀ شانرا ادامه میدهند و این احساس را در فطرت خود می پرورانند که زنده گی به یک نقطه پایان نمی پذیرد و در جامعه مأموریت و مسئوولیت بزرگی داریم که باید انجام دهیم.

پریشان شد درخت از حملۀ باد

گُلی پَر پَر شد و از شاخه افتاد

بیادی «کاروال» فرزندِ میهن

رفقایش همه در شور و فریاد.

همیلتون میگفت: بر روی زمین چیزی بزرگتر از انسان نیست و در انسان چیزی بزرگتر از فکر او. بلی! رفیق کاروال از مردانِ بزرگ و صاحبِ تفکر و اندیشۀ والای انسانی بود، وی خوشبختی و سعادت رفقا و مردمش را بالاتر از سعادت خویش میدانست و برای برآورده شدن اهداف و خواستهای زحمتکشان عمری تلاش، مبارزه و خود گذری نمود و درین مسیر مردانه پیش رفت و نام نیک و جاودانه کسب نمود و امروز صفحات زرین تاریخ مبارزاتِ سیاسی وطن به نام و کارنامه های ماندگار او احساس غرور و سربلندی مینماید.

دیزرائیلی تاکید مینمود: عمر آنقدر کوتاه است که نمی ‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند.

رفیق کاروال بزرگمنشانه و خردمندانه و عاقلانه از عمر ناچیز و کوتاهش بخاطر برآورده شدن اهداف بزرگش استفاده اعظمی نمود و مردانه و مصممانه گامهای استوار و محکم برداشت و سپاهی عظیمی رهروان صادق و وفادار به آرمانهای زحمتکشان را سالهای سال تربیت و همراهی نمود تا درفش گلگون کفنانِ حزبش و راه رهبر خردمندش ببرک کارمل عزیز را بیباکانه و صادقانه به اهتزاز درآورد و ادامه بدهد.

درگذشت زنده نام رفیق کاروال شخصیت بی مانند چپ دموکراتیک افغانستان را نمیتوان به این زودی ها فراموش نمود. مرگ زنده نام رفیق کاروال بسیاری قلبها را داغدار و چشمها را اشکبار گردانید. وی تنها به خانوادۀ حزبش مربوط نبود، به سپاه عظیمی از روشنفکران، زحمتکشان و ستم دیده گان تعلق داشت. زنده یاد سالارمردی بود در میدان مبارزه، امیدی بود به آینده و ستون محکمی بود از گذشته. ما معتقدیم که رفیق کاروال اگر جسماً با ما نیست روحاً به صداقت، اتحاد، یکپارچگی، صمیمیت، شهامت، شجاعت و مبارزه بعدی ما نظارت داشته و از ادامۀ مبارزۀ صداقتمندانه ما شاد و مسرور خواهد شد.

رفیق کاروال در صحبتهای ماندگارش همیشه میگفت:

آرزو دارم روزی این حقیقت به واقعیت مبدل شود که همه ‌ی انسان ‌ها برابرند.

وی میفرمود: موقع بروز هر مشکل یاد این جمله می افتم که کنار هر مشکلی فرصتی هست و بعد انرژی می گیرم.

همچنان تأکید مینمود: اندیشه برتر در روزهای توفانی و آشوب و در همان حال خموشی و آرامش، توانایی برتر خویش را از دست نمی دهد. و ما در سپیده دم زنده گی سوگند یاد کردیم که تازیانه ستمی - ستمگران و جباران را برای نجات دردمندان تحمل کنیم. 

ما اصالتداران از طریق «اصالت» این مصیبت دردناک را خدمت خانواده محترم و رفقای همرزم و اصالتمند کاروال عزیز تسلیت گفته و بهشت برین برای وی و صبر جمیل برای خانواده مرحومی از بارگاه خداوند متعال استدعا مینماییم. آرزو میکنیم که وسعت صبر خانواده ی رفیق کاروال به اندازه ی دریای غمشان باشد.

(روانش شاد و یادش گرامی باد!)

ما آقیانوسی زهم گسسته ای هستیم

لشکری دردمند و خسته ای هستیم

غرق در دریای پر از هیجانی زنده گی

در کویر هستی آینه شکسته یی هستیم.

(اصالتداران)

 مطلب مرتبط:

به مناسبت سالگرد وفات زنده یاد رفیق عبدالرحیم کاروال

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org