چشم انداز صلح برای افغانستان:

 هیچ چشم اندازی برای صلح در افغانستان به مشاهده نمیرسد.

 ایالات متحده امریکا قصد دارد تمام «خیزش های ضد تروریستی» مردم محلی را

 در افغانستان از بین ببرد.

دست یابی برای صلح در افغانستان یک رویای دور است. علیرغم آنکه رسانه های جهان، و دولت افغانستان بار ها و بار ها، به صورت پی هم در مورد صلح زود هنگام با طالبان در افغانستان سخن میگویند، در حالی که هیچ نشانی برای دست یابی به صلح، حد اقل در مدت یک دهه دیگر به مشاهده نمیرسد.

حتی اگر نشانه ی از آن وجود داشته باشد و اگر نیم از خاک افغانستان، و یا نیم از قدرت را در اختیار ستیزه جویان طالب قرار بدهند، هیچگاه صلح برای سعادت مردم افغانستان به ثمر نخواهد رسید.

صلح که ادعای آنرا دارند، جز ابزار مناجاتی در سایه ی برنامه های شیطانی شان چیزی دیگری نمیتواند باشد.

طبق بیان (افغان دات کام) و آخرین داده ها و حوادث یکی پی دیگر در آن کشور، امریکا یک لیست قتل/دستگیری را به نماینده ویژه منصوب شده خویش زلمی خلیل زاد، امریکایی – افغان تبار سپرده است. او سفر های متعددی غیر منتظره ای را به کشور های: افغانستان، پاکستان، قطر، امارات متحده عربی، و عربستان سعودی انجام داده است.

 با این وجود، واشنگتن اعلام کرده است که ماموریت خلیل زاد، رهبری  تلاش های صلح و آوردن طالبان به میز مذاکره می باشد، ولی کمتر از دو ماه بعد، یک نگاه اجمالی به رویدادهای پی در پی این دوره، حقیقت ترسناکی را در مورد تلاش های اعلام شده نشان می دهد.

اولین حادثه فاجعه بار، بعد از منصوب شدن خلیل زاد، ترور رییس قدرتمند پلیس قندهار، عبدالرازق اچکزی بود. او به مبارزه سرسخت خویش با طالبان شهرت داشت، و شناخته شده بود، و از چندین سوء قصد ترور از طرف طالبان تا آنزمان جان به سلامت بر ده بود. رسانه ها، دولت، و ایالات متحده امریکا پاکستان را در این حمله و قتل ترور او متهم کردند، مگر بعدا حقیقت اصلی در رسانه های اجتماعی افشا شد، که این کار در اصل از داخل انجام شده بود، که تلاش داشتند تا نیروی قدرتمند ضد ستیزه جویان طالب را از سر راه شان پس کنند.

در کنفرانس مطبوعاتی هر دو نیروی افغانی، و خارجی موافقت کرده بودند که آنها، اعضا و گارد امنیتی بجز یک تن از محافظان امنیتی افغانی که از جانب امریکایی ها موافقت شده بود، خلع سلاح نشود، که او بعدا جنرال رازق را بقتل رسانید. مردم در رسانه ها امریکایی ها را مسئول قتل رازق خواندند. همچنان منجر به خشم در درون ارتش افغانستان نسبت به امریکایی ها شد، و در نتیجه آن دو امریکایی توسط آنها بقتل رسید.

فقط دو روز قبل از کشته شدن رازق یکی دیگر از رهبران جبار قهرمان توسط بم انتحاری بقتل رسیده.

پس از چند روز قتل و ترور جنرال عبدالرازق، ملا عبدالغنی برادر، رهبر طالبان از زندان پاکستان رها شد.

به تعقیب آن ۵ تن دیگری از زندانیان طالبان در گوانتانامو، به بهانه پیوستن به روند صلح، آزاد و در دفتر گروه طالبان در قطر جابجا شدند. البته تمام این انکشافات از آجندا و دستور کار خلیل زاد بود.

