ا . م . شیری

 

تفنگداران دریایی بر علیه انسان‌ سبز

تمرینات «جنگ جهانی سوم» در آمریکا با تمام قدرت انجام می ‌شود

 

«دیلی بست» در بازدید از پایگاه آموزشی لیجن، چگونگی ارتقاء مهارت‌ های جنگی در شهرهای اروپای شرقی در نزدیکی مرز روسیه توسط آمریکایی‌ ها را روشن کرد. برای تقویت آموزش تفنگداران دریایی آمریکا پایگاهی شبیه به میدان فیلم ‌برداری ساخته‌ اند که در آن سناریوها، آرایش صحنه‌ ها، لباس‌ ها و بازیگران بطور مرتب تغییر می ‌یابند و همچنین، بوی باروت و پهن بصورت تصنعی متصاعد می‌ شود.

در پایگاه آموزشی لیجن نرفتن به روی بمب‌ ها و ندادن شماره تلفن به روسپیان را به افرادی آموزش می ‌دهند، که قرار است به مرزهای روسیه اعزام شوند. «دیلی بست» به مشاهده یکی از تمرین‌ها پرداخت و مشخص نمود که آمریکایی‌ ها را چگونه برای جنگ با «انسان‌ سبز» روسیه آماده‌ می ‌کنند.

تفنگداران جوان غرق در عرق در گرمای چهل درجه از قسمت‌های خطرناک شهر عبور می‌ کنند. آنها از راه‌ های کثیف روستا های اروپای شرقی می‌ گذرند. هوا را بوی پهن و باروت فرا گرفته، از معبر های تنگ جملاتی به زبان روسی به گوش می ‌رسد- غیر نظامیان تقاضای کمک می ‌کنند.

آمریکایی‌ ها می‌ خواهند کمک کنند، اما وظیفه مهمتر آنها- دفاع از خود و اجرای فرامین جنگی- دریافت اطلاعات از برنامه دشمن از طریق تلفن است. کمک به غیر نظامیان در میان وظایف آنها در درجه سوم اهمیت قرار دارد.

یکی از سربازان روی بمب ساختگی میرود- صدای انفجار پایگاه را فرا می ‌گیرد، تفنگدار به زمین می ‌افتد. کسی فریاد می ‌زند: «کشته شد»! دوستان او، سرباز آسیب ‌دیده را در هوای باز به بیمارستان منتقل می ‌کنند و موضع دفاعی می ‌گیرند. پس از آن رگبار تفنگ کالاشنیکوف شنیده می‌ شود.

اخیراً، شبیه ‌سازی جنگ با شورشیان روس ‌زبان، که در کشور فرضی اروپای شرقی مشاهده می ‌شود، در پایگاه لیجن بطور منظم انجام می‌ گردد. یکی از سازمانگران آموزش، چنین مناقشه را تمرین برای «جنگ جهانی سوم» نامید.

فرمانده پایگاه تصریح می ‌کند، پس از «الحاق» کریمه و رخدادهای شرق اوکراین سناریویی که تحت عنوان «بلوک شرق» در پایگاه لیجن روی صحنه میرود، بنظر نمیرسد جدا از زندگی باشد. یک گروه کوچک از نظامیان آمریکایی مستقر در اوکراین، در آنجا مرکز آموزش جنگی برای سربازان محلی دایر نموده ‌است.

کنگره آمریکا در ماه جولای پیشنهاد مشترک وزارت خارجه و دفاع مبنی بر فروش تسلحلیات دفاعی مرگبار از قبیل مجموعه ضد تانک «جاولین» به ارتش اوکراین را مورد تأئید قرار داد.

هر چند که بمب‌ها و انفجارها در پایگاه آموزشی لیجن واقعی نیستند، در عوض، احساسات سربازان نیز تصنعی نیست. در پایان آموزش، هنگام تحلیل پروازها، برخی ‌ها بر خود عصبانی ‌شدند، برخی‌ های دیگر بخاطر وقوع اشتباهات بحالت گریه ‌افتادند. همه فهمیدند عاقبت چنین اشتباهاتی در جنگ واقعی چه خواهد بود.

تفنگدار دریای پرسابقه، گرگ جکسون می ‌گوید: «من اطمینان قطعی دارم، که در اینجا ما زندگی مردم را نجات می ‌دهیم، هیچ وضعیتی وجود ندارد که ما نتوانیم شبیه ‌سازی کنیم. من از آنچه که تفنگداران دریایی در نتیجه آموزش همه روزه ما انجام می ‌دهند، در حیرتم».

همه آنچه که در میدان تمرین روی می ‌دهد، بواسطه ۱۶۷ دوربین پیشرفته ضبط می‌ شود. بوی باروت و پهن واقعی نیست. آنها بواسطه ژنراتور انتشار بو مخصوصاً برای ایجاد حس بودن در شهر جنگ ‌زده در نزدیک مرز روسیه متصاعد می ‌شوند. صداهای بلند تیراندازی، انفجار و نبرد نیز واقعی نیستند.

جکسون تصریح می ‌کند: «آنها باید برای انجام هر کاری آماده باشند. وضعیت اینطور است: اگر واحدهای تفنگداران دریایی در اوکراین مستقر شده‌ اند، یعنی، در بحبوحه جنگ جهانی سوم هستند».

راز تأثیر گذاری آموزش در مشارکت افرادی با مهارت بازیگری نهفته است. مسئول سازماندهی میدان آموزش و مربی، چیپ اولمستید اظهار می ‌دارد: «بدون بازیگران (پایگاه لیجن- اینو تی ‌وی) می ‌توانست فقط یک پایگاه از هم پاشیده و غرق در تعفن باشد. این افراد پایگاه را تأثیرگذار می ‌سازند». بخصوص اینکه بازیگران بخوبی بزبان روسی تکلم می ‌کنند. اکثریت آنها از تبار مردمان اروپای شرقی یا روس می ‌باشند؛ آنها از نسلهای اول یا دوم مهاجران هستند.

آنها مردم محلی را متصور می ‌سازند، که سعی می ‌کنند اطلاعات ارزشمندی از آمریکایی‌ ها دریافت کنند، به اطلاعات شخصی آنها دست یابند. آنها را بمنظور تأمین امنیت اطلاعاتی سربازان به این کار جلب می‌ کنند.

بطوری که یک بار هنگام اجرای یکی از نمایشنامه ‌ها، یک «روسپی» از سرباز شماره تلفن ‌اش را خواست و او شماره خود را به وی داد. پس از آن به اطلاعات شخصی او و همکارانش دست یافتند. در پایان اجرای شبیه ‌سازی، جکسون خطاب به زیر دستان خود اظهار داشت، که به خاطر چنین «تله عسلی» به نشانی خانه تقریباً همه افراد واحد دست یافتند.

در پایگاه لیجن، مانند میدان واقعی فیلم ‌برداری، سناریو‌ ها، لباس ‌ها، آرایش صحنه ‌ها و بازیگران بطور دائمی تغییر می ‌یابند.

برگردان: ا. م. شیری

۱۰ سنبله ۱۳۹۶

تارنمای جنگ ‌و صلح

منبع بزبان انگلیسی:

thedailybeast.com

 

 

 

  

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org