سید داوود مصباح

۲۸ دسامبر ۲۰۱۴

  

روز تاریخی تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان را خدمت انجنیر «همت» عزیز و ع. ق. فضلی گرامی و تمام رفقا و سنگرداران حزب تبریک و شاد باش عرص می کنم.

یاد و خاطرات فراموش ناشدنی و آموزنده مؤسسین و رهبران این حزب طراز نوین منجمله نورمحمد تره کی فقید و ببرک کارمل فقید را گرامی می داریم.

بلی، نیم قرن از تاسیس حزبی در افغانستان می گذرد که نمونه ای از تشکل طراز نوین عصر ما است. این حزب در ۱۱ جدی (دی) ۱۳۴۳خ در حالی تاسیس گردید که در افغانستان آن زمان استبداد سلطنتی و محافل حاکمه ای تا مغز استخوان مستبد، ضد ملی و ضد هرگونه تحول و تغییری حاکم بود. ستم ملی، زبانی، نژادی، مذهبی و ستم طبقاتی بر اوضاع و محیط دولتی و اجتماعی بیداد می کرد. فقر و محرومیت سایه ای شومی بر محیط انسانی توده های مظلوم گسترده بود. دار و درمان و طبابت بجز کابل در ولایات نادر و کمیاب بود. در راستای فرهنگی نیز اوضاع به روال مزاق محافل حاکمه ادامه می یافت. با همه تحولاتی که در راستای جهانبینی طبقه کارگر و انقلاب کبیر اکتوبر در اتحاد شوروی رخدادهای سیاسی و جنبش های عظیم در ایران، منجمله جنبش جنگل به فرماندهی سردار جنگل «میرزاکوچک خان» و پیروزی انقلاب گیلان و تاسیس «جمهوری شورایی» درسال ۱۲۹۹خ متعاقبأ تاسیس حزب کمونیست ایران و بعد در سال ۱۳۲۰خ حزب توده ایران و مبارزات مسلحانه فدائیان خلق ایران و قیام سیاهکل به رهبری رفیق بیژن جزنی در ۱۹ بهمن ۱۳۴۹خ و رستاخیزی از جنبش های آزادی بخش و رهایی بخش در سراسر جهان منجمله در امریکا شورش «دیترویت» در ماه ژوئیه ۱۹۶۷م در ۲۴ شهر در ایالات مشیگان و اوهایو رخ داد که کارگران چندین فابریکه های بزرگ در شهرصنعتی «دیترویت» به خیابان آمدند یک هفته ادامه یافت تا ارتش امریکا وارد صحنه گردید. درین شورش ۶۰ درصد شرکت کننده بین ۱۴ تا ۲۴ سال سن داشتند. در طی این خیزش مردمی ۱۳۰۰ ساختمان خاکستر شد ۲۷۰۰ فروشگاه غارت گردید. بعد از این که جانسن رئیس جمهور اعزام ارتش را تصویب کرد، در عملیات یک هفته ای ارتش ۷۰۰۰ نفر دستگیر ۳۵۶ زخمی ۴۳ نفر کشته شدند. همچنان جنبش فمنیست ها فعال گردید. در همین زمان قسمت های از ایالت جنوب در تصرف پارتیزانها در آمد و این حوادث زمانی رخ می داد که ویتنامی ها به رهبری هوچیمن در حزب کمونیست ویتنام، لائوس و کامبوچ در جنگ علیه امریکا به پیروزی کامل خود نزدیک می شد، چنانچه در ۱۹۷۵م روز پیروزی ویتنام بر امریکا اعلام شد و نکسن رئیس جمهور امریکا اشک ریزان استعفای خود را اعلام نمود.

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org