شنبه، ۱۱ جون ۲۰۱۶

 

نبرد انرژى ميان ایالات متحده امريكا و

 جمهوری خلق چين

منبع: اسپن تی وی

برگردان: فرحه زیب میری محصّل سال سوم دانشکده ادبیات دانشگاه کابل

به اساس گزارش آژانس بين المللى انرژى (EIA)، توليد نفت روسيه در سال ١٩٨٨ كه هنوز روسيه جز اتحاد جماهير شوروى سابق می شد، به حد أعظمى ١١،٤١ ميليون بيلر در روز می رسيد، اما بعد از كاهش توليد نفت كه در اثر بحران اقتصادى در سال ٢٠٠٨ بوقوع پیوست؛ توليد نفت سیر نزولی خود را پيموده است.

 طبق گزارش روزنامه روسى ودوموستى توليد نفت روسيه در سال ٢٠١٣ افزايش ١،٣ درصدی داشته كه تولید آن به ١٠،٥٩ ميليون بشكه در روز می رسید و دليل عمده اين افزايش، ميدان جديد نفتى وانكور بود كه توسط روزنفت، بزرگترين شركت توليد كننده نفت در روسيه، مدیریت می شد. اين توليد به ١٨.٣ ميليون تن در سال ٢٠١٣ رسيده بود. در حال حاضر توقع ميرود كه در سال ٢٠١۶ به ٢٥ ميليون تن نفت در روز برسد و از طریق خط انتقالی شرکت گاز(اي اس پي او) از شرق سيبرى به اقيانوس آرام منبع اصلى صادرات پايپلاين روسيه به چين را تشكيل بدهد.

پوتين نيز پاليسى تنوع فروش انرژى را رویدست گرفته  تا روسیه از نگاه فروش و صادرات نفت تنها به اتحاديه اروپا وابسته نباشد؛ زيرا ساختار اقتصادى روسيه فقط ٢.٥٪ صادرات دنيا را كنترول نموده و از وابستگی شديد به صادرات نفت و گاز رنج ميبرد. این در حالیست که ٧٠٪ عوايد روسیه از اين طريق حاصل ميشود. از سوی دیگر با پايين آمدن٢٠ درصدی ارزش روبل در برابر دالر (از زمان آغاز بحران امنيتى در اوكراين) و تورم ٧ درصدی پول (الى مارچ ٢٠١٤)، يك ركود اقتصادى شديد، توليد ناخالص داخلى ناچيز بالغ بر(٠٣٪)در سال ٢٠١٤ و پلانگذارى های دولتى، مانند پروژه هاى مغلق و پرهزینه نظامى، پروژه هاى فضايى و اعانه ها به بخش کشاورزی، قسمت عمده ای از بودیجه مالی کشور روسيه را احتوا كرده كه سبب كسر بلند مالی و كاهش صنعت  توليد مواد غذايى شده است.

بنابر اين، طبق گزارش رويترز، روسيه و چين يك قرارداد استراتوسفر نفتى را به امضا رسانیده اند كه به اساس آن شركت روزنفت،(بزرگترين شركت نفتى كشور روسيه)  تبديل به يكى از بزرگترين صادر کننده گان نفت در تاريخ صنعت انرژى این کشور خواهد شد، كه پطرول را به غول اقتصادی آسيا در مدت ٢٥ سال به ارزش ٢٧٠،٠٠٠ ميليون دار(و يا ٢٠٥ ميليون يورو) عرضه خواهد كرد. با عقد قراداد امضا شده، میان شركت هاى گازپروم روسیه و CNPC چين، كه بر اساس آن، روسيه به چين ٣٨،٠٠٠ ميليون متر مكعب گاز طبيعى را به ارزش تقريباً ٤٠٠،٠٠٠ ميليون دالر در مدت ٣٠ سال توسط خط لوله گاز سيلا سيبرى عرضه خواهد كرد. كه اين قرارداد ها اساس اتحاديه ايرواسياتيكو را ميسازد كه در اول جنوروى سال ٢٠١٥ کار آن شروع شده به عنوان جايگزين اقتصادى و نظامى پروژه اوباما براى ايجاد يك مشراكت ترانس_پاسيفيك نقش ايفا ميكند و محور اساسی آن، سياست تجدید نظر ايالات متحده امريكا در قدرت اقتصادى و نظامى منطقه اقيانوس آرام، همراه با تعرض ممكن روسيه و چين همراه با ديگر كشور هاى عضو بريكس براى تغيير دادن استاندارد پول جهانى و جايگزين شدن نقش دالر با واحد پولی دیگر ميباشد.

 در عين حال، چين پروژه ايجاد يك كانال جديد در نيكاراگوئه  بعنوان كانال بزرگ انتراوسيانو، مشابه به كانال باريك كرا كه بين تايلند و بيرمانيا براى دور زدن تنگه مالاگا است، را بعهده گرفته است. که با ساخت آن این منطقه، تبديل به "de facto" شده که با دور زدن روسیه، پس از گذشتن از دریای متلاطم و خطرات احتمالی حمله دزدان دريايى و افتتاح خط لوله گاز، چين را با تركمنستان يكجا ميسازد. این در حالیست که چین براى ختم وابستگى اش به انرژى روسیه که در حال متنوع ساختن بازار فروشات اش در جهان است، در حال ایجاد يك شبكه گسترده بندرى است كه این پروژه شامل ساخت دروازه ها، پايگاه ها و پالایشگاه ها در کشور های مختلفی چون سيرلانكا، بنگلاديش، و برما و ساخت دروازه استراتژيك در ٧٢ كيلومترى مرز ايران با پاكستان در بندر گوادر در تنگه گلف پرسيك  تقريباً در ٤٠٠ كيلومتر مهم ترين كوريدور حمل و نقل پطرول و نزديكترين محل به تنگه استراتژيك هرمز است. اين بندر توسط انجنيران چينايى ساخته شده و از طرف چين تمويل می شود و توسط شركت چینی China Overseas Port Holding Company (COPHC) اداره ميشود. پس مناطق اطراف دروازه گوادر يك بر سه حصه ذخيره گاه هاى پطرول جهان را دارا است و ٣٠ فيصد پطرول جهان از آن ميگذرد. بر علاوه ٨٠ فيصد آن از طریق راه ابریشم عبور میکند.

