رحمت ایماق/ با استفاده از میدیای الترناتیو.

 به روز شنبه گذشته ۵ اگست، اعضای شورای امنیت ملل متحد تحریم جدید اقتصادی را بر علیه کوریای شمالی وضع نمودند، و این هفتمین تحریم است که علیه کوریای شمالی از زمان اولین آزمایش هستوی آنکشور از سال ۲۰۰۶ بدین سو وضع مینماید.

هدف این تحریم جدید عبارت از بی بهره ساختن کوریای شمالی از عواید صادراتی آن، که شامل یک بر سوم عواید صادراتی آن کشور که حدود (یک بیلیون) دلار کاهش خواهند یافت، می باشد.

این تحریم شامل صادرات ذغال سنگ، آهن، سنگ آهن، سرب، سنگ سرب، و صادرات غذا های دریایی را شامل میگردد.

همچنان محدود نمودن دسترسی کوریای شمالی به موارد تکنولوژی نظامی می باشد.

در صورتِ نقضِ قطعنامه از جانب کوریای شمالی، ورود کشتی های آن کشور به بنادر بین المللی منع خواهند گردید.

اعمال تحریم ها در نتیجه این قطعنامه یک مسئله است، مگر اجرا و عملی ساختن آن مسئله دیگری می باشد.

کوریای شمالی در اثر این تحریم های نا برابر و غیر عادلانه از طرف شورای امنیت که اعضای اصلی آن قدرت های هستوی هستند، ناگزیر برای خویش از مفر های، با استفاده از این محدودیت ها و تحریم ها که سالهاست به آن عادت نموده، استفاده نماید.

مهمتر از همه چین بحیث متحد کوریای شمالی خواهان جلوگیری از فروپاشی اقتصاد کوریای شمالی نیز می باشد.

اقلام یاد شده که شامل تحریم ها از جانب شورای امنیت گردیده قریب به نود در صد از صادرات کوریای شمالی را تشکیل می دهد، و چین یکی از متحدان استراتژیک آن می باشد.

روسیه و چین با برنامه های موشکی هستوی، و بالستیکی کوریای شمالی مخالف است. آنها می خواهند این مسایل را از طریق مذاکرات دیپلماتیک حل و فصل نمایند.

از نظر روسیه و چین اعمال این تحریم ها شامل کالا های غیر نظامی برای آن بوده تا تشنج را در شبه جزیره کوریا کاهش داده و ثبات را بر گردانند. (گرفتن بهانه های جنگ طلبانه و تجاوز گرانه ایالات متحده امریکا و متحدان آن در آن منطقه).

نماینده دایمی چین، لیو جیی، در سازمان ملل متحد، توافق چین به تحریم ها را برای جلوگیری از هرج و مرج و درگیری نظامی در شبه جزیره کوریا، توضیح نمود.

بر مبنای توضیحات آقای لیو جیی قطعنامه شماره ۲۳۷۱ شورای امنیت ملل متحد که به اتفاق آرا به تصویب رسید دارای سه جز می باشد:

1-  تحریم های جدید علیه برنامه های موشکی، هسته ای، بالستیکی پیونگ یانگ.

2-  هیچ قصد آسیب رساندن به فعالیت های کوریای شمالی که توسط قطعنامه ممنوع نگردیده است – شامل فعالیت های اقتصادی، همکاری های مواد غذایی و اقتصادی، نمیباشد.

3-  در خواست برای باز گرداندن دیپلماسی شش جانبه، تعهد برای حل مسایل از طریق مسالمت آمیز و مذاکرات، اتخاذ اقدامات تشدّیدی برای تشنج زدایی، و کاهش بحران در شبه جزیره کوریا می باشد.

در ۴ جولای ۲۰۱۷ چین و روسیه بعد از آزمایش موشک بالستیک توسط کوریای شمالی بیانیه مشترک را صادر نموده، خواستار غیر هستوی ساختن شبه جزیره کوریا، توقف آزمایشات موشک های بالستیک، و حل مسایل از طریق مذاکرات، و به تعلیق در آوردن مانور های مشترک جنگی ایالات متحده امریکا و کوریای جنوبی، که کوریای شمالی معتقد است که این مانور ها مقدمه ی برای یک حمله بر کشورش می باشد، گردیدند.

چین و روسیه به دنبال یک قطعنامه "واحد و یک پارچه"، عملی و واقع بینانه، برای حل مسایل در شبه جزیره کوریا می باشند.

