سـروش نـبـرد 

کرد های عراقی در روز های قبل از برگزاری انتخابات در کمپاین رفراندوم پرچم های دولت اقلیم کردستان و اسرائیل را حمل می نمایند/ منبع اسو شیتت پرس.

کرد های منطقه شرق میانه و از جمله سالها است که خواهان تشکیل دولت مستقل با وجودی که در چارچوب سرزمین واحد کشور عراق مطابق به قوانین کشور عراق خود مختاری داشته، مگر صهیونیزم اسرائیل از دهه ۸۰ قرن گذشته در روابط نزدیک به خانواده بارزانی، پدرش و مسعود بارزانی، در پی ایجاد یک کردستان مستقل به قیمت تجزیه عراق بوده، و از آن برای تطبیق اهداف استعماری خویش حمایت کرده است.

در همین فصل سال اقلیم کردستان سرد تر از بقیه عراق و بارنده گی بیشتری نسبت به بقیه نقاط کشور دارد. مگر در فضای این منطقه با بقیه عراق از سالهای ۱۹۱۹ پرچم مشابه: سرخ، سفید و سبز و با تفاوت خورشید بزرگ زرد رنگ در وسط بیرق کردستان خود مختار در اهتزاز بوده است.

در آستانه برگزاری رفرندوم ۲۵ سیپتامبر ۲۰۱۷، در کردستان عراق که برای تشکیل دولت جداگانه و مستقل در خاک عراق، صورت می گیرد، کردها در تظاهرات به پیشواز آن بیرق های اقلیم کردستان عراق و پرچم اسراییل را نیز حمل می نمودند.

بر مبنای قوانین کشور، باید در این رفراندوم و یا همه پرسی سراسری تمام اتباع کشور عراق برای جدایی کردهای منطقه شرکت نمایند. زیرا در آن منطقه بر علاوه کرد ها، اقوام دیگری، منجمله عرب های عراقی، یزیدی ها . . . نیز زیست دارند.

سوال عمده این است، چطور است که دولت صهیونیستی اسرائیل، اشغالگران سرزمین فلسطینی ها، یگانه کشوری در جهان، بصورت علنی برای ایجاد کردستان مستقل حمایت می نماید؟

الف – آیا خواهان ایجاد اسراییل دیگری در سرزمین مستقل عراق با تجزیه آنکشور است؟

در سال ۱۹۶۶ وزیر دفاع وقت عراق، عبدالعزیز العقلی، اعلام داشت که کرد های عراق در صدد ایجاد "اسرائیل دوم" در خاور میانه هستند.

۵۱ سال از آن زمان می گذرد، و اکنون سران دولت عراقی همان مسئله را تکرار نموده و می گویند که اجازه نخواهند داد که کرد ها با تشکیل دولتی بنام (کردستان) کشور شانرا تجزیه نمایند.

زمانیکه در مورد اسرائیل و نیات دولت صهیونیستی در شرق میانه صحبت می نماییم، بدون تردید سیاست های هماهنگ امپریالیسم امریکا، و عده ی از کشور های اروپایی، در گام نخست آلمان، متحد نزدیک دولت صهیونیستی را، در عقب این توطیه برای تجزیه ی کشور های شرق میانه ی عراق و سوریه، برای ایجاد یک اسرائیل بزرگ، در قبال آن نباید از نظر دور داشته و نا دیده بگیریم.

اسراییل با کرد های عراقی بارزانی دهه هاست روابط پنهانی، و نیمه پنهانی داشته و به بیان دوکتور (پاتریک هیتنیز) پژوهشگر، و تحلیلگر مسایل جنبش چپ در فلسطین، تاریخ آن حد اقل به ۵۰ سال گذشته بر میگردد، مگر در دو دهه ی اخیر به تدریج نیات صهیونیست ها برای تجزیه عراق و ایجاد دولت مستقل کردستان بخوبی قابل رویت و درک بوده است.

بالاخره در این روز ها و در آستانه رفراندوم، بنیامین نتنیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام داشت: "کرد ها از جمله متحدین دراز مدت اسرائیل بوده اند، زیرا آنها مانند ما یک گروه اقلیت در منطقه می باشد."

صدراعظم دولت صهیونیستی در حالیکه از طریق پاک کاری قومی برای اشغال سرزمین های فلسطینی ادامه میدهد، علاوه نمود: "رفراندوم یک تلاش قانونی کرد ها برای دست یابی به یک دولت مستقل خود شان می باشد."

شیمون پرز صدراعظم اسراییل که در سال ۲۰۱۶ در گذشت، او نیز از تشکیل یک دولت مستقل کرد با جدایی از قلمرو عراق علناً حمایت نموده بود. کرد های قبیله بارزانی در روز درگذشت او سوگ بزگ گرفته بودند.