همچنين، مكزيك در تلاش دو چند ساختن صادرات پطرول خود را به چين، و افزايش عبور و مرور كشتى هاى باربرى خود به هند در سال ٢٠١٦ است. در حالیکه  شركت ملكى pdvsa تقلا دارد تا صادرات خود را به سمت چين و هند جهت بخشد. به این لحاظ است که جهت پایان بخشيدن به مشکل كاهش شديد نرخ فروشات پطرول به ايالات متحده امريكا و به همين طور، قرارداد چين با ونزويلا با شركت ملكى نفتى سينوپك حدود ١٤.٠٠٠ ميليون دالر را براى بدست آوردن توليد روزانه ٢٠٠،٠٠٠ بيرل نفت از ميدان نفتى اورنيكو (فروان ترين نفت جهان) سرمايه گذارى خواهد كرد، اين قرارداد يك مسیر کوتاه در خط پطرول جيوپولتيك آمريكا خواهد بود. مثال های فراوانی در این خصوص وجود دارد. مانند كودتاى ارتش در تايلند، در هر دو كودتا CIA در ونزوئلا و نيكاراگوئه براى سرنگونى مادورو و اورتگاه با هدف خشكاندن منابع انرژى چين دست داشت. كارى كه دلالت  بر پيروزى نظريات برژينسكى در مقابل اصول G-2 كيسينجر دارد. اصول كيسينجر از اجراى G2 (امريكا و چين) به مثل داوران جهانى حمايت ميكند. به همین سان در يك مقاله منتشر شده توسط نيو يارك تايمز زیر عنوان "فرصت جديد براى نظم نوين جهانى"، كيسينجر چين را ابر قدرت خطاب كرده به گونه توصيه آمیز به امريكا هشدار میدهد تا از رفتار دشمن مابانه با چين بپرهيزد و خواستار توسعه روابط چين با امريكا بر اساس مفهوم سرنوشت مشترك (ادامه مدل روابط اقيانوس اطلس پس از جنگ جهانى دوم) ميباشد. وی در ادامه می افزاید که (برای سرمایه گذاری در مسير اقيانوس آرام(امريكا- آسيا) منحیث محور مهم اقتصاد جهانى مسير اتلانتيك (امريكا-اروپا) حضور خواهيم يافت). با اين وجود هدف واضح و روشن برژينسكى، مشاور امنيت ملى دولت جيمى كارتر و مغز جيوپولتيك قصر سفيد، رويارويى با سازمان همكارى شانگهاى ميباشد.  سازمان شانگهای یا(OCS)، در سال ٢٠٠١ توسط تركيب جديد از شانگهاى ٥ با رهبران چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان پايه گذارى شده و همراه با كشور هاى عضو و ايران در هسته مقاومت شدید با هژمونى جهانى توسط امريكا و بريتانيا درآمده اند. این هژمونی خواهی طرح بی ثبات سازی منطقه سين كيانگ را به عنوان طرح اصلی خود مد نظر گرفته است. منطقه خود مختار تركستان شرقى و يا سين كيانگ در قرن ١٧ به امپراتورى چين پيوست كه هفده فيصد مساحت و دو فيصد نفوس اين كشور را دربر می گیرد و قوم ايغور سين كيانگ (از ريشه تركيه مغولى با ٨،٥ ميليون نفوس) ويژگى هاى قومى و اسلامى خود را حفظ كرده است كه خود نشان دهنده قرابت نزديك اين قوم با آسيای ميانه و تركيه ميباشد، براى اينكه زمينه پرورش در این مناطق، آيده ال باشد براى اجراى استراتیژى برژينسکى "سقوط تمدن ها"، به اساس طرح تقسيم چين به قطعات خورد و مقابله با اسلام (با ١٥٠٠ ميليون پيرو) مثال خوبی از خشكاندن منابع پطرول كشور هاى اسلامى آسياى ميانه است. همچنين انواع مختلف مهمترين خطوط لوله چين كه از قزاقستان، ازبكستان، تركمنستان و روسيه منشا ميگيرد از سين كيانگ ميگذرد كه اهميت استراتژيك اين منطقه را نشان ميدهد. در استراتژى برژينسكى بیشتر روى حصول این هدف مبنی بر ختم وابستگى انرژى چین به روس و خاتمه بخشیدن به رويارويى میان چین و امریکا تاکیده شده و اخيراً تطبیق و اجراى نظم نوين جهانى تحت نظارت يهود-انگليس-آمريكا بالای جهان از موضوعات مهم این استراتیژی بوده است.

 

* تصویر برگرفته از گوگل

 

 

 

 

 

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org