جنرال عبدالرازق در سال ۲۰۱۱ به عنوان رییس پلیس قندهار تعیین شد. او نه تنها از حمایت اهالی قندهار، بلکه سراسر افغانستان برخوردار بود.

عبدالرازق در یک کنفرانس از قبل برنامه ریزی شده در حضور فرمانده ارشد ایالات متحده امریکا در افغانستان، جنرال اسکات میلر بقتل رسید.

بر اساس بیان (افغان پیپر دات کام) و منبع آشنا به گروه طالبان در قطر، مسئله ترور و یا بازداشت برخی از رهبران، و شخصیت های با نفوذ افغانستان، در مذاکرات اخیر خلیل زاد با طالبان در دوحا – قطر مطرح شده است.

گروه طالبان از جانب نماینده ایالات متحده امریکا درخواست کرده تا اسمای دیگری را در لیست علاوه کند.

منبع در حالیکه از افشا کردن اسمای مورد هدف که باید ترور و یا زندانی شوند خودداری کرده بیان داشته که این فهرست شامل ۱۴ نفر است، که یکی و یا دو تن آن کشته، و سه نفر در بازداشت نگه داشته شده اند، و بقیه ۱۰ تن دیگر در طی ۶ ماه آینده کشته و یا بازداشت خواهند شد.

گزارشها نشان میدهد که تقریبا تمام افراد ثبت شده در لیست (لیست قتل های زنجیره ای – مترجم) از جمله عناصر سر سخت، ضد طالبان، و ضد داعش در افغانستان بوده، که باعث ایجاد درد سر های برای ایالات متحده امریکا در افغانستان شده اند.

جنرال رازق در دوران زمام داری خویش بحیث فرمانده پلیس قندهار، هزاران ستیزه جوی طالب را بدون هماهنگی با امریکایی ها، و دولت افغانستان نابود کرده بود، زیرا جنرال رازق معتقد بود که آنها (امریکایی ها و دولت کابل) در جنگ با طالبان جدی نیستند.

از سوی دیگر، فرمانده ماموریت و پشتیبانی قاطع ناتو اسکات میلر (تصویر در پایین)، بطور غیر منتظره در ماه های اخیر از مرکز ولایت های غزنی، و فراه – غرب افغانستان- بازدید به عمل آورده است.

بر مبنای راپور های غیر رسمی، هدف این مسافرت ها، خلع سلاح گروه های محلی در آن مناطق و ولایت ها بوده است.

یکی از وظایف خلیل زاد اینست که نیروهای مسلح بسیاری از احزاب و گروهها را که با ستیزه جویان طالب میجنگند خلع سلاح کرده، و خلا های ایجاد شده را توسط ستیزه جویان پر نماید.

بنظر میرسد ایالات متحده امریکا قصد ندارد دیگر با طالبان بجنگند، رهایی زندانیان آنها و ترور نیروهای ضد طالبان، بیانگر چگونگی مبارزه امریکایی ها با تروریزم در افغانستان است.

در آخرین اقدامات در این موارد، قیام محلی هزاره ها، و بازداشت علی پور توسط اداره اطلاعات افغانستان، بنا بر اتهام های، از جمله فعالیت های غیر قانونی مسلحانه، و حمله بر نیروهای امنیتی بود.

این روایت رسمی است که گفته میشود، مگر افکار عمومی عامه بطور گسترده متفاوت از آن می باشد.

گفته میشود، او یک فرمانده قیام محلی است که با طالبان و سایر ستیزه جویان، در ولایت خویش مبارزه میکرد. بعداً تظاهرات گسترده برای رهایی بی قید و شرط او در کابل برگزار شد.

اگر نگاهی در قالب روند اخیر دولت، از منظر لیست خلیل زاد بر این نظر باندازیم، واضح بنظر می رسد که دستگیر شده گان یکی از چندین افراد ضد گروه طالبان است که باید کشته و یا زندانی شوند. در همان روز یک سخنگوی ایالات متحده در کابل، دخالت شان را در بازداشت علی پور رد کرد.

