اعلامیهٔ حزب ملی ترقی وطن
در مورد هشت مارچ

 

رهبری (حزب ملی ترقی وطن) به نمایندگی از همه اعضای حزب، هشت مارچ، روز همبستگی بین المللی زنان جهان را به زنان رنج کشیدهٔ افغانستان، جهان اسلام و سراسر گیتی تبریک گفته، برای شان موفقیت های مزید تمنا نموده و حمایت و پشتیبانی خویش را از داعیهٔ حق خواهانهٔ آنها ابراز میدارد.

هشت مارچ – روز همبستگی بین المللی زنان يکی از روزهایی با اهمیتی است كه از سالیان متمادی بشریت  مترقی در بسیاری از کشورهای جهان آن را جشن گرفته  و از آن  بعنوان  روز افتخار آفرین در تاریخ مبارزات مترقی و ضد استبداد، تبعیض جنسیتی و زن ستیزی یادآوری مینماید. تجلیل و یادآوری از این روز به همه زنان جهان امکان آن را مهیا میسازد که همه با هم،  صرف نظر از گرایشات مختلف سیاسی، فکری، دینی، قومی، نژادی، زبانی و اقتصادی از موفقیت ها و دستاوردهای شان یاد آوری نمایند، باری به عقب بنگرند و به صوب آینده راه پیشرفت خویش را باز نمایند. مردان متمدن و مدافع حقوق بشری که طرفدار رفع هر نوع تبعیض و خشونت علیه زنان اند، نیز در این روز حمایت خویش را از مبارزات حق طلبانهٔ زنان مجددا ابراز میدارند.

(حزب ملی ترقی وطن) که بخاطر «توسعهٔ آزادی های دموکراتیک، اعم از آزادی فکر و بیان، مطبوعات و رسانه ها، فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» مبارزه مینماید، طبق برنامهء مصوب خویش طرفدار جدی «پایان دادن به اشکال مختلف تبعیض و انواع مظالم اجتماعی، بخصوص به مناسبات مردسالارانهٔ قرون وسطایی حاکم بر زندگی برده وار زنان که سنگین ترین بار بی عدالتی و ستم اجتماعی را بر دوش میکشند» میباشد. حزب ملی ترقی وطن «تامین مساوات میان شهروندان، تطبیق یکسان قانون بالای همه و تآمین عدالت اجتماعی» را در سرخط وظایف مرامی خویش قرار داده است. دلیر مردان و شیر زنان حزب ما در پهلوی خاتمه دادن به برتری جویی های قومی و قبیلوی، نژادی و مذهبی، سمتی و لسانی، برای از بین بردن برتری جنسیتی مردان بالای زنان، باشهامت و ازخود گذری مبارزه مینماید. ما زن را به حیث انسان کامل الحقوق دانسته و خواهان اعادهٔ همه حقوق بشری وی مطابق با میثاق های پذیرفته شدهٔ ملی و بین المللی میباشیم.

در کشور عزیز ما امسال از هشتم مارچ در شرایطی تجلیل بعمل می آید که تا هنوز نفوذ عناصر زن ستیز و تبعیض طلب در بسیاری از افکار لایه های جامعه مسلط است. خبر مذاکرات صلح دولت با طالبان از مطبوعات به نشر میرسد. ترس و رعب از گروه داعش به اشکال متفاوت و اهداف مختلف پخش میگردد. فروش، تجاوزات جنسی و سایر انواع خشونت علیه زنان ادامه دارد. علی الرغم امیدواری ها و وعده های حاکمان جدید، برای بهبود وضعیت و موقف زنان در جامعه طرح قابل لمس، عملی و مورد قبول اکثریت زنان افغان پیش کش نه گردیده است، اژدهای جنگ و بی امنیتی همسران، فرزندان و برادران زنان را می بلعد. خلاصه اینکه مبارزهٔ جدی و وقت زیاد در کار است که به تبعیض مضر مردان با زنان در جامعهٔ افغانستان نقطهٔ پایان گذاشته شود و زنان میهن تاریخی ما به حُریت و خود ارادیت راستین خویش دست یازند.  از همین خاطر است که حزب ملی ترقی وطن در این روز پر افتخار عهد خویش را برای مبارزه بخاطر احقاق حقوق حقهٔ زنان تجدید نموده و در این راه بیشتر از پیش به متانت و جدیت گام خواهد برداشت.

حل مسئلهٔ زن در افغانستان به اقدامات خاص محیطی، کلتوری و توجه و حمایت قوی بین المللی نیازمند است. ما از همه زنان و مردان مبارز و مترقی کشور و همه جهانیان خواهانیم که یکجا باهم برای حل معقول و همه گیر مسئلهٔ زن گامهای متین، دوامدار و استوار بردارند.

فرخنده باد هشت مارج، روز همبستگی بین المللی زنان جهان!

کمیسیون آموزش و فرهنگ حزب ملی ترقی وطن

۳۹۳/۱۲/۱۵  مطابق با ۶ مارچ ۲۰۱۵ میلادی

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org