سه شنبه، ۲۷ مارچ ۲۰۱۸     


        دونالد ترامپ:

"زمان آن رسیده که نیرو های مانرا از سوریه بیرون کنیم."
 

 

 

دونالد ترامپ، در هفته گذشته، در یک راه پیمایی در ایالت "اوهایو" غرب آن کشور گفت، که او انتظار دارد که نیرو های امریکایی را از سوریه بیرون نماید. و این بیان او مردم، و حلقات سیاسی را حیرت زده ساخت.

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا سه شنبه مورخ ۳ اپریل ۲۰۱۸، بار دیگر اعلامیه خویش را در معرض خبر نگاران تکرار کرده و گفت: "زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده امریکا نیرو های خویش را از سوریه بیرون کند."

ترامپ زمان خروج نیروهای امریکایی را که بصورت غیر قانونی بر خلاف موافقت دولت سوریه در خاک آنکشور مستقر است، مشخص نکرد. وی گفت که این تصمیم بزودی اتخاذ خواهد شد.

به عقیده دونالد ترامپ، ماموریت "مبارزه نیروهای امریکایی با داعش؟!" در سوریه قریب به پایان رسیده. علاوه کرد که در سوریه به موفقیت بزرگ نظامی دست یافته اند، می خواهد نیرو های امریکایی را دوباره به آن کشور برگرداند.

گزارش های رسمی میگوید که ایالات متحده امریکا به تعداد ۲۰۰۰ نیروی نظامی را بدون مجوز دولت قانونی و منتخب مردم سوریه، در آن کشور تعبیه کرده، که بر مبنای قوانین بین المللی تجاوز بر کشور خارجی بشمار میرود. مگر احتمالاً نیرو های متجاوز امریکایی در خاک سوریه، دو برابر این تعداد گزارش شده باشد.

در شرایطی که ماه ها است نیروهای تروریستی داعش، در برابر مبارزه قاطع ارتش ملی (عربی – سوریه) و متحدان آن عمدتاً روسیه به شکست های قاطع روبرو شده، و تقریباً تمام مناطق تحت کنترول شان را در سراسر آنکشور، بخوص شکست قاطع داعش، اخیراً در غوط شرقی و از دست دادن پایگاه های شان نابود و برچیده شده، ایالات متحده امریکا که نیرو های خویش را برای کنترول وضعیت، بعد از سقوط دولت بشا رالاسد، و "دوران انتقالی" بعد از سقوط اسد، که امریکا "رویای" آنرا داشت، از دست داده، اکنون احتمالاً خواهان بر گردانیدن نیرو های شان می باشد.

استدلال عمده دونالد ترامپ با طبقه حاکم آن کشور در این رابط با پنتاگون، و مقامات وزارت خارجه آن کشور اینست، در جنگی که از سال ۲۰۰۱ بدینسو در آن منطقه ادامه داشته، امریکا بدون از ویرانی، و کشتار دست آورد دیگری نداشته است.

این نظریات ترامپ در شرایطی ایراد می شود که اطرافیان جنگ طلب او، مانند جان بولتون، و دیگران سعی میکنند تا نیروهای امریکایی که به صورت غیرقانونی و با تخلف از قوانین بین المللی در یک کشور مستقل جابجا شده، در سوریه باقی بماند.

مبصرین سیاسی میگویند که بنظر می رسد که این تصمیم ترامپ در مورد خروج نیرو های امریکایی از سوریه این بار، جدی بنظر می رسد.

تحلیل گران بیان میدارند که ترامپ در اوایل ریاست جمهوری خویش تصمیم داشت تا نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون کرده، و جنگ امریکا در کشور ما را پایان دهد، مگر در اثر اسرار پنتاگون، و طبقه حاکم جنگ طلب، نتوانست آنرا عملی کند، و احتمال دارد که وی برای بیرون کشیدن نیروهای امریکایی در این تصمیم که گفته میشود "خواست؟" او است موفق شود.

تذکر پایانی:

تمام تحلیل های سیاسی – نظامی بیان میدارد، که امریکا بعد از سالهای ۲۰۱۲، و به صورت اخص از ۲۰۱۶ بدینسو گروه های اسلام گرای القاعده را تحت نام گروه های مخالف "معتدل؟ " سوریه را تربیت، تسلیح، و تمویل کردند تا از طریق آنها دولت قانونی بشارالاسد را بر انداخته، و یک دولت دست نشانده، متشکل از گروههای اسلام گرای تروریستی – دست نشانده، از نوع کشور ما افغانستان را بوجود بیاورند.

مگر با پیوستن متحد استراتژیک بشارالاسد، و فدراسیون روسیه در سیپتامبر ۲۰۱۵،بنا بر در خواست رسمی دولت قانونی و منتخب مردم سوریه، در جنگ بر علیه گروه های تروریستی این معادله نظامی بر هم خورده، و کشور های حامی تروریسم در منطقه، عمدتاً عربستان سعودی، ترکیه، اسرائیل، تحت رهبری امریکا برای بر انداختن دولت سوریه به شکست نا امید کننده مواجه شده، و به احتمال قریب به یقین بیان ترامپ، و تصمیم او برای خروج نیروهای امریکایی بنا بر همین دلیل باشد.

آیا او در این تصمیم، مانند تصامیم دیگری قبلی او موفق خواهد شد؟ و یا اینکه دوباره او را مچاله خواهد کرد؟

در روز ها، هفته ها و ماههای بعدی، به این بیان رییس جمهور "غیر قابل پیشبینی" امریکا معلوم خواهد شد.

رحمت ایماق.

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org