فرمانده علی پور در میان کسانی که در لیست خلیل زاد، خوش شانس بود، چند روز پس از زندانی شدن، با تعهدات خاص به قید وثیقه آزاد شد.

علی پور وادار به خواندن تعهداتی که در یک ویدیو ثبت، و در رسانه های اجتماعی پخش شد، گفت که او و دیگران سلاح های شان را به دولت تسلیم، و به مثابه یک سرباز تحت امر دولت، تا زمان ضرورت در کابل باقی خواهند ماند.

در کل از این میتوان چنین نتیجه گرفت که او "خاموش" ساخته شده و از برداشتن سلاح در برابر گروه های ستیزه جو در منطقه خویش ممنوع شده است.

عده ای دیگر معتقد هستند که علی پور، و سایر فرماندهان هزاره از طرف ایران، توسط رهبران هزاره (جهادی های گروه ۸ گانه قبلا تربیت شده در ایران از طرف جمهوری اسلامی ایران – مترجم)، تسلیح و حمایت میشوند، و تظاهرات اخیر نیز به دستور ایران برای کاهش خطر از جانب گروه های شورشی، و به چالش کشیدن دولت کابل که به جانب داری غرب است، صورت گرفته است.

طبق گفته (افغان پیپر دات کام) عده ای دیگر ثبت شده در لیست، فرماندهان قدرتمند ارشد ضد امریکایی، و ضد گروه طالبان در میان نیروهای ارتش و پلیس افغانستان بوده، و بقیه رزمنده گان مسلح محلی هستند که جنگ را بر علیه طالبان و داعش در مناطق شان ادامه میدهند.

از زمان تجاوز و اشغال افغانستان در سال ۲۰۰۱ توسط امریکا دهها قیام از جانب مردمان محل در سراسر افغانستان علیه کشتار و قتل عام طالبان و داعش صورت گرفته، اما هیچ کدام آنها حمایت و پشتیبانی دولتهای قبلی و کنونی را در قبال نداشته است.

بسیاری از رهبران و اعضای این خیزش های ضد طالبان و ضد داعش به صورت بسیار بی رحمانه در کمین، و جنگها، بدون آنکه از جانب دولت حمایت نظامی – تسلیحاتی، و تخنیکی شوند، کشته و یا خسارات زیادی جانی را متحمل و رها شدند.

دستورالعمل دیگری خلیل زاد همچنان شامل به تعلیق انداختن انتخابات ریاست جمهوری در اپریل ۲۰۱۹ بود که این کا را با اعلام به مردم افغانستان انجام داد.

برای ایالات متحده امریکا اشرف غنی تا هنوز یک شخص قابل اعتماد و مناسب برای رهبری کشور است، بنا بر این به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری به یک تاریخ نا معلوم دلیل تضمین کننده ای برای ایالات متحده امریکاست که به حیث یک رییس جمهور طرفدار امریکا در قدرت باقی خواهد ماند.

در ماه جولای ( ژوئیه ۲۰۱۸ نظام الدین قیصاری فرمانده محلی ولایت فاریاب – شمال افغانستان هم مرز با ترکمنستان، به دلایل نا معلومی از جانب کماندوی افغانستان دست گیر شد. او فرمانده جنگ سالار سابق، عبدالرشید دوستم، و معاون اول رییس جمهور، که موضع رزمی در برابر هجوم داعش در ناحیه قیصار را بدوش داشت.

در روزهای اول ماموریت خویش خود عبدالرشید دوستم نیز با ناوگان وسیع وسایل نقلیه و مهمات را برای مبارزه علیه جنگ جویان متخاصم که تا آن زمان دولت نتوانسته بود علیه آنها مقابله کرده بجنگند، وارد محل شده بود.

ولایت  فاریاب مورد تهاجم داعش و طرفداران آن قرار گرفته بود، و دوستم بدون مشورت و توافق دولت اشرف غنی به سوقیات نظامی در مبارزه با داعش مبادرت ورزید.