روسیه و چین خواهان آن هستند که سیستم ضد موشکی (تاد) تحریک آمیز امریکا را از کوریای جنوبی، که تعادل استراتژیک منطقوی را تضعیف، و امنیت ملی کشور های شان را بر هم میزند، اخراج نمایند.

افزایش نیرو های نظامی منطقوی ایالات متحده امریکا قطبی و مغایر حل مسایل متضاد در جهان از جمله در شبه جزیره کوریا است.

لیو نماینده چین در سازمان ملل متحد تاکید نمود: "ما امیدوار هستیم که طرف های ذینفع بالافاصله اقدامات موثری را برای جلوگیری از تشدید اوضاع، و ایجاد شرایط برای از سرگیری مذاکرات سازنده معضلهء هسته ای، و حل آن از طریق دیالوگ و مذاکرات، اتخاذ نمایند."

فرستاده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد آقای واسیلی نبونزا می گوید: "پیشرفت در جهت خلع هستوی شبه جزیره کوریا زمانیکه کوریای شمالی تهدید مستقیم علیه کشورش را درک نماید دشوار خواهند بود، آن طوریکه همین اکنون افزایش نیرو های نظامی را در منطقه به هدف کشورش مشاهده مینماید."

"یکی دیگری از عوامل بی ثبات کننده در منطقه تعبیه سیستم دفاعی ضد موشکی "تاد" از جانب ایالات متحده امریکا در کوریای جنوبی می باشد."

نبونزا فرستاده روسیه در سازمان ملل متحد هشدار داد که حمله نظامی بر کوریای شمالی، در منطقه فاجعه بار خواهد بود، و امنیت کشور های منطقه را به مخاطره می اندازد. این اقدام نظامی خطر تقابل نظامی با چین و روسیه را در قبال خواهد داشت.

از سوی دیگر دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا از همکاری های مشترک چین و روسیه در مورد کوریای شمالی استقبال نمود. همزمان به آن او قصد دارد تا تعرفه های جدید گمرکی را بر مبنای لایحه تجارتی سال (۱۹۷۴) بر واردات / صادرات فولاد و کالا های چینی وضع نماید، که این خود در این شرایط خطر یک جنگ تجارتی میان دو کشور را در قبال خواهد داشت.

۸ اگست ۲۰۱۷ 

 

از قلم همین نویسنده:

* اخوان المسلمین و روابط تاریخی اش با استعمار و امپریالیسم

* ﻭﺳﺎﻳﻞ اطلاعات جمعی ﻭ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ آﻥ ﺗﻮﺳﻄ اﻣﭙﺮﻳﺎﻟﻴﺴﻢ ﺟﻬﺎنی، ﻭ ﻧﻘﺶ ﻣﻴﺪﻳﺎی ﺑﺪﻳﻞ در برابر آن

*  چگونه غرب داعش را ایجاد نمود؟

*  برژنسکی طراح اصلی ایجاد گروههای جهادی آدم کش و تروریستان

*  انتخابات در ونزوئلا و (دموکراسی مشارکتی) در آن کشور 

* امپراتوری رو به افول امریکا جنگ را در افغانستان باخته است

* به یاد بود ۷۲-مین سالروز قربانیان جنایت امپریالیسم امریکا در هیروشیما و ناگاساکی جاپان

 - استراتیژی جدید دونالد ترامپ، فرو بردن عمیق پاشنه های خونین اشغالگران در افغانستان

 - خصوصی سازی جنگها و تجاوزات 

 - برنامه نظامی برای اشغال مجدد و دوامدار افغانستان

 - در گرامی داشت از ۹۸-مین سالروز استرداد استقلال افغانستان

 - چرا چین و روسیه به تحریم های جدید علیه کوریای شمالی موافقت نمود

 - به یاد بود ۷۲-مین سالروز قربانیان جنایت امپریالیسم امریکا در هیروشیما و ناگاساکی جاپان

  - امپراتوری رو به افول امریکا جنگ را در افغانستان باخته است

  - انتخابات در ونزوئلا و (دموکراسی مشارکتی) در آن کشور

 

 

 

 

 

توجه:

کاپی و نقل مطالب از «اصالت» صرف با ذکر منبع و نام «اصالت» مجاز است

کلیه ی حقوق بر اساس قوانین کپی رایت محفوظ و متعلق به «اصالت» می باشد

Copyright©2006Esalat

 

 

www.esalat.org