این سیاست دولت صهیونیستی برای ایجاد دولت در شمال عراق، بعد از مدت کوتاه بعد از ایجاد دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ که با امحا و اشغال خاک فلسطینی ها بوجود آمد، ادامه داشته مگر در سالهای اخیر این صدای اسرائیل در قبال آن متبارز و آشکار گردید.

یکی از اهداف دولت صهیونیستی اسرائیل از این مسئله در مقابله با کشور های عربی در شرق میانه که مخالف صهیونیزم، و در ضدیت با گسترش نفوذ آن در منطقه است، نیاز به ایجاد یک دولت تحت نفوذ خویش در آن منطقه می باشد. به بیان دیگر این تلاش های دولت اسرائیل برای تضعیف جنبش های "سوسیالیستی متحد عرب و یا سوسیالیزم -پان عربی" در آن منطقه می باشد.

در شرایط کنونی که برنامه تجاوز کارانه انگلو صهیونیست ها برای تجزیه کشور های شرق میانه بخوص عراق و سوریه را در برنامه شان دارد، یکبار دیگر نیروهای سوسیالیست پان عربی را برای مبارزه مشترک شان، در فلسطین، لبنان، سوریه و عراق متوجه این ساخته تا در برابر آن متحدانه مقابله نمایند.

هکذا طی این ماه جنرال اسرائیلی جنرال "بیر گولان" از ارتش اسرائیل گفت که موجودیت یک دولت مستقل کردستان در شرق میانه جلو نفوذ ایران را در منطقه خواهد گرفت.

اسامه الشریف تحلیل گر و روزنامه نگار لیبنانی در روزنامه اردون تایمیز نوشته و چنین نظر دارد: "نتانیاهو و متحدین راست افراطی او در دولت اسرائیل بخوبی میداند که یک تصمیم یک جانبه و بدون توافق دولت مرکزی در عراق برای جدایی شمال عراق تحت بهانه ایجاد دولت مستقل کرد بدون حل مسایل جدی متضاد مورد منازعه از جمله در آستان "کرکوک" که از جمله منطقه نفتی با اهمیت است، جنگ های داخلی را در قبال خواهند داشت، که سبب نابودی منابع نفت در آن منطقه خواهند گردید.

اسامه الشریف علاوه میدارد: "ایجاد بی ثباتی در منطقه با تضعیف دولت های مرکزی توجه عامه را از سیاست های غیر عادلانه و شنیع دولت اسرائیل نسبت به فلسطینی کاهش خواهند داد، و در این بحبوحه اسرائیل به اشغال و مستعمره ساختن فلسطین در کرانه های باختری و اشغال سرزمین های باقی مانده فلسطینی را تکمیل خواهند نمود."

مسئله نفت و پول: سیاست های اسرائیل در قبال کردستان عراق ادامه سیاست های دولت صهیونیستی در این منطقه در همدستی مسعود بارزانی است، که هر دو منفعت عظیم را از غارت و چپاول منابع نفتی شمال عراق بدست می آورند.

بر مبنای گزارش ۲۰۱۵ روزنامه فایننشیل تایمز اسراییل در سال متذکره ۷۵ در صد نفت مورد نیاز خویش را از کردستان عراق بدست آورده بود.

در آنسوی تلاش های ژئو استراتیژیک – و اقتصادی اسرائیل، شرکت های بزرگ غربی نفتی نیز در قبال این مسئله قرار داشته، از جمله شرکت (دی ان او اینتر نیشنل) شرکت گاز و نفت است که مرکز آن در اوسلو بوده، و یارانه ها برای شرکت های نفتی را در مواقع بحرانی برای کنترول قیم برنامه می نماید.

دولت منطقوی خود مختار کردستان عراق با این تلاش های غیر قانونی خویش نه تنها تمامیت ارضی و حاکمیت ارضی و قوانین کشوری عراق را زیر پا می نماید، بلکه از قوانین و معاهدات "اوپیک" را نیز تخلف میورزد.

همان طوری که (براد بلانکانسیف) امریکایی، ژورنالیست، و مدیر مرکز تحلیلی (المصدر) دانشجو فلسفه و علوم سیاسی می نویسد: "آنچه که در عراق اتفاق می افتد کشور و ملتی است که در حقیقت و تقریبا تجزیه شده است، و این به معنی کلاسیک شکست عراق نیست، بلکه تسخیر منابع نفتی (کرکوک)، و ایجاد شرایطی است که عراق خود بخود در اثر آن تضعیف شده نفوذ خویش را در کشور از دست داده، و پیشرفت اجتماعی را در آن کشور کند نماید."

