عـاصــم شـــرار  

 

طرح وحشتناک کندور و به اجرا گذاشتن آن

حاکمان مستبد کشورهای امریکای جنوبی پیش از به اجرا گذاشتن آغاز طرح وحشتناک کندورCondor  به منظور حذف مخالفان و معترضان سیاسی خود، ارنستو چه گووارا Che" Guevara چریک کوبایی ارژانتینی تبار را تحت پیگرد قرار داده بودند. مارتین المیداMartin Almada ، کارشناس معروف عملیات کندور که در جریان اجرای آن در دهه هفتاد و هشتاد میلادی صدها نفر ناپدید شدند روز یکشنبه در استانه بزرگداشت چهلمین سالگرد کشته شدن چه گوارا در والگرانده در جنوب شرقی بولیوی افشا کرد.

ارنستو چه گوارا پیش از آغاز اجرای طرح کندور تحت پیگرد مقامات منطقه قرار گرفته بود. این کارشناس پاراگوئه ای به تازگی به یک گزارش محرمانه از رئیس سرویسهای مخفی پاراگوئه دست پیدا کرد که مربوط به سوم اکتبر سال ۱۹۶۶ است. در این گزارش رئیس سرویسهای مخفی برزیل به همتای پاراگوئه ای خود درباره ورود ارنستو چه گوارا به این کشور هشدار داده بود. مارتین المیدا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه خاطر نشان کرد این اولین سند معتبری است که در آن نام ارنستو چه گوارا با نام حاکمان مستبدی که متعاقبا طرح کندور را به اجرا گذاشتند مرتبط میشود. این کارشناس پاراگوئه ای پس از آن به شهرت رسید که در سال ۱۹۹۲ اسناد و مدارکی را در کشورش کشف کرد که در آنها مسئولان پولیس مخفی پاراگوئه وجود طرح کندور را تائید کرده بودند.

در سند محرمانه متعلق به رئیس سرویسهای مخفی برزیل، که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته امده است: "ارنستو چه گووارا با نام جعلی اسکار فریرا  Oscar Ferreiraاز منطقه کورومبا Corumba در برزیل خارج شده است و اکنون در حالیکه برای تغییر ظاهر ریش گذاشته است با کشتی ویکتوریا دوس پالمارس Palmares bateau Victoria dos  در حال مسافرت است و احتمالا بامداد فردا وارد پاراگوئه میشود تا ماموریتی را که بر عهده گرفته است انجام دهد." مارتین المیدا تصریح کرد این سند محرمانه نشان میدهد که از همان زمان حاکمان مستبد کشورهای امریکای جنوبی تلاشهای خود را برای بازداشت ارنستو چه گوارا هماهنگ کرده بودند. مارتین المیدا اصل این سند را در اختیار "بنیاد چه"Fondation du Che" " قرار داده است. این سازمان با هدف حفظ "میراث انقلابی چه گوارا" تاسیس شده است.

ارنستو چه گووارا در هشتم اکتبر سال ۱۹۶۷ پس از یازده ماه جنگ چریکی بازداشت شد و یک روز بعد بدون اینکه محاکمه شود به دست نیروهای ارتش منظم بولیوی در یک منطقه فقیر نشین در حومه هیگوئرا Higuera  اعدام شد. مقامات رژیم حاکم جسد ارنستو چه گوارا را به نشانه پیروزی خود نمایش دادند و پس از ان به طور مخفیانه در منطقه والگرانده دفن کردند. باقی مانده جسد این مبارز مشهور در سال هزار و نهصد و نود و هفت درپی افشا گریهای یک جنرال بولیویایی کشف شد و به کوبا انتقال یافت.

مارتین المیدا، کارشناس هفتاد ساله، یکی از مبارزان پیشین جنبش چپ است که در فاصله سالهای ۱۹۷۴ و ۱۹۷۷ در زمان دیکتاتوری جنرال الفردو استروسنر در پاراگوئه زندانی شد و در مدت بازداشت مورد شکنجه قرار گرفت. همسر مارتین المیدا درپی شکنجه های شدید روحی و روانی در گذشت. ماموران رژیم حاکم برای شکنجه این زن فریادها و ناله های همسرش را تحت شکنجه ضبط و برای او پخش میکردند. مارتین المیدا پیش از این در سازمان علمی آموزشی و فرهنگی ملل متحد،‌ یونسکو، فعالیت میکرد. وی در زمینه کشف و افشا سازی "اسناد مخوف" تلاش گسترده ای را آغاز کرد و موفق شد پنج تن سند و یادداشت محرمانه از سرویسهای مخفی پاراگوئه کشف کند.

این اسناد و مدارک پس از کودتا بر ضد جنرال استروسنر در سال ۱۰۸۹ در یکی از ساختمانهای پولیس نزدیک اسانسیون به حال خود رها شده بود. مارتین المیدا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت سند جدید مربوط به ارنستو چه گوارا را در چند روز اخیر کشف کرده است. وی افزود هنوز فرصت کافی نداشته است تا اسنادی را که کشف کرده است مورد بررسی دقیق قرار دهد. مارتین المیدا مبارزه ای جدی را آغاز کرده است تا دولت کشورهای امریکای لاتین را مجبور کند اسناد مخفی و محرمانه خود را برملا سازند. در سال ۲۰۰۲ پارلمان سوئدن از مارتین المیدا به خاطر تلاشهایی که در جهت حل و فصل چالشهای جهان معاصر انجام داده است قدردانی کرد و به او جایزه صلح اهدا داد. اسناد و مدارکی که در سایه تلاشهای ماتین المیدا در "آرشیف های مخوف" کشف شد به خوبی وجود طرح کندور را که دیکتاتورهای کشورهای ارژانتین، شیلی، بولیوی، اروگوئه و برزیل در دهه هفتاد و هشتا بر ضد مخالفان سیاسی خود به اجرا گذاشته بودند نشان داد. نیروهای مخفی و امنیتی این کشورها در اجرای طرح کندور در بسیاری موارد از ماموران سازمان جاسوسی امریکا، ‌سیا،‌ کمک میگرفتند.

خورخه رافائل ویدلا Jorge Rafael Videla،‌ جنرال ارژانتینی،‌ اولین فردی بود که در جنوری سال ۱۹۷۶ در چارچوب این ماجرا تحت پیگرد دستگاه قضایی کشورش قرار گرفت. از دیگر متهمان این دوسیه اگوستو پینوشه  Augusto Pinochet دیکتاتور سابق شیلی بود.

با استفاده از آرشیف «اصالت»

 Fri, 18 Sep 2015 23:27:40

 

 

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org