آغاز فصل بهار و آرزو های نو به همه گان مبارک

 

آغاز سال یا نوروز یکی از قدیم ترین جشن های به جا مانده از دوران باستان سرزمین ماست. جایگاه نوروز یا آغاز سال نو در آریانای قدیم و خراسان زمینِ باستان میباشد و هنوز هم در تمامی مناطق باستان زمین نوروز را جشن میگیرند. امروز که امروز است زمان برگذاری سال نو را در آغاز فصل بهار بنام نوروز جشن میگیرند. روز نو روز ریشهء کهنِ تاریخی و باستانی دارد که بر اساس آن مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در ۲۳ فبروری ۲۰۱۰، ۲۱ مارچ را به عنوان روز جهانی جشن نوروز به رسمیت شناخت و ازین جشن با قدامت بیش از ۳ هزار سال یاددهانه شده که امروز هم بیش از چندصد میلیون مردم در سراسر جهان آنرا جشن میگیرند توصیف شده است.

نوروز به عنوان میراث فرهنگی در دوران کنونی نیز همواره مورد توجه مردم کشور عزیز ما قرار داشته و هر سال با آغاز فصل بهار از آن تجلیل به عمل میاید همچنان برگذاری جشن نوروز به صورت همه گانی در کشور های ایران، آسیای میانه، بالکان، قزاقستان، ترکستان چین، سودان، سراسر قفقاز تا استراخان و نیز امریکای شمالی هکذا در کشور های هندوستان، پاکستان، بنگلادیش حتی نیپال و تبت نیز تجلیل میگردد و همچنان کشور های مصر و چین جزو سرزمین های نیستند که در آنها نوروز جشن گرفته میشد. اما امروزه جشن های مشابه به جشن نوروز برگذار میگردد. نوروز در سرود های شاعران نیز انعکاس وسیع داشته است چنانچه آمده است:

زباغ ای باغبان مارا همی بو بهار آید

کلید باغ ما را ده که فردا مان به کار آید

کلید باغ را فراد هزاران خواستار اید

تو لختی صبر کن چندان که قمری بر چنار آید

چو اندر باغ تو بلبل به دیدار بهار آید

ترا مهمان ناخوانده به روز صد هزار آید

قابل یادآوریست که برخی آئین های نوروزی در بعضی کشور ها و حتی قریه ها و قصبات کشور عزیزمان افغانستان با هم متفاوت میباشد به طور مثال در افغانستان عزیز هفت میوه در آغاز سال نو یا نوروز در سر دسترخوان هر خانواده میباشد در حالیکه در ایران سفره هفت سین در سفره های شان پهن میباشد.

به هر ترتیب، بزرگداشت از سال نو یا نوروز، که یکی از میراث های فرهنگی ما است، طی سال های متمادی و از روز گاران گذاشته از یک نسل به نسل دیگر در فراز و نشیب زنده گی، بدون آنکه اهمیت خویش را از دست داده باشد، راه ترقی و تحول را یافته است.

با وصف آنکه نوروز به مثابه جشن همه گانی در سراسر کشور مان افغانستان عزیز تجلیل میگردد، متأسفانه در طی چند سال که از اشغال افغانستان توسط نظامیان امریکایی و متحدانش میگذرد مردم رنجکشیده وطن ما نوروز را در حالی تجلیل میکنند که بی عدالتی بیشتر از پیش داد و بیداد میکند و در زنده گی و حیات روزمره شان چی از لحاظ اقتصادی و چی از لحاظ نظم و امنیت و بهبود به همراه نداشته است که این همه به همه گان واضح و روشن است .

در فرجام، بهارِ نو یا آغاز سال نو با آرزو های نو را به مردم زحمتکش و رنجکشیدۀ کشور عزیز ما افغانستان به همه رسالتمندان و دست اندر کاران سایت محبوب «اصالت» به فرهنگیان و همه قلم به دستانی که چی در داخل و چی در خارج از وطن آبایی و اجدادی ما زنده گانی شبانه روزی خویشرا به سر میبرند از صمیم قلب تبریک و تهنیت میگویم.

هر روز تان نوروز

نوروز تان پیروز

با درود های فراوان

امـــــــــــــــــــــــــــرالله همـــــــــــــــــــــــــــــــرزم

 

۱۹ مارچ ۲۰۱۲

 

   

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org