Wed, June 2, 2010 17:26

افغانها باور دارند که امریکا، طالبان را تمویل می کند

منبع خبری: روزنامه گاردین انگلیسی

برگردان: رحیم آریا

 

روشنفکران و صاحب نظران افغان اعتقاد دارند که غرب میخواهد تا برای تحکیم حضورش در منطقه جنگ افغانستان را طولانی بسازد.

این مطلب را روزنامه انگلیسی گاردین نوشته است. به نوشته خبرنگار روزنامه گاردین در کابل، شاید افرادی معدودی در افغانستان باشند که با آیده حمایت امریکا از طالبان موافق نباشند.

روشنفکران و صاحب نظران افغان و افرادی که حتی با نیروهای نظامی خارجی، سفارت ها، رسانه های غربی و حتی با مشاورین امریکائی در افغانستان کار می کنند، به این باور استند که امریکا برای اهداف اش میخواهد جنگ افغانستان طول بکشد.

نویسنده روزنامه گاردین انگلیسی از یک دوست افغان اش نقل می کند که برایش گفته است که طولانی شدن جنگ و خشونت ها میان امریکائی ها و طالبان خود اثبات این باور در میان افغانها می باشد.

به قول روزنامه، این طرز تفکر افغانها منطقی به نظر میاید، زیرا منابع طبیعی افغانستان برای امریکائی ها و غربی ها جذاب نیست، بل این موقعیت استراتژیک افغانستان است که خوشایند امریکا و غرب در این کشور است و می تواند کشورهای هندوستان، ایران، روسیه، پاکستان و چین و کشورهای آسیای میانه را به آسانی زیر نظارت و مراقبت امریکا قرار بدهد.

یک خبرنگار رادیوئی در کابل برای نویسنده گاردین گفته است: "نگاهی به ولایت هلمند بکنید. چگونه امکان دارد که پانزده هزار سرباز امریکائی و انگلیسی با پیشرفته ترین تجهیزات قادر به شکستن چند هزار نفر طالبان که با جنگ افزارهای پیشرفته نیز مجهز نیستند، نباشند؟"

روزنامه گاردین می نویسد: اینگونه به نظر می رسد که انگلیسها علاقه دارند تا بیشتر از امریکائی ها در افغانستان باقی بمانند و از همین رو در تلاش اند تا با طالبان نزدیک شده و از آنان به عنوان افزار قدرت شان در منطقه استفاده ببرند.

البته تئوری های افغانستان مانند خاور میانه آسان و قابل درک نیست، بل سخت در هم پیچیده و مشکل است. افغانها میگویند اگر امریکا واقعاً میخواهد تا طالبان را شکست بدهد، پس چرا با آنان در پاکستان مبارزه نمی کند؟ طوریکه دوستان افغان میگویند، علت واضع است زیرا اگر امریکا طالبان را شکست بدهد، پس دیگر بهانه ای برای حضور در افغانستان ندارد.

البته برخی از مواردی استند که نه تنها خبرنگاران، بل تمام مردم افغانستان آن را میدانند. همه مردم افغانستان می دانند که نیروهای ارتش افغانستان هنگام هجوم به یک پایگاه طالبان، همان غذا ها و جنگ افزارهای را پیدا کردند که خود نظامیان ارتش افغانستان از نیروهای امریکائی دریافت می کنند. امریکا به تمویل مدرسه های دینی پاکستان که پرورشگاه طالبان می باشند، ادامه میدهد. چرخ بال های نظامی امریکا به صورت منظم به پشت خطوط جنگی طالبان تجهیزات نظامی میاورند و حتی تمام سازمان های خارجی در افغانستان خود در حقیقت سازمان های اطلاعاتی استند. این سازمان ها به بخش های از کشور که نظامیان افغان و خارجی رفته نمی توانند، به بسیار آسانی میروند و اطلاعات جمع آوری می کنند و نام های بیمارستان، داکتران و پرستارن همه پوششی به این اقدامات اطلاع رسانی می باشد.

یک کارشناس سیاسی افغان در شمال افغانستان به خبرنگار روزنامه گاردین گفته است که مردم سخت از اوج گرفتن قدرت جنگ سالاران و فرماندهان محلی هراس دارند. این کارشناس سیاسی به گاردین گفته است که مردم از جنگ سالاران و فرماندهان محلی نفرت دارند و نمی خواهند که آنان توانمند شوند، ولی این امریکا است که با فرماندهان و جنگ سالاران محلی پیوند نزدیک دارد و آنان را تقویت می کند و نمی گذارد که آنان تضعیف شوند.

به گفته این کارشناس افغان؛ (زمانی که این جنگ سالاران و فرماندهان محلی از بین بروند، قدرت به مردم پاک نفس و خوب میرسد و آنان پول مالیه شان را جمع آوری می کنند، اقتصاد شان را توانمند می سازند، سرمایه های خارجی را بیشتر ساخته و یک ارتش قوی برای دفاع از افغانستان می سازند که این به سود امریکا نیست.)

روزنامه نگار  گاردین در بخشی از مقاله اش می پرسد که چرا افغان های روشنفکر و با تحصیلات عالی باور دارند که دست های کشور شان را غرق می سازد؟

به نوشته روزنامه نگار گاردین، در وطن پرستی این افغانها تردیدی وجود ندارد، زیرا این افغانها که تحصیلات عالی نیز دارند، به آسانی می توانند که در کشورهای خارجی زنده گی نمایند، ولی آن ها خواسته اند تا در کشور شان زنده گی نموده و افغانستان را آباد بسازند. از آن جائی که افغان ها همواره آزادمنش بوده اند، بناً به نظر میرسد که افغان ها منتظر اند تا روزی فرا برسد که امریکا نیز روزی در افغانستان بشکند و این کشور را ترک کند.

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org