شنبه، ۱۵ سپتمبر ۲۰۱۲

 وفای به عهد

«اوفوا بعهدی اوف بعهدکم»

 (به عهد و پیمان من پایبند باشید،‌ تا که به عهد و پیمانم با شما وفادار باشم)

(آیه:۴۰ سورۀ بقره)

 

 

تتبع و نگارش:

الحاج  امــیــن الـدیــن »سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مـدیـــر مرکز مطـالعات سـتراتیژیک افـغان و

مسؤول مرکز کلتوری د حـــــق لاره- جــرمـنی

  

 

عهد چیست:

عهد در لغت به معنای پاسداری و سرکشی کردن و حفظ چیزی می ‌باشد، و در اصطلاح به قراردادها و پیمان‌ هایی که باید آنها را حفظ کرد و دقیقاً رعایت نمود، گفته می ‌شود. (مفردات راغب اصفهانی، چاپ اول، ۱۴۱۲ هـ، چاپ بیروت، ص ۱، ح ۵)

مهمترین سرمایه یک انسان و مهمترین سرمایه یک جامعه داشتن حس اعتمادی است که اتباع یک جامعه به یکدیگر دارند، و هر عامل که حس اعتماد را در جامعه تقویت نماید، مایه سعادت و پیشرفت آن جامعه است. در جامعه ای که حس اعتماد از بین رود و یا به تضعیف گذاشته شود آن جامعه به سوی بدبختی سوق میگردد.

از مهمترین عامل که میتواند حس اعتماد را در جامعه تقویه و قوت ببخشد، زنده نگهداشتن اصل وفا به عهد و پیمان است. عهد و پیمان یکی از فضایل مهم اخلاقی بحساب رفته و شکستاندن عهد و پیمان از بدترین رذایل اخلاقی در فرهنگ انسانی بحساب می آید.

وفای به عهد و پیمان، نشان دهنده ‏ی درجه عالی شخصیت انسانی بوده، و وفا داری به عهد پیمان انسان را به عالیترین معراج انسانیت ارتقاء میدهد.

حضرت محمد صلی الله علیه و سلم حتی در بین مخالفین خویش به وفادار به عهد بودن مشهور بود و حتی دشمنان وی این شخصیت والا و پیامبر اسلام را با وجود اینکه به پیامبر بودنش معتقد نبودند اما وی را یک انسان وفادار به عهد میشمردند و این اخلاق را وی درعمل ثابت کرده بود.

با تـأسف باید گفت که برخی اوقات انسان در جریان زنده گی روزمره با افرادی سر میخورد که به بیان چالاک و فریب چنان بازی را براه می اندازند که انسان میتواند حتی از مقام انسانی همچو افراد انکار نماید.

عهد شکنی و عدم وفاداری به عهد یکی از بدترین اعمال انسانی بشمار رفته که: پیامبر بزرگوار اسلام، محمد صلی الله علیه وسلم همچو اشخاص را در جمله بیـ‏دینان شماریده و میـ‏فرمایند:

«لا دینَ لِمَنْ لاعَهْد لَهُ»هر کسیکه شکننده عهد و پیمان اند از جمله بی دینان بشمار میرود.

همچنان پیامبر اسلام محمد صلی الله علیه وسلم میفرماید:

من کان يومن بالله و اليوم الآخر فليف ادا وعد. پيامبر صلی الله عليه وسلم میفرماید: هر کس به خدا و روز قيامت ايمان دارد هر گاه وعده مي دهد بايد به آن وفا کند.

همچنان پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است:

ثلاث ليس لاحد من الناس فيهن رخصة: بر الوالدين مسلما کان او کافرا و الوفاء بالعهد لمسلم او کافرا و اداء الامانة الي مسلم کان او کافرا.

محمد صلّ الله عليه و آله فرمودند:

سه چيز است که ترک آن بر هيچ کس جايز نيست : نيکي به پدر و مادر چه مسلمان باشند چه کافر و وفاي به عهد با مسلمان يا کافر و اداي امانت به مسلمان يا کافر.

از ایات قرآنی و احادیث نبوی و سایر دساتیر اسلامی بصورت واضح و اشکارا معلوم میگردد که فرد مسلمان باید به همه ی پیمان ها، و سایر قراردادهای خواه لفظی باشد و یا کتبی باشد، و عملی باشد باید پابند آن باشد، و وفا به عهد که بسته داشته باشد .

پای

 

ا درس: saidafghani@hotmail.com

 

  

 

توجه!

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

www.esalat.org