شنبه، ۱۳ نومبر ۲۰۱۰

نویسنده: داکتر راضیه هوتکی

*   *   *

 

۲۵ نوامبر برابر است با روز بین المللی (عدم خشونت علیه زنان) از این روز به خاطری تجلیل میگردد که در ۲۵ نوامبر سه خواهر با نام خانواده گی میرابال از جمهوری دومینکا پس از شکنجه و تجاوز جنسی توسط استخبارات نظامی از جمهوری آنکشور به قتل رسیدند. آنها مبارزین زیر زمینی یا مخفی بودند که علیه دیکتاتوری استبدادی تروجیلو فعالیت مینمودند. فینمیست های امریکای لاتین و حوزۀ کارائیب در سال ۱۹۸۱ روز ۲۵ نوامبر را روز بین المللی یادبود از قربانیان تشدد و خشونت علیه زنان و دختران اعلام نمودند. مبارزه جهانی علیه خشونت در برابر زنان رسماً بتاریخ هشتم مارچ ۲۰۰۴ همزمان با روز جهانی زنان از جانب نهاد های بین المللی مانند سازمان ملل متحد و عفو بین المللی (امنیستی انترنیشنل) آغاز گردید و قرار بر این تا ده سال آینده ادامه یابد.

از این روز طی محافل و میتنگ ها تجلیل به عمل میآید. در مبحث مبارزه علیه خشونت، بخش چشمگیری مبارزه علیه لت و کوب زنان و کودکان در بررسی عواملی که منجر به خشونت علیه زنان میشود، باید به این دو نکته توجه کرد: - مرد ها از لحاظ جسمانی قویتر هستند و این را خود آنها به خوبی میدانند. - مقرارت و قوانین قضایی هم سبب شده اند که مردها به هر شکلی که میخواهند با زنها رفتار کنند. به طور کلی انسانها تمایل دارند که ناراحتیهای خودرا روی نزدیکترین کسان خود که هرروز آنهارا میبیند تخلیه کنند. زمانیکه مرد در دوران کودکی در خانواده پُر هرج و مرج بزرگ شده و در محیط خشونت و زور گویی زنده گی کرده و میان جامعۀ کوچکش که خانواده باشد و جوامع دیگر مانند فاکولته، محل کار، ادارات دولتی، هماهنگی و تعادل نبیند، میل به توهین و بی حرمتی به زن در او افزایش می یابد. در ارتباط با مسایلی که طرح شد، عامل دیگری بروز خشونت و لت وکوب زنان را دامن میزند و آن اعتیاد است. زیرا خشم یکی از و یژه گیهای شخصیت معتادین است. حسادت یکی دیگری از علل بروز خشم است. تعریف کلی خشم محصول شکسته شدن غرور و احساس حقارت و ترس و ضعف اعتماد به نفس است. انسانهای خشن در برابر جریحه دار شدن غرور شان از خود بیشتر خشونت نشان میدهند تا ترس، زیرا ابراز خشم از نظر بسیاری اشخاص نشانه جسارت است، در حالیکه ابراز ترس را دلیل ضعف و زبونی میدانند. بنا بر این ترس را سرکوب میکنند و هر چه بیشتر فریاد میزند. بروز خشم و تلافی کردن برای اینگونه افراد نشانه تشخیص قدرت و توانایی است یکی از علتهای دیگر بروز خشم و ارایه خشونت همانا کسب عظمت و میل به پیروزی و برتری میباشد افراد خشن در سطح جامعه پراگنده، و هرگز نمیتوان آنهارا به قشر فقیر، دولتمند، کم سواد یا کارگر محدود کرد. ویژه گی های انفرادی مردها و زنها و مسایل روانی که انسانهارا پرخاشگر به بار آورده باعث بروز خشونت خانواده گی میگردد. مقررات و ارزشهای فرهنگی که هدایت کننده رفتار افراد جامعه میباشد و بخصوص در افغانستان و ساختار اجتماعی که طبق آن جامعه سازمان میبابد مانند: فقر، میزان بیکاری نبودن دفاتر مشاورتی خانواده، قوانین یکطرفه خانواده مذهب و سنت های پوسیده، طرز کار دادگاه ها و جانبداری نظام قضایی از جنس مرد از این رو سند ازدواج در ضمن سندی برای لت و کوب میباشد. زنان از سالیان متمادی به جرم زن بودن خشونت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را متحمل شده اند که از دوران تا دورانی در تشدد این رنج و خشونت از جهت قانون تفاوت های وجود داشته. زنان هم اگر باری بطور انفرادی و یا جمعی علیه فشار و خشونت قد علم نموده اند به تخلف از نورم های سنتی، عنعنوی، قومی، منطقوی و شریعتی متهم شده اند. تا وقتیكه یك زن نمی داند، می گویند به همین كه داری راضی باش، اما وقتی كه زن دانست به آنچه كه حقش است راضی خواهد شد و نخواهند برای حق طلبی در جوار مردان عدالت پسند كشور قرار بگیرند. میخواهند زن را خارج از محدوده ی انسانیت نگهدارند و دایره ی زن بودن را برایش كافی قلمداد كنند در حالی كه اگر زن را در دایره ی انسانیت وارد نسازیم و فقط محدوده ی زن بودن را كه در مواردی تعصبات برایش معین كرده كافی بدانیم، ممكن است آنهم با تلاش زیاد حق زن را برایش اعاده كنیم نه حق انسان را. زن طالب حق انسانی اش است. همه ی ضایع كننده گان حقوق انسانی زن، به زن بودن زن باور دارند، هم زن ستیزان زن را زن می دانند و هم زن باوران این اعتقاد را دارند، در اینجا همه توافق نظر دارند، آنچه مهم است و باید مورد پذیرش قرار بگیرد، این است كه قبل از اینكه زن، زن باشد انسان است، باید احترام شود آنچه با حروف کوچک بر روح زن نوشته شده خواندن آن مشكل می نماید. وقتی خوانا می شود كه با حروف درشت در زنده گی سیاسی و اجتماعی، زن را به نام انسان بخوانیم. برای رسیدن به حق و آزادی زن نباید سد های سدیدی ایجاد شود كه قابل عبور نباشد. باید سد ها شكسته شود و باید مرد و زن به نام انسان های عدالت پسند و ظلم ستیز این سد ها را بشكنند. آنچه در برابر این منطق مقاومت میكند تعصب است و آنچه كه تعصب را توجیه می كند جهل است و آنچه را كه جهل ایجاد می كند پارچه پارچه كردن انسانها است.

 

داکتر راضیه هوتکی

تصویر از صفحۀ انترنیتی IRIB

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org