این شیوه های جدید به زیر سیطره در آوردن و مستعمره ساختن یک کشور مستقل است که دولت ها را تضعیف و پروسه رشد اجتماعی را کند و مردم را در فقر بنشانند، آنچه که در افغانستان انجام میدهند.

براد می افزاید که این اصل سیاست است که کشورهای غربی در منطقه شرق میانه از جمله عراق دنبال نموده و می نمایند، به رغم اینکه در روزنامه های رسمی مخالفت شانرا برای ایجاد دولت مستقل کرد ابراز میدارند، می باشد.

رفقا میدانند که در حقیقت امر در قبال این تجزیه عراق از طریق ایجاد به اصطلاح دولت کردستان شمال عراق، و برنامه بعدی اگر موفق شوند تجزیه خاک سوریه را در برنامه شان دارند.

گرچه ایالات متحده امریکا در سیاست رسمی خویش برای بر گذاری رفراندوم در عراق مخالفت خویش را ابراز نموده، مگر در حقیقت، با سیاست دولت اسرائیل در توافق کامل و در یک صف قرار دارند، و نمی خواهد به حمایت عریان خویش نا رضایتی ملت عراق و بعض کشور های عربی را بر علیه خویش تحریک نماید.

در آنسوس اهداف اقتصادی: مسئله ارتش و استخبارات اسرائیل.

بر علاوه همکاری در موارد اقتصادی دولت صهیونیستی جدایی طلبان کرد را در عرصه های فناوری، تعلیم و تربیت، کشاورزی، ورزش، و پرورش نیز همکاری نموده، و این روابط سالهاست که بالای آن سرمایه گذاری گردیده است.

اولین کمک های تائید شده اسرائیل برای کرد های جدایی طلب عراق به سالهای ۱۹۸۰ بر میگردد، و آن زمانیست که (میناکین بیگین) ابراز داشت که جدایی طلبان کرد را در قیام سالهای ۱۹۶۵ و ۱۹۷۵ بر علیه عراق کمک نموده اند. و بعد از آن در کمپاین تبلیغاتی به نفع کرد ها در اروپا نیز کمک نموده بود.

بر مبنای گزارش مجله "نیو یارکر" امریکایی در سال ۲۰۰۴ نیرو های نظامی و اطلاعتی اسرائیل در منطقه کرد نشین فعالیت داشته، و کوماندو های آنها را تربیت داده اند.

اسرائیل طی این سالها از کرد ها به مثابه پایگاه برای جمع آوری اطلاعات بر علیه عراق، و همچنان بعد از بوجود آمدن جمهوری اسلامی بر علیه ایران نیز استفاده نموده اند.

مصطفی بارزانی یکی از مهم ترین نشنلیست کرد، پدر مسعود بارزانی رییس فعلی دولت خود مختار اقلیم کردستان عراق در طول مبارزات جدایی طلبی خویش از طرف استخبارات اسرائیل (موساد) حمایت شده اند.

بعد از رفراندم ۲۵ سیپتامبر ۲۰۱۷:

با برگزاری رفراندوم به تاریخ متذکره اسرائیل موقف خویش را در کردستان عراق مطمئن احساس نموده و فکر می نمایند محبوب کرد ها است.

با توجه به یک نظر سنجی سال ۲۰۰۹، ۷۱ در صد مردم اقلیم کردستان عراق خواهان بر قراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل هستند. ۶۷ در صد کردهای اقلیم عراق می گویند که داشتن روابط با اسرائیل عامل دست یابی به استقلال شان برای ایجاد یک حکومت مستقل از خاک عراق می باشد، و آنرا یک قدم مهم تلقی می نمایند.

علرغم همه این نظریات، ایده های متفاوت میان کرد ها در رابط به اینکه از عراق جدا شوند و یا خیر، و اهالی و اقوام دیگری که در آن منطقه زیست دارند وجود دارد. این گروه ها اعتقاد دارند، که مسعود بارزانی و گروه او در همکاری با اسرائیل و کشور های متحد خویش در صدد تقویت موقف خود شان، در عوض دست یابی واقعی کرد ها به یک دولت مستقل، و کرد های عراق می باشد.

از نظر بسیاری تحلیلگران این رفراندوم در کردستان عراق توطیه اسرائیل در همدستی به مسعود بارزانی و قبیله او، و ایجاد اسرائیل دیگری برای سرکوب کرد ها در منطقه و از جمله کردستان عراق است. و این سلطه استعماری صهیونیستی نطفه ویرانگر خویش را درعراق گذاشته و اسرائیل دومی را برای برنامه پاک کاری قومی به هدف ایجاد اسرائیل بزرگ در این منطقه ایجاد، و بنیان خواهند گذاشت.

 

 

 

 

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org