اکنون عبدالرشید دوستم نتیجه اعمال خویش را می بیند. ایالات متحده امریکا چشمان خویش را بر او دوخته، و او را تحت نظارت دارد.

او (عبدالرشید دوستم) به تبعید در تر کیه مجبور کرده شده، و در سال گذشته (۲۰۱۷)۱ از داخل شدن به افغانستان منع شده بود.

عبدالرشید دوستم در حال حاضر در تحت نظارت شدید و محدودیت های در افغانستان بسر می برد.

تبصره مختصر مترجم:

با مطالعه این مقاله تحلیلی بخوبی میتوان نتیجه گرفت که امریکایی ها و دولت مزدور از آغاز، تا اکنون نمی خواستند و نمیخواهند با گروه های تروریستی به صورت اساسی بجنگند، برعکس خواهان تداوم این بحران و توسعه بحران و جنگ داخلی در افغانستان. به بیان دیگر امریکایی ها قصد جنگ با گروههای تروریستی طالب و داعش، که پیاده نظام پنتاگون و ناتو است، را نداشته و ندارند، و در پی مقاصد درازمدت خویش در افغانستان و منطقه بوده، و اداره کابل صلاحیت طرح و برنامه نظامی مستقل در مبارزه با گروههای ستیزه جو را ندارند.

بر مبنای تجارب گذشته از دوران حاکمیت جمهوری دموکراتیک افغانستان، از گروه های قومی و شبه نظامیان، به شمول شبه نظامیان عبدالرشید دوستم استفاده های خوب، و بزرگ علیه ستیزه جویان مسلح که از طرف پنتاگون، و اکثریت اعضای ناتو، و کشور های پاکستان، ایران، . . تا دندان مسلح و یکجا با گروههای القاعده با مشاورین خارجی پاکستانی، غربی، عربی و ایرانی در جبهات جنگ علیه دولت میجنگیدند، در دفع و طرد گروههای جهادی تروریست صورت گرفته و در جنب ارتش، نیروهای امنیتی، نقش بسیار عمده را در تامین امنیت ولایات، ولسوالی ها، علاقداری، روستا ها و قصبات داشت.

به یقین اگر این نیرو های محلی و قومی سوق و اداره درست نظامی و حمایت تخنیکی می شدند، نقش اساسی را در کنار نیروهای مسلح و امنیتی میداشت.

هم میهنان و رفقا! امریکا به حیث قدرت استعماری در افغانستان خواهان پایان جنگ در افغانستان نمیباشد، و دولت جهادی بخشی از گروههای طالب صلاحیت، و توان سوق و اداره ارتش، و نیروهای امنیتی شامل شبه نظامیان محلی را ندارد.

در مورد نویسنده اصلی مقاله:

مسعود ودان، طوری که از اسم شان هویدا است، باید شهروند افغان باشد. او تحلیلگر ژئوپلتیک، و از جمله همکاران مقاله نویس در مرکز پژوهش جهانی، تحقیقات برای جهانی شدن مونتریال – کانادا هست. چندین سال است که من تحلیل های ژرف شان را در قبال افغانستان و منطقه دنبال میکنم، و از آن مستفید شده ام.

منبع اصلی مقاله/ تحقیق جهانی (گلوبل ریسرج).

منبع تصاویر/ بنیان فرهنگی استراتژیک.

 

۱- مقاله در اواخر نوامبر ۲۰۱۸ نوشته شده. من بنا بر اهمیت آن پیوسته به نبشته های قبلی بخاطر وضاحت هر چه بیشتر  به رفقا و هموطنان در مورد جنگ و تجاوزات و توطئه های بین المللی علیه مردم و کشور ما آنرا ترجمه و به دسترس قرار دادم.

  منبع:

Afghanistan, No Peace in Sight:
The US Intends to Dissolve the Local People’s “Anti-Terrorist Uprisings

 

 

 

  

 

 

 

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

 

 

www.